<p>Efter en tuff separation är det viktigt att tillåta sig själv att sörja.</p>
1 av 2: <p>Efter en tuff separation är det viktigt att tillåta sig själv att sörja.</p> Foto: Colourbox
<p>Ett uppbrott kan göra ont länge.</p>
2 av 2: <p>Ett uppbrott kan göra ont länge.</p> Foto: Panthermedia

Tuff separation – 10 tips för att gå vidare

Tänk om det fanns en genväg till att laga ett brustet hjärta? Att se ljust på livet igen efter en ofrivillig separation kan vara lättare sagt än gjort. Men hur du tänker och vad du gör kan faktiskt påverka hur väl du hanterar din kärlekssorg.

Med hjälp av tio goda råd från psykologen Maria Farm får du här en hjälpande hand på vägen.

Att bryta upp med sin respektive kan innebära att man förlorar en människa man står väldigt nära, både som vän och kärlekspartner. Följden blir en kris man måste försöka ta sig igenom. Men hur gör man det?

Sömnlösa nätter då ångesten river i bröstet och tårarna bränner under ögonlocken kan vändningen kännas långt bort. Och faktum är att vi behöver tid för att gå vidare. Har separationen varit uppslitande kan sorgeprocessen vara lång, minst ett år av starka känslor som kommer och går.

– Jag tycker att man kan tillåta sig själv att vara hemma från jobbet i någon vecka, eller två, för att gråta och sova. Men sen är det bra att försöka återgå till sin vardag. Går inte det ska man inte dra sig för att söka professionell hjälp. När det handlar om krishantering kan bara några möten göra stor skillnad, säger Maria Farm, psykolog och kbt-terapeut.

Men mycket handlar också om att jobba med sig själv. Här ger Maria Farm tio råd att ha som stöd på väg ut ur krisen.

Älta – tyst för dig själv eller för någon annan. Foto: Colourbox

1. Tillåt dig att älta

När man går igenom en kris efter att något oväntat har inträffat behöver man bearbeta det som har hänt för att förstå. Det kan uppstå ett behov av att gå igenom det som har hänt, om och om igen, antingen tyst för sig själv eller genom att prata med andra. Man använder sig helt enkelt av vänner, och ibland personen som har valt att lämna relationen, för att försöka få grepp om den kaosartade situationen som har uppstått.

Ibland kan vänner uppleva att det är krävande att höra samma saker upprepas gång på gång, men det är bara att bita ihop. Personen som är i kris behöver få kontroll över situationen och sina känslor. För en del kan det ha en liknande funktion att skriva ner det man känner i en dagbok.

Att ha någon i din närhet dom förstår underlättar. Foto: Panthermedia

2. Var ärlig mot omgivningen

När man är i sorg kan det ibland vara svårt att kontrollera sina känslor. Om du sitter på jobbet och plötsligt drabbas av ett mörker som sveper in över dig är det bra om det finns någon där som känner till situationen. Att inte ha någon i din närhet som förstår gör förmodligen den utsatta känslan värre, och att hålla tillbaka tårar som vill fram brukar inte heller fungera särskilt bra.

Berätta i stället för din chef och dina närmaste kolleger vad som har hänt så kan du förhoppningsvis känna att du har ett stöd där sen. Då kan det också bli lättare att gå undan för att gråta en skvätt. Det brukar också göra gråten och känslorna mer kontrollerade att känna att det faktiskt inte är någon fara om du är ledsen en stund.

Vardagen kan vara svår först, men försök att inte bara sitta hemma.

3. Gå tillbaka till vardagen

De flesta brukar uppleva att det känns skönt att komma tillbaka till rutiner och vardag efter att ha genomgått en kris. Men det är viktigt att komma ihåg att den vardag man kommer tillbaka till inte ska vara för kravfylld, sänk förväntningarna du vanligtvis har på dig själv och tillåt dig att behandlas med silkesvantar just nu.

Om det går att lösa på din arbetsplats kanske du exempelvis kan få ha lite mer flexibla arbetstider ett tag, så att du får en möjlighet att gå tidigare från jobbet dagar då det känns extra tungt. Men att stanna hemma hela dagen brukar inte vara en bra lösning, eftersom du då riskerar att bara gräva ner dig ännu mer i de dystra känslorna. Att komma i gång med vardagsrutinerna blir avledande för tankarna och en naturlig anledning att komma ut.

Lägg lite tid på dig själv. Foto: Colourbox

4. Prioritera dig själv

Som ett led i den här helande perioden kan det faktiskt också vara tröstande att ta tag i en del lite mer "ytliga" saker. För visst är det inuti du behöver läka, men det skadar inte med lite renovering utanpå parallellt.

Att boka in frisörbesök, massage, yoga eller spa kan vara just det du behöver nu och som får spänningarna i kroppen att släppa. Och att unna dig själv en ny höstkappa, ett par efterlängtade skor eller något fint till hemmet kan faktiskt höja ditt humör.

Om det är någon gång du ska lägga tid, energi och pengar på dig själv är det nu. Unna dig att vara prio ett och ge dig själv en chans till återhämtning.

