Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>SEX & RELATIONER

Publicerad 21 mar 2018 13:56

Nyfiken på tantrasex? Expertens 5 övningar

Se varandra i ögonen, och håll kvar blicken. Andas under tiden långsamt och synka era andetag - en viktig del i tantrasex.

Se varandra i ögonen, och håll kvar blicken. Andas under tiden långsamt och synka era andetag - en viktig del i tantrasex.

1/2

Foto: Shutterstock

Anna Torsdotter har flera års erfarenhet av tantra.

Anna Torsdotter har flera års erfarenhet av tantra.

2/2

Förbättra ditt sexliv med tantrasex! Anna Torsdottershar flera års erfarenhet av att lära ut tantra – ett förhållningsätt som man kan applicera på olika delar av livet.

Här visar hon fem enkla övningar.

– Jag brukar prata om tre nyckelord: Närvaro, medvetenhet och kommunikation. Andningen är den absoluta grunden. Det som händer när man andas är att man får mer energi i kroppen, och den energin ger en ökad känslighet, säger Anna Torsdotter.

Hon brukar tipsa om att först börja träna på egen hand. 

– Om man inte är närvarande och i kontakt med sig själv kan man inte heller möta en partner. 

Övningarna får inte bli något ytterligare prestationskrav i tillvaron, poängterar Anna Torsdotter. 

– Är man stressad och har mycket omkring sig är det bättre att börja med att göra en övning en stund en gång om dagen, eller en gång i veckan.

Här är fem enkla övningar.

LÄS OCKSÅ: Erik, 35: "Orgasmen kan vara i flera minuter" 

1. Andas på egen hand 

Den här övningen kan du göra på bussen likväl som hemma vid diskbänken. Sitt, ligg eller stå - vad som passar dig. "Andas in på tre och ut på tre, lite djupare andetag än du brukar ta. Slut ögonen och fokusera på andningen. Efter en stund kommer det att kännas i kroppen. Man kan bli lugnare, varmare och mer avslappnad. Genom att räkna tyst hjälper du dig själv att inte tänka på annat." 

LÄS OCKSÅ: 7 sexställningar som ger båda orgasm - samtidigt 

2. Andas tillsammans 

2 Sitt mittemot varandra vid köksbordet eller bredvid varandra i soffan. "Andas långsamt och lägg märke till hur din partner andas. Försök komma i fas med varandra och upplev känslan i kroppen. Precis som med andra övningar är det viktigt att vara här och nu, att inte tänka på någonting annat." 

HÅLL DIG FRISK! Naturliga ekologiska juicer på bag-in-box just nu bara 199 kronor – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv

3. Träna på ögonkontakten 

Se varandra i ögonen, och håll kvar blicken. Andas under tiden långsamt och synka era andetag. "Många av mina klienter blir obekväma när jag ber dem ha ögonkontakt med varandra - helt enkelt för att de inte brukar göra det. Men ögonkontakt är viktigt i parrelationer - både i intima situationer och i största allmänhet." 

LÄS OCKSÅ: 14 sexställningar att prova i livet… eller redan i natt 

4. Liggande andningsövning 

Lägg er långt ifrån varandra i sängen, på sidan och med ansiktena mot varandra. Håll ögonkontakt och synka andningen. "Flytta sedan närmare varandra, ett steg i taget, och lägg märke till vad som händer i era kroppar", tipsar Anna Torsdotter. 

LÄS OCKSÅ: Männen avslöjar: det här är vår favoritposition 

5. Medveten närvaro vid sex 

När ni har koll på de tidigare övningarna kan det vara dags att praktisera tantra under själva sexet. Välj en ställning som möjliggör ögonkontakt, och andas om möjligt långsamt tillsammans. "Berätta för varandra hur det är och känns!"