1 av 2 Foto: Cornelia Nordström
2 av 2 Foto: Cornelia Nordström

Karin Adelsköld: Jag trodde jag var psykiskt sjuk

Karin Adelsköld var lyckligt kär i sin Anders - men en gång i månaden gjorde hon slut.

Tillsammans såg de mönstret: att Karin led av svår PMS. Och de startade en gemensam kamp för att lindra den.

– Vi bokar in Karins PMS i kalendern, berättar sambon Anders Wennerberg.

När Karin Adelsköld var 32 år och hade fått sitt andra barn överrumplades hon av svåra humörsvängningar: plötsliga raseriutbrott och tung ångest - och skuldkänslor efteråt.

Hon sökte hjälp och träffade både läkare och gynekologer som först diskuterade förlossningsdepression, sedan utmattningssyndrom.

Karin testades också för diagnoserna bipolär och borderline.

– Jag trodde att jag höll på att bli psykiskt sjuk, och kopplade aldrig symptomen till PMS - trots att de var periodiska. Två veckor varje månad var jag ju glad!

– Men jag hade aldrig haft besvär i samband med mens, och visste knappt vad PMS var.

LÄS OCKSÅ: 9 sätt att lindra PMS hemma

Läkarna misstänkte aldrig PMS

Ingen av de experter Karin kontaktade tog upp PMS som en möjlig orsak.

Att Karin inte mådde bra psykiskt tärde på familjelivet, och hon och hennes man skilde sig till sist.

– Min PMS var en bidragande anledning, kan jag se i dag. Vi hade ingen harmoni i familjen. Jag minns att vi ibland konstaterade att jag hade "en dålig helg", och han åkte bort med barnen.

Ett år efter separationen träffade Karin Anders Wennerberg - också nyskild med två barn - och de blev snabbt och djupt förälskade.

– Jag blev så kär som jag aldrig varit i mitt liv. Men efter tre veckor gjorde jag slut: tog jag mina saker och drog. Fyra dagar senare ångrade jag mig, och vi blev ihop igen - och hade det underbart.

En månad senare hände samma sak.

LÄS OCKSÅ: 7 myter om mens: Det här är sant och falskt

Fick diagnosen PMDS

– Det var ju något som inte stämde. Jag och Karin hade en passionerad relation, full av humor, och delade intressen. Så plötsligt lämnade hon mig efter ett vansinnesgräl, säger Anders.

– Före Anders hade jag kunnat skylla ångesten på annat, säger Karin. Men nu var jag lycklig och vi hade inget att gräla om. Vi bodde inte ihop, vi träffades utan barn; inget var komplicerat, säger Karin.

När mönstret hade upprepat sig fyra gånger och paret var ute på en promenad för att lappa ihop relationen tog Anders upp mobilkalendern.

– Jag såg att det var exakt fyra veckor sen förra gången Karin gjorde slut. Och samma tidshopp till gången innan.

De nästan sprang hem och googlade - och insåg att Karin led av den svårare formen av PMS: PMDS. Alla symptom stämde.

– Jag kände mig som Sveriges mest korkade kvinna, säger Karin. Fast precis så är det för många, vet jag i dag. När man väl inser sitt problem kan man inte fatta att man inte sett mönstret tidigare!

Många vågar inte prata om det

Men PMS är skuld- och tabubelagt, betonar paret.

– Vi lär oss inte vad det är - vi pratar inte om det, säger Anders. Jag har träffat läkare som förnekat att PMS finns. Eftersom det är ett kvinnoproblem finns det lite forskning och lite information.

När Karin mådde som sämst hade hon svår PMS två veckor i månaden.

– Efter ägglossning kom första skovet. Jag blev konfliktlysten, full av energi och ilska. Sen var det något bättre i några dagar. Veckan före mens sjönk jag ner i ett depressivt tillstånd då jag bara ville ligga i sängen: ville dö, skilja mig...

– Och veckan efteråt - när mensen kommit i gång och jag mådde bra igen - kände jag skuld och ånger över hur jag betett mig.