Isolera dig inte! Foto: Colourbox

5. Isolera dig inte

Försök att inte isolera dig för mycket. Visst kan du vara själv ibland för att få tid att sörja och fundera i din ensamhet. Men du behöver också få en chans att bryta destruktiva tankemönster. Om isolationen blir en växande trend kan det leda till ökad nedstämdhet. Ansträng dig för att behålla bra rutiner, som att äta ordentligt, promenera och träffa folk du tycker om för att hämta kraft.

Något du ska se upp med är att börja ta till osund tröst, som alkohol, i din ensamhet. Om du inte är så sugen på att ge dig ut på stan eller hem till andra kan du bjuda hem vänner till dig själv i stället. Det kan kännas tryggare och enklare. Då får du också en anledning att göra lite fint hemma, vilket i sig kan göra dig på bättre humör.

Stanna i känslan, inte så kul, men inte farligt.

6. Våga stanna i känslan

Försök att våga stanna i de jobbiga känslorna en stund med jämna mellanrum. Kom ihåg att det inte handlar om något annat än just känslor, att låta dem härja med dig ett tag är faktiskt inte farligt även om det inte är så roligt. Försök att fokusera på hur det känns och ta djupa, lugna andetag. När känslan har nått sin maximala styrka kommer den så småningom att avta och det börjar kännas lättare igen.

Men man kan också försöka lura sig själv lite, för att komma ur de jobbiga känslorna. Tänk för dig själv att den där jobbiga känslan kan få följa med dig för att koka te och tända levande ljus hemma. Har du tur kommer du då lyckas finta bort känslan eller åtminstone få den att minska i styrka, eftersom känslor påverkas av vårt beteende.

Gör något för att få tänka på annat. Foto: Colourbox

7. Ge dig själv nya intryck

Försök att komma i väg på aktiviteter som inte är krävande för dig utan i stället känns som plåster på såren. När du tar in nya upplevelser och intryck flyttar du fokuset från dig själv till något annat, vilket brukar lindra.

Vad som passar varierar förstås från person till person, för någon kanske det är att gå på teater, bio eller konsert medan det för någon annan är att få sjunka in i nya läsupplevelser gång på gång. Här gäller det att fundera på vad det är som får just dig att distansera dig från dig själv och dina problem för en stund.

Vi behöver spegla oss i andra mänskliga öden för att känna oss mindre ensamma. Dessutom kan man förändra sina tankebanor och komma ur en negativ loop genom att ta in nya saker.

Lägger du locket på är risken att du överreagerar senare istället. Foto: Colourbox

8. Lägg inte locket på

Vi har olika stort behov av att prata med andra om hur vi känner, och för vissa kanske det som sagt passar bättre att skriva dagbok eller gå igenom vad som hänt för sig själv.

Att lägga locket på helt är inte heller ovanligt, och kan vara en del av chocken. Men försök att tillåta känslorna att komma i stället, det är en bättre strategi långsiktigt. Att fly från känslorna fungerar sällan, eftersom det där locket ändå åker av förr eller senare.

Konsekvensen kan bli att man överreagerar i ett helt annat sammanhang senare i stället. Vissa känslor blir så laddade att man får överdrivna reaktioner vid minsta antydan om att man har hamnat i en liknande känsla igen. Att gå runt med en massa instängd frustration och sorg kan också visa sig fysiskt genom exempelvis spänningar i kroppen och migrän.

Gör saker som brukar få dig att må bra, även om du känner dig nere. Foto: Colourbox

9. Ta råd du själv ger

Behandla dig själv så som du skulle ha tagit hand om en vän som var ledsen. Försök att hitta på glädjande saker, umgås med goda vänner, laga god mat eller se en bra film.

Prova att göra de där sakerna trots att du kanske inte mår toppen, utan fortfarande tampas med en sorgsen känsla i magen. Den kan nämligen förändras under tiden. Men ställ heller inga krav på att du ska vara glad och gå vidare på en gång. Gör snälla saker som du känner att du klarar av.

Ett bra knep när du förvirrar dig själv i känslor och trassliga tankar är att stanna upp och se dig själv utifrån. Vad hade du sagt till en god vän i samma situation? Försök sedan att följa dina egna råd.

Kasta dig inte ut på marknaden igen om du inte känner dig redo – lyssna på ditt hjärta! Foto: Colourbox

10. Följ ditt hjärta

En nybliven singel kan ibland av välvilja få rådet av sina vänner att det finns många nya potentiella kärlekspartners att välja och vraka bland. Men att tvinga sig ut på "marknaden" igen kan ibland snarare upplevas som en press än något som kännas peppande och kul.

Här är rådet att lyssna på ditt eget hjärta och inte tvinga dig till något du kanske inte är redo för än. Om man är den som har blivit lämnad måste man få en chans att låta kärleken svalna innan man kan ta in nya kärlekar.

Man skulle kunna jämföra med att det tar ett tag för hjärtat att förstå att en person har dött. Om mormor har gått bort kan man inte omedelbart börja prata med någon annan om samma saker, eftersom människor inte är utbytbara på det sättet.

 

LÄS OCKSÅ:

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!