Nyfiken på tantrasex? Expertens 5 övningar

Se varandra i ögonen, och håll kvar blicken. Andas under tiden långsamt och synka era andetag - en viktig del i tantrasex.

Foto: Shutterstock

1 av 2: Se varandra i ögonen, och håll kvar blicken. Andas under tiden långsamt och synka era andetag - en viktig del i tantrasex.

Anna Torsdotter har flera års erfarenhet av tantra.

2 av 2: Anna Torsdotter har flera års erfarenhet av tantra.

Förbättra ditt sexliv med tantrasex! Anna Torsdottershar flera års erfarenhet av att lära ut tantra – ett förhållningsätt som man kan applicera på olika delar av livet.

Här visar hon fem enkla övningar.

Andra har också läst

– Jag brukar prata om tre nyckelord: Närvaro, medvetenhet och kommunikation. Andningen är den absoluta grunden. Det som händer när man andas är att man får mer energi i kroppen, och den energin ger en ökad känslighet, säger Anna Torsdotter.

Hon brukar tipsa om att först börja träna på egen hand. 

– Om man inte är närvarande och i kontakt med sig själv kan man inte heller möta en partner. 

Vad är tantra?

• Tantra, som betyder sammanvävd, är en gammal indisk filosofi om kopplingen mellan sexualitet och andlighet. På senare år har kurser i tantra blivit allt populärare i Sverige. Man utgår från att kroppen är ett tempel och en väg att uppleva det gudomliga. 

• Många av övningarna syftar till att lära deltagarna hur de kan vara öppna och ärliga mot sin partner och hur man kan ge varandra uppskattning, vilket är grunden för det fysiska mötet. En viktig grundprincip inom tantra är att det ska råda en balans mellan manligt och kvinnligt. I dag finns en uppsjö av böcker med olika tantraövningar, både för nybörjare och erfarna.

Övningarna får inte bli något ytterligare prestationskrav i tillvaron, poängterar Anna Torsdotter. 

– Är man stressad och har mycket omkring sig är det bättre att börja med att göra en övning en stund en gång om dagen, eller en gång i veckan.

Här är fem enkla övningar.

LÄS OCKSÅ: Erik, 35: "Orgasmen kan vara i flera minuter" 

1. Andas på egen hand 

Den här övningen kan du göra på bussen likväl som hemma vid diskbänken. Sitt, ligg eller stå - vad som passar dig. "Andas in på tre och ut på tre, lite djupare andetag än du brukar ta. Slut ögonen och fokusera på andningen. Efter en stund kommer det att kännas i kroppen. Man kan bli lugnare, varmare och mer avslappnad. Genom att räkna tyst hjälper du dig själv att inte tänka på annat." 

LÄS OCKSÅ: 7 sexställningar som ger båda orgasm - samtidigt 

2. Andas tillsammans 

2 Sitt mittemot varandra vid köksbordet eller bredvid varandra i soffan. "Andas långsamt och lägg märke till hur din partner andas. Försök komma i fas med varandra och upplev känslan i kroppen. Precis som med andra övningar är det viktigt att vara här och nu, att inte tänka på någonting annat." 

3. Träna på ögonkontakten 

Se varandra i ögonen, och håll kvar blicken. Andas under tiden långsamt och synka era andetag. "Många av mina klienter blir obekväma när jag ber dem ha ögonkontakt med varandra - helt enkelt för att de inte brukar göra det. Men ögonkontakt är viktigt i parrelationer - både i intima situationer och i största allmänhet." 

LÄS OCKSÅ: 14 sexställningar att prova i livet… eller redan i natt 

4. Liggande andningsövning 

Lägg er långt ifrån varandra i sängen, på sidan och med ansiktena mot varandra. Håll ögonkontakt och synka andningen. "Flytta sedan närmare varandra, ett steg i taget, och lägg märke till vad som händer i era kroppar", tipsar Anna Torsdotter. 

LÄS OCKSÅ: Männen avslöjar: det här är vår favoritposition 

5. Medveten närvaro vid sex 

När ni har koll på de tidigare övningarna kan det vara dags att praktisera tantra under själva sexet. Välj en ställning som möjliggör ögonkontakt, och andas om möjligt långsamt tillsammans. "Berätta för varandra hur det är och känns!"

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här