Att göra slut är sällan en gemytlig upplevelse.
1 av 2: Att göra slut är sällan en gemytlig upplevelse. Foto: Shutterstock
Sorgen kan leda till både psykiska och fysiska effekter.
2 av 2: Sorgen kan leda till både psykiska och fysiska effekter. Foto: Shutterstock

Det här händer i kroppen när vi gör slut

Ett uppbrott påverkar inte bara vår känslomässiga status – det kan även få stora konsekvenser för vår hälsa.

Här förklarar experten vad som egentligen händer i kroppen, rent fysiskt, när vi drabbas av hjärtesorg.

En separation eller skilsmässa kan ta oerhört hårt. Och det är långt ifrån alltid som smärtan enbart sitter i huvudet.

När humöret kraschar, ångestnivåerna slår i taket och energidepåerna töms finns en stark fysiologisk och hormonell koppling.

Enligt sex- och parterapeuten Cate Mackenzie kan kroppen gå in i en överlevnadsfas för att hantera den plötsliga förlusten.

Stresshormonet kortisol pumpas ut och kroppen börjar nalla av vårt glukoslager.

– Vilket gör det svårt att tänka klart och fungera normalt, säger Mackenzie till The Stylist.

LÄS OCKSÅ: Psykologen: Så gör du slut på ett bra sätt

Kan leda till brustet hjärta

I vissa fall kan hjärtesorgen leda till ett sorts chocktillstånd, där reaktionen både kan vara närmast manisk eller fullständigt avstängd. Vi tenderar också att fastna i negativa tankemönster som bidrar till en redan stressig situation. Plötsligt har vi förlorat den trygga grund vi stod på, vår framtid ser helt annorlunda ut och livets balans har rubbats – något som på sikt kan vara väldigt skadligt.

– En tanke leder till en känsla vilket skapar en effekt på kroppen, säger Mackenzie.

I vissa extrema fall finns det faktiskt något som heter broken heart syndrome, eller brustet hjärta. Takotsubo, som det också kallas, kan utlösas av fysisk och psykisk stress och enligt Hjärtlungfonden kännetecknas det ofta av att en av hjärtats kammare vidgar sig vilket försämrar pumpförmågan. Symtomen kan likna de som uppkommer vid en hjärtinfarkt.

LÄS OCKSÅ: 7 saker som aldrig är okej i en relation

Så lindrar du effekterna

Det bästa du kan göra för dig själv efter ett tufft uppbrott är att fortsätta framåt. Det är förstås enklare sagt än gjort, men enligt Mackenzie måste vi fortsätta leva så gott det går. Slut dig inte i din egen privata lilla bubbla utan fortsätt träffa dina vänner och försök ha kul.

– Om en person kan hitta sätt att ha kul, träffa nya människor och uppleva nya saker så kan de hålla sig uppe genom en sorgeprocess, säger hon.

Motion är en av många saker som bevisligen kan höja både humöret och dina energinivåer. Fysisk aktivitet är också ett bra sätt att lindra och motverka både ångest, stress och depression.

Gör det som funkar för dig och håller dig över ytan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!