Försökte med p-piller

Så det var tre hemska veckor och en underbar i månaden, sammanfattar hon.

– Lika befriande som det var att få veta orsaken till Karins svackor, lika tröstlöst var det att söka hjälp, berättar Anders.

Karin gick till en rad läkare och gynekologer och hittade till slut en psykiatriker och en privatläkare med kunskap om hur hormoner påverkar våra kroppar.

– Först provade jag p-piller, som inte hjälpte mig. I dag äter jag ett milt antidepressivt läkemedel som dämpar skoven.

Och hon känner av sin PMS två-tre dagar vid ägglossning och två-tre dagar före mens.

"Jag ser inte klart när min PMS rasar som värst"

Livsstilen inför och under PMS-dagarna spelar stor roll:

– Jag försöker att inte stressa, att lägga mig tidigt, äta sunt och motionera.

– Sen blev det stor skillnad när vi insåg vad min ångest berodde på: att det var hormoner bortom min kontroll. Förr när jag vaknade och ville dö var den känslan en sanning för mig. I dag vet jag att det är PMS, och är snällare mot mig själv.

– Jag blev av med skulden, och rädslan för att bli psykiskt sjuk. Vi kunde berätta för barnen, som insett att hur jag mår inte har med dem att göra.

Anders stöd betyder massor.

Paret har en "PMS-plan" de kommit överens om. När Anders säger "det där är PMS" måste Karin acceptera det, och följa hans råd. Oftast handlar det om att hon behöver ta det lugnt, logga ur, kanske boka av en aktivitet.

– Jag ser inte klart när min PMS rasar som värst. Därför har jag bestämt mig för att lita på Anders. Men visst är det svårt när han säger att mina känslor är PMS och jag bara vill be honom fara åt helvete.

Försöker hjälpas åt

Paret skriver in Karins PMS i kalendern, och pratar om hennes PMS med barnen.

– Intressant nog känner både jag och barnen av Karins PMS innan den bryter ut, berättar Anders. Jag behöver inte ens träffa henne, utan märker direkt på tonen i hennes sms.

Man måste hjälpas åt, menar Anders.

– Det värsta du kan säga till en kvinna med PMS är: "Skärp dig. Du har ett problem, lös det." Ni måste göra det tillsammans.

– Men visst är det svårt att vara den som står bredvid och vill hjälpa, och inte ens får komma nära. Att helt plötsligt inte vara vatten värd. Då är kunskap om PMS och hur den verkar A och O.

Fick stort genomslag

Hösten 2013 berättade Karin om sin PMS i TV4. Mejl började rulla in redan under sändningen, och sen var det "som en explosion", beskriver Karin.

– Det var framför allt aha-upplevelser. Kvinnor som trott att det varit fel på dem, som äntligen förstod. Många män hörde också av sig.

Responsen fick Karin att starta hemsidan "Livet med PMS" där Anders också medverkar. Ångesten vid PMS riktar man nämligen främst mot dem som är känslomässigt närmast, berättar Karin och Anders. Partnern, barnen, föräldrarna.

– Vi har inga vetenskapliga bevis för att det är så, men mer än tusen berättelser som beskriver det. Ibland får vi 100 brev i månaden.

– Jag kan fungera perfekt som yrkesmänniska under PMS: vara fokuserad, stark, intuitiv, berättar Karin. Där kan jag kanalisera ångesten till något positivt. Sen bryter jag samman när jag kommer hem.

Startade PMS-förbundet

I september i år startade Karin PMS-förbundet för att öka kunskapen.

– Mitt mål är att när våra döttrar - som är 11 och 12 år - är ute i arbetslivet ska det vara självklart att man kan berätta på jobbet att man har PMS, och kanske behöver jobba hemifrån eller byta arbetsuppgifter. Precis som man i dag kan säga att man har migrän eller kräksjuka.

PMS-känslor

1. Iskyla

Når inte varandra.

