Depression efter förlossningen: 13 saker du kan göra

Med hjälp av kärlek, ansträngning och tålamod kan man underlätta situationen för alla inblandade.

Med hjälp av kärlek, ansträngning och tålamod kan man underlätta situationen för alla inblandade.

Förlossningsdepression drabbar var tionde nybliven förälder.

I första hand mamman som har fött barnet – men även en partner kan dras med av nedstämdheten.

Med hjälp av kärlek, ansträngning och tålamod kan man emellertid underlätta situationen för alla inblandade.

Här listar vi 13 knep som gör det enklare att hantera det kritiska halvåret efter födseln.

Andra har också läst

Babylycka är inte alla förunnat. Tvärtom är det ganska vanligt att nyblivna föräldrar drabbas av nedstämdhet en begränsad tid efter förlossningen, på grund av de stora förändringarna i livet.

Ibland mår kvinnan som fött barnet rejält dåligt under en längre tid, vilket på medicinspråk kallas för förlossningsdepression. Man kan vara extremt trött och få ångest, samt ha svårt att känna glädje inför babyn, vilket i sin tur framkallar skuldkänslor.

LÄS OCKSÅ: Så gör du om du är rädd för att föda barn

 

I de allra flesta fall går det kritiska tillståndet över av sig självt, vanligen inom ett halvår. Men tiden fram till dess kan så klart vara påfrestande. Även för en partner, som kan smittas av nedstämdheten samt känna sig hjälplös och värdelös. Man vet inte vad som förväntas av en, samt tvivlar på att saker kommer att bli bra igen.

Enligt 1177 Vårdguiden är det av stor betydelse att den drabbade mamman får avlastning så att hon kan komma ut i friska luften, röra på sig och äta bra. I allvarliga fall kan en sjuksköterska eller terapeut behöva kallas in.

13 saker du kan göra som partner

Som partner är det framför allt viktigt att ha tålamod och inte ta något personligt. Här är 13 saker du kan göra om din käresta råkar ut för förlossningsdepression:

1. Hur påfrestande det än är så kan du vara ganska säker på att din partner har det jobbigare. Påminn dig själv om det när tålamodet brister.

2. Försäkra din partner om att du kommer finnas kvar vid hennes sida vad som än händer.

3. Fortsätt lyssna på henne, även om hon upprepar samma saker om och om igen.

4. Kräv ingenting av din partner. Förväntningar på tid tillsammans eller uppmärksamhet kan göra att hon känner sig överlastad.

5. Ord kanske inte alltid räcker till, men du kan hjälpa henne med praktiska saker. Ta huvudansvaret för hushållet och matlagningen, och låt henne få en paus från bebisen då och då.

LÄS OCKSÅ: 12 saker alla tänker under förlossningen

 

6. Ring henne från jobbet, så hon vet att du tänker på henne.

7. Ta det inte personligt om hon känns frånvarande och oengagerad i dig och familjen. Det har helt att göra med sjukdomstillståndet.

8. Läs på om förlossningsdepression. Ju mer kunskap, desto mer förståelse kommer du att ha.

9. Säg inte åt henne att "gaska upp sig" – och påminn henne inte om att det här skulle kunna vara den lyckligaste tiden i ert liv. Det skapar bara mer ångest.

10. Kom ihåg att förlossningsdepression är en sjukdom, som man inte kan rå för. Påminn din partner om att hon är sjuk - och inte svag eller en dålig mamma.

11. Ha tålamod. Förlossningsdepression ÄR en kamp, för alla inblandade.

12. Sök hjälp och stöd för egen del: ju friskare och starkare man är själv, desto lättare blir det att stötta någon annan. Psykisk ohälsa påverkar hela familjen och även du kan behöva anhörigterapi eller prata med vänner om hur du känner.

13. Glöm inte att din partner KOMMER att må bättre och att ni båda KOMMER att bli lyckliga igen. De flesta blir bra inom ett halvår.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer