När smekmånadsfasen är över står många par inför ett kritiskt ögonblick.
1 av 2: När smekmånadsfasen är över står många par inför ett kritiskt ögonblick. Foto: Shutterstock
Men så länge det positiva väger tyngre än det negativa är det värt att kämpa för.
2 av 2: Men så länge det positiva väger tyngre än det negativa är det värt att kämpa för. Foto: Shutterstock

Onda cirkeln som kan sabba din relation

Relationer är sällan en enda lång smekmånad. I vissa fall hamnar vi i en känslomässig dragkamp som kan vara direkt skadlig.

Här förklarar psykologen hur du undviker ett så kallat ”push-pull”-förhållande.

Även om det verkar så i början är det ytterst sällan som den där initiala stormförälskelsen överlever genom en hel relation.

Och det är inget fel med det! Ett förhållande som djupnar kan i stället skapa andra värdefulla beteenden, som vänskap, tillit och trygghet.

Ibland övergår emellertid smekmånadsfasen i något man inom psykologin kallar ”push and pull relationship”. En dynamik som kan vara direkt ohälsosam.

LÄS OCKSÅ: Psykologen: Så gör du slut på ett bra sätt

Skadlig dragkamp

Enkelt förklarat innebär det att en partner kräver närhet medan den andra aktivt undviker det. Cykeln kan exempelvis påbörjas när passionen och entusiasmen från relationens inledningsfas börjar svalna. Den ena parten behöver plötsligt mer egentid och planerar enskilda aktiviteter. Det väcker inte sällan både panik förvirring och en känsla av förlust hos den andra parten.

Hen kan då agera precis tvärtemot och gör sig mer tillgänglig och vill göra mer saker tillsammans. Det blir en sorts jakt på uppmärksamhet och kärlek.

Det kan också leda till ilska och irritation som i sin tur leder till hätsk kritik över att den andra partnern inte bryr sig längre och att allt var bättre förr.

Resultatet? Undvikaren känner sig trängd och pressad och backar ännu längre bort från relationen.

LÄS OCKSÅ: 13 tecken på att din partner inte är rätt för dig

”Försök vara så konsekvent du kan”

I verkligheten kan det förstås vara än mer komplicerat. Rollerna kan nämligen skifta under cykeln. Plötsligt börjar partnern som tidigare sökt närhet att ta avstånd eftersom hen känt sig ignorerad. Och då börjar undvikaren plötsligt närma sig igen och jakten, den här gången i omvänd ordning, är i gång igen.

Enligt dejtingexperten Michelle Begy är detta ett mönster som kan vara svårt att bryta.

– Den här typen av beteenden är inte alltid medvetna, men kan vara väldigt utmattande, säger hon till Stylist.co.uk.

Särskilt när det går i vågor av undvikande och plötsligt närhetskrävande utan tydlig katalysator.

Hennes råd är att försöka koncentrera dig på det du faktiskt kan påverka, hur du själv agerar. Fokusera på balans och rationellt tänkande.

– Försök vara så konsekvent du kan i ditt eget beteende. Det kan vara väldigt frestande att reagera men det kommer bara göra saker värre.

Tänk på hur du kommunicerar och agerar

Begy menar att osäkerhet är en vanlig orsak bakom problemet. Om du kan bete dig på ett sätt som skänker trygghet och stabilitet åt din partner, exempelvis genom hur du kommunicerar eller genom dina handlingar, är det något positivt.

Det är emellertid viktigt att komma ihåg att alla relationer upplever problem då och då, även de som på ytan ser urstarka ut. Så länge de positiva delarna i er relation väger tyngre än de negativa så är det sannolikt värt att kämpa för.

Samtidigt faller inte hela ansvaret på dig, det finns förstås en gräns för hur stort lass en person kan dra på egen hand.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!