Anders: "Det svåraste är att den man älskar mest av allt plötsligt hatar en över allt på jorden. Man vill hjälpa, men får inte ens komma nära. Vet man att orsaken är PMS är skoven lättare att hantera."

Karin: "På jobbet kan jag rikta PMS-­ångesten, och bli fokuserad. Men privat tar känslorna över. Anders är den som drabbas mest."

2. Arg

Hat och ilska vid PMS riktas oftast mot den som står en närmast. Men känslorna är en produkt av hormonsvängningar - inget "äkta" hat.

Anders: "Bland det svåraste och viktigaste är att behålla lugnet. Börjar jag också gräla blir det bara värre."

Karin: "Efter ägglossning är jag som mest aggressiv. Jag söker gärna gamla konflikter."

3. Nära

Målet: tröst och närhet.

Anders: "Genom att följa vår handlingsplan - vad vi konkret kan göra när Karins PMS rasar som värst - brukar vi kunna nå varandra, trösta och stötta."

Karin: "Jag kanske ger mig ut och springer, tar en dusch, går till ett annat rum och andas djupt. Sen kan jag närma mig Anders."

Karin Adelsköld

Ålder: 41.

Yrke: Komiker, föreläsare, programledare.

Familj: Anders, två barn och två bonusbarn.

Bor: Stockholm och Östersund.

Vad är PMS (pre­menstruellt syndrom)?

Man har minst ett psykiskt och ett fysiskt symtom som regelbundet uppträder före mens. Exempel: trötthet, huvudvärk, ömmande bröst; ångest, ilska, nedstämdhet, sömnproblem.

Vissa kvinnor har PMS några dagar veckan före mens. Andra har ett PMS-skov runt ägglossning, och får ytterligare ett skov veckan före mens.

8 av 10 fertila kvinnor har PMS, enligt en studie vid Sahlgrenska sjukhuset.

PMS är troligen ärftligt. För många blir PMS-besvären starkare om man har fött barn, och med stigande ålder. När man kommer i klimakteriet och slutar få mens försvinner PMS.

Vad är PMDS (premenstruellt dysforiskt syndrom)?

PMS + ett D som står för dysfori = nedstämdhet, retlighet. PMDS är en svårare form av PMS där de psykiska symtomen dominerar. För att få diagnosen krävs att flera psykiska symtom påverkar livet så mycket att man inte kan fungera som vanligt.

Mellan 3 och 8 procent beräknas lida av PMDS, men mörkertalet är sannolikt stort.

Varför får man PMS/PMDS?

Varje ny menscykel gör sig kroppen redo för en graviditet.

De två första veckorna efter mensens start: Äggstockarna producerar det kvinnliga könshormonet östrogen; kroppen laddar för ägglossning och humöret är ofta stigande.

Cirka 14 dagar efter mensens första dag: Ägglossning har ägt rum och kroppen ställer om. Livmoderslemhinnan förbereder sig på att ta emot ett befruktat ägg. Gulkroppshormonet (progesteron) - som är av betydelse för befruktning och graviditet - stiger kraftigt inför en eventuell befruktning och dalar lika brant när kroppen "inser" att den inte blivit gravid. Dessa hormonsvängningar kan leda till PMS. När gulkroppshormon bryts ned bildas restprodukten allopregnanolon. Forskarna tror att denna produkt hos vissa stör det dämpande och lugnande "GABA-systemet" som börjar fungera sämre. Ångest, oro och aggressivitet får fritt spelrum.

Karins råd till dig med PMS

För dagbok. Ta reda på om du har PMS/PMDS eller om du mår dåligt i största allmänhet. För dagbok över några menscykler. Notera hur du mår psykiskt och fysiskt. Är symtomen cykliska ser du snart mönster. Mår du dåligt hela månaden kan det handla om en depression.

Ladda ner app. Med en app (eller dagbok) kan du få koll på var i cykeln du befinner dig. Du lär dig att känna igen - och kan förbereda dig för - svackor och skov. Via svenska appen "PMS Akuten" kan du få påminnelser, och skicka påminnelser till andra.

