ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Vardagsmaten som kan öka din sexlust

Glöm ostron, vin och choklad. Om du är ute ökad sexlust finns både nyttigare, billigare och enklare råvaror.

Glöm ostron, vin och choklad. Om du är ute ökad sexlust finns både nyttigare, billigare och enklare råvaror.

1/2

Foto: Getty Images

Kostrådgivaren Lyndi Cohen tipsar bland annat om avokado.

Kostrådgivaren Lyndi Cohen tipsar bland annat om avokado.

2/2

Foto: Getty Images

Vardagsmaten som kan öka din sexlust

Glöm ostron, vin och choklad. Om du är ute efter ökad sexlust finns både nyttigare, billigare och enklare råvaror.

Med hjälp av kostrådgivaren Lyndi Cohen listar Daily Mail vanliga livsmedel som kan boosta din libido.

Lax

Lax är fyllt av nyttiga fetter som är viktiga både för hjärta och blodcirkulation - något som kan boosta din sexuella förmåga. Omega 3-syrorna ökar dessutom dopaminnivåerna i blodet som höjer humöret och motverkar stress.

– Och när du är på bra humör är du även i bättre stämning, säger Lyndi Cohen.

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga skäl till att du saknar sexlust

Banan & avokado

Både banan och avokado innehåller kalium som bland annat har förmågan att motverka natrium - ett ämne som exempelvis kan orsaka uppblåsthet.

– Allt som får dig att känna dig uppblåst dödar humöret, säger Lyndi.

Balansen mellan dessa två grundämnen är viktig för att kroppen ska fungera korrekt. Äter du mycket saltrik och processad mat krävs mer kalium.

Enligt livsmedelsverket rekommenderas 3,1 gram kalium per dag för kvinnor och 3,5 gram för män. För natrium gäller 2,4 gram per dag vilket motsvarar ungefär 6 gram salt.

Grönkål & sötpotatis

C-vitamin är ett naturligt sätt att boosta humöret och återfinns bland annat i grönkål och sötpotatis. I jämförelse med exempelvis vanlig potatis tas sötpotatis inte upp lika snabbt av kroppen vilket bidrar till ett stabilare blodsocker.

– Du har mindre risk att drabbas av hormonella förändringar. Det kommer öka din uthållighet i sovrummet och hålla energin på rätt nivå, säger Lyndi.

LÄS OCKSÅ: 60 heta sextips

Pinjenötter & melonkärnor 

Inte nog med att zink är livsviktigt för många av kroppens funktioner - ett antal studier visar att personer som är deprimerade ofta har lägre nivåer av mineralet i blodet. Zink återfinns bland annat i pinjenötter, melonkärnor samt, hör och häpna, ostron. Det sistnämnda kan dock vara svårare att implementera i din dagliga kost.

Tomater

Tomater innehåller höga halter av antioxidanten lykopen som bland annat förbättrar hjärthälsa och hjälper blodkärlen att slappna av. Tomater kan därför vara särskilt lönsamma för män i kampen mot erektionsproblem.

Relaterat