Sex dolda sockerfällor och hur du undviker dem

Semesterns söta fällor kan lätt leda till en viktuppgång på fem kilo. Men med smarta val går det att undvika semesterkilona. Här är bästa tipsen för att sockersäkra din sommar.

Svårt att avstå från godsakerna? Det finns bra alternativ. Fredrik Paulún, näringsexpert, ger sina tips.

Foto: Tatiana Popova

1. Glass

Gräddglass med chokladöverdrag = 6 sockerbitar

Byt till: Egengjord glass, det är jätteenkelt. Frys till exempel in fruktjuice med jordgubbsskivor i. Du kan också mixa frysta frukter och bär med rå kakao och lite grädde eller liknande. Vill du söta så är lite honung ett okej alternativ.

Gräddglass mättar mer än isglass. I isglass är hela 20-25 procent av kolhydraterna socker.

 

2. Kakor

En bit kladdkaka = 10 sockerbitar

Byt till: Mumsa på sommarens söta frukter. Skär upp frukt i mumsbitar, som jordgubbar, vattenmelon eller persikor, och servera med grädde.

Söta dina bakverk med sukrin, det är en sockeralkohol som inte ska påverka blodsockret, knappt innehåller några kalorier och inte ger magstörningar som andra sockeralkoholer kan ge. Dadlar och honung är två andra alternativ som du kan söta kakor och desserter med.

 

Foto: Diana Taliun

3. Godis

Lösviktsgodis, 100 g = 17 sockerbitar

Byt till: Färska bär. Körsbär, jordgubbar, blåbär eller hallon till exempel. Tvätta och lägg upp i en skål.

Nötter och popcorn är andra alternativ som är bättre än både godis och chips.

 

4. Läsk och saft

En läsk, 33 cl = 10 sockerbitar

Byt till: Smaksatt mineralvatten, smaksätt gärna själv med frukt, bär och kryddväxter.

Iste. Brygg själv, söta med lite honung och kyl ner. Servera med isbitar.

Färskpressad juice är bättre än läsk eftersom det åtminstone innehåller näringsämnen.

 

Foto: Anders Ylander

5. Grillning

100 g ketchup = 7,5 sockerbitar

Byt till: Bra kött utan marinad, välj gärna från frigående djur och ekologiskt eller krav-märkt. Gör din egen marinad av till exempel olja, soja, örter, vitlök och kanske lite honung.

Grilla mer grönsaker, som spett med svamp, paprika och zucchini eller hela majskolvar.

Skippa ketchup och färdiga såser med socker, gör en enkel tsatsiki eller liknande i stället.

 

6. Drinkar och öl

Gin & tonic, 4 cl sprit = 9 sockerbitar

Byt till: Välj i första hand torra viner och försök hålla dig till ett eller två glas. Drick vatten när du är törstig, inte öl. Njut med balans.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!