Berätta! Omgivningen får större förståelse och kan ge stöd om du talar om för dem att du har PMS.

Ta hand om dig. När PMS-dagarna närmar sig, försök att...

... motionera

... äta så sunt och regelbundet som möjligt

... få tillräckligt med sömn och vila

... undvika alkohol

... ta det lugnt och låta bli att stressa

Prioritera. Ta din PMS på allvar. Behöver du extra mycket sömn? Många långa promenader? Ta det lugnare på jobbet? Boka in din PMS och planera utifrån den. Bejaka att du är en cyklisk varelse med olika behov olika dagar i månaden.

Experthjälp. Gå till en gynekolog; ta med dig din dagbok över menscykeln sedan några månader och säg att du har PMS. Om gynekologen är oförstående/ointresserad får du gå till en ny gynekolog tills du hittar en som kan hjälpa dig.

Skaffa distans. Om du och din familj pratar om din PMS som den sjukdom den är - kanske kallar den för "Draken" eller "Monstret" eller liknande - påminner det er om att du inte rår över din PMS; den invaderar dig. Ger förståelse och minskar skuld.

Anders råd till anhöriga

Behåll lugnet. Det kanske viktigaste - och svåraste - är att behålla lugnet. Att inte reagera om hon får ett utbrott, att inte gräla om hon söker bråk.

Kunskap hjälper. Ju mer du vet om PMS desto lättare blir det att hantera den.

Känn igen skoven. Säger hon att hon vill skilja sig eller dö samma dag varje månad är det antagligen PMS och inga sanningar.

Lös det tillsammans. Tänk inte: "Hon måste skärpa sig". Inse att ni har ett gemensamt problem att lösa - tillsammans.

Du är också människa. Smäller du i dörren och flyr hemifrån, eller börja gräla - även om du bestämt dig för att inte göra det - döm dig inte för hårt.

Prata. Prata med henne om hennes PMS och hur ni ska hantera den när hon INTE har PMS. Mitt i är det oftast meningslöst.

Gör en handlingsplan. Skriv gärna ner handlingsplanen och gör den så konkret som möjligt. Vad kan hon göra för att må bättre när PMS:en är som värst? Vad kan du göra?

Pms i kalendern. Skriv in hennes PMS i kalendern - precis som du skriver in andra viktiga saker.

Du är så nära. Att du "drabbas" så starkt av PMS-ångesten är för att du står henne så nära. Detta kan vara en tröstande tanke.

Skratta. Det är himla befriande att ibland kunna skratta åt eländet tillsammans.

Vilka mediciner finns?

SSRI-preparat. Antidepressiva läkemedel kan ha god effekt. Det räcker oftast med att man medicinerar de dagar då man har besvär. Skrivs ut av läkare.

Hormonbehandling, oftast p-piller. Hormonerna hindrar ägglossningen vilket ger minskade besvär hos vissa kvinnor. Gå till en barnmorskemottagning, kvinnoklinik eller vårdcentral.

Vätskedrivande läkemedel. Till exempel Spironolakton. Har blockerande effekt på vissa hormoner. Tas oftast dag 14-28 i menscykeln. Skrivs ut av läkare.

Naturläkemedel. Finns i hälsokostbutiker och på apotek. 8 av 10 får minskade besvär av medlet "Femal Balans", enligt en studie.

Ny medicin på gång? Baserat på svensk forskning håller ett svenskt företag på att ta fram en medicin som kan lindra hormonpåverkan på hjärnans emotionella centrum. 120 kvinnor med diagnosen PMDS har varit med i en delstudie som ska följas av fler.

PMS - en antik historia

Greken Hippokrates, även kallad läkekonstens fader (460-370 f.Kr), beskrev ett samband mellan menstruationen och kvinnors humör.

Läs mer: alltompms.se, 1177.se sök på "pms", livetmedpms.se

Anders Wennerberg

Ålder: 43.

Yrke: Affärsrådgivare.

Familj: Karin, två barn och två bonusbarn.

Bor: Stockholm och Östersund.

Aktuellt just nu