Att tillbringa ovanligt mycket tid med sin partner kan både vara underbart, men också orsaka irritation och konflikter.
1 av 2: Att tillbringa ovanligt mycket tid med sin partner kan både vara underbart, men också orsaka irritation och konflikter. Foto: Shutterstock
Nu drar en ny våg av corona över Sverige och i de flesta regioner har nya, hårda restriktioner införts.
2 av 2: Nu drar en ny våg av corona över Sverige och i de flesta regioner har nya, hårda restriktioner införts. Foto: ALISSA ECKERT / DAN HIGGINS / CDC /POLARIS POLARIS IMAGES

Trött på din partner? Så klarar ni nya restriktionerna

Klarar ditt förhållande av pandemins begränsningar? 

Hemmajobb och de nya, hårdare restriktionerna innebär att många av oss tillbringar mer tid än någonsin med vår partner. 

Om du redan i våras kände hur irritationen frodades, kan prövningarna bli ännu värre nu. 

När båda jobbar hemma och man umgås med sin partner dygnet runt kan slitningar uppstå. Det är inget konstigt med det. Redan i våras fick en del par kämpa för att förhållandet inte skulle ta stryk av de begränsningar som pandemin innebar. Efter en sommar där inskränkningarna lättade något, är vi nu tillbaka i samma läge. Ännu hårdare restriktioner, fortsatt hemmajobb för många och med all sannolikhet en jul där vi inte kan umgås som vanligt. 

- Nu är en bra tid för par att pausa och reflektera över vad som gått bra i relationen och vad som kan förbättras. Om man gör det här med en öppen och ärlig attityd och en vilja att tillsammans skapa en bättre framtid så kan förhållandet att utvecklas. Annars är risken stor att den frustration och förbittring man känner trycks undan och förhållandet försämras, säger Neil Wilkie, grundare av parterapiplattformen ”The Relationship Paradigm” till brittiska Metro

Med inspiration från metro.co.uk ger vi här handfasta tips på hur du får förhållandet att klara ytterligare en period av restriktioner. 

LÄS OCKSÅ: D-vitamin kan ge skydd mot covid-19 

1. Glöm inte att kramas

Det är lätt att dagarna blir väldigt likartade och att man sakta faller in i någon slags apati. Men glöm inte bort att vara fysiska med varandra. Kramar räcker långt. 

- Vi behöver fyra kramar per dag för att överleva, åtta för att underhålla relationen och 12 för att växa. Varje kram bör vara minst 20 sekunder lång för att frigöra må bra-hormonet oxytocin, säger Neil Wilkie till brittiska Metro

2. Gå inte runt och var sur

Gå inte runt i det tysta och bygg upp en irritation som slutligen exploderar. Om din partner gör saker som irriterar dig är det lika bra att säga till direkt.  Lägg fram det mjukt, utifrån hur vissa saker får dig att känna i stället för att lägga fram det mer anklagande med ord som ”du gör alltid si eller så”, tipsar Neil Wilkie i artikeln. 

3. Hitta tid för dig själv

Även om ni båda jobbar hemma behöver ni inte gör allt tillsammans. Försök hitta stunder där du kan få vara ensam, ta en promenad, fixa i trädgården eller läs en bok. 

- Det spelar ingen roll hur mycket du älskar din partner, det är inte hälsosamt att tillbringa varenda vaken timme tillsammans under samma tak. Därför är det verkligen viktigt att hitta egentid, säger psykologen Elena Touroni till metro.co.uk. 

4. Lista din partners positiva sidor

Istället för att gå runt och irritera dig på dina partners mindre bra sidor, påminn dig själv om det som är bra också. Skriv en lista på allt du tycker är bra, allt från hur hen får dig att känna till saker hen gör som du uppskattar. Det är ingen dum idé att spara listan och ta en titt på den om du känner att ditt negativa tänkande håller på att ta över. 

5. Ta inte varandra för givna

Visst är det skönt att inte behöva göra sig i ordning och åka till jobbet. Det är lite härligt att ta sovmorgon, hoppa över morgonfixet och gå direkt till datorn i stället. Men att gå med rufsigt hår och mjukisbyxor dag efter dag är kanske inte det bästa för förhållandet. Ibland kan ni göra er fina för varandra. 

6. Överraska varandra

De likartade hemarbetsdagarna kan bli lite väl slentrianmässiga. Överraska din partner med en tjusig lunch som du lagar i ordning. Eller skriv gulliga lappar som du låter din partner hitta. Nu kan vi inte bjuda ut varandra på romantiska middagar på samma sätt som tidigare, eller överraska med en välbehövlig weekendresa. I stället kan vi utmana vår egen fantasi och hitta andra sätt att bryta slentrianen i hemmalivet. 

7. Hur kan du underlätta? 

Det är oroliga tider. Vi vet inte hur länge pandemin ska lamslå samhället, vi är oroliga för våra nära och kära och kanske för vår egen hälsa. I en sifo-undersökning som nyligen gjordes på uppdrag av Apotek Hjärtat uppgav en av fyra svenskar att de mådde sämre psykiskt till följd av pandemin. Det kan lätt bli så att man hamnar i en spiral av negativt tänkande och kanske glömmer bort att se varandras behov. En sådan enkel sak som att fråga ”kan jag göra något för att göra din dag lite bättre i dag” kan ge så mycket. Omtanke föder omtanke. 

LÄS OCKSÅ: Experter: Så får du in rörelse i vardagen under coronapandemin 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!