Foto: Erwin Wodicka

7 vanliga konflikter i sängkammaren – och hur du löser dem

Att dela säng med sin älskade är inte alltid lika mysigt som det låter.

För kanske snarkar eller stökar din partner så mycket i bädden att du inte kan sova.

Många par väljer att ligga i separata sovrum för att slippa allvarliga sömnproblem.

Men det finns andra knep att ta till.

Sömnen borde vara enkel. Eftersom den är en grundläggande förutsättning för att vi ska orka jobba, träna, umgås och leva.

Men många människor lider i dag av grava sömnsvårigheter. Bakom insomni och ofrivilliga uppvaknanden döljer sig ofta stress och psykisk ohälsa.

Det behöver emellertid inte vara du själv som är boven i dramat. I många fall är det faktiskt ens partner som står i vägen för en god natts sömn. Snarkningar, dragkamp om täcket och olika läggningstider är vanliga störningsmoment i sovrummet. Som inte sällan leder till att sammanboende par tvingas sova i separata rum.

Men om man nu vill vårda den intimitet och närhet som skapas av att ligga tätt intill varandra i en inbjudande och skön säng? Ja, då finns det faktiskt andra åtgärder att testa.

Med inspiration av tidningen Health listar vi sju problem som lätt kan uppstå i sängkammaren – och hur ni kan lösa dem utan att bråka:

LÄS OCKSÅ: Allt fler väljer skilda sovrum

1. Ni går och lägger er och går upp vid olika tider

Visst vore det bra om man kunde komma överens om en gemensam sovtid, men tyvärr är det inte så enkelt. Alla människor har olika inre klockor - och vi sover olika länge och olika bra vid olika tidpunkter. Att rucka på fungerande rutiner kan tvärtom skapa långvariga sömnproblem, så gör i stället det bästa efter förutsättningarna. Den som går och lägger sig sist får kanske titta på tv med hörlurar och lova att vara tyst som en mus när hen kryper till sängs. Liksom den som går upp först får låta bli att trycka snooze på alarmet.

2. En vill ha det mörkt, en annan älskar morgonljuset

Sömnexperter rekommenderar visserligen alla att ha det mörkt i sovrummet, eftersom det gör att man somnar lättare och sover bättre. Men det kan ju också vara mysigt att vakna till vårens och sommarens morgonsol, som sipprar in genom ett öppet fönster. För den som helst skulle vilja ha mörkläggningsgardiner men inte får för sin partner kan det vara en idé att skaffa en ögonmask. Det finns effektiva, tätsittande varianter, som inte släpper igenom något störande ljus.

3. Täcket räcker inte till

Det spelar ingen roll hur härligt det där dyra, stora duntäcket är om du alltid vaknar upp oombonad och frusen, för att din partner (medvetet eller omedvetet) har snott åt sig hela schabraket under natten. Då finns det bara en sak att göra: införskaffa två mindre täcken, så att ni får det lika skönt.

4. Ni är oeniga om temperaturen

Rekommenderad sovtemperatur är kring 18 grader, men många vill ha det mycket varmare än så. Och andra insisterar på att ha fönstret öppet mitt i kalla vintern. Bästa lösningen här är att båda kompromissar - och att ni hittar en temperatur som ligger mellan era favoritgrader. Så får den som fryser se till att ha en extra filt - och den som svettas kanske undvika täcke helt?

5. Era barn vill sova i sängen

En av er tycker det är självklart att lillen ska få krypa ner i er säng efter en mardöm, medan den andra är mån om att få sova ostört. Eller så blir det en konflikt om vem som ska gå upp och trösta och lägga det gråtande barnet. Men tjafsa inte om det i sängen, utan sätt er i stället och kom fram till en gemensam strategi när ni är vakna och pigga. Hur ska ni göra när det knackar på sovrumsdörren? Vem ska ta ansvaret när?

6. En vill ligga sked, en annan vill ha fritt omkring sig

Hur jobbigt det än är så måste du acceptera om din partner inte vill ligga tätt omslingrad hela natten, utan hellre sover på "sin" sida. Det innebär inte att han eller hon avvisar dig, utan kan bero på något så enkelt som att det blir för varmt eller att man känner sig instängd. Men för att båda ska bli nöjda kan man se till att kramas och kela lite den första stunden i sängen, innan man lägger sig till rätta för att sova. Så blir åtminstone en del av intimitetsbehovet tillgodosett.

7. En av er snor runt som en cirkusartist

Alla byter position några gånger per natt, men vissa (i synnerhet de med sömnsvårigheter) rumlar runt mer än andra. Det är väldigt sällan av illvilja, så skäll inte på en bökig partner. För att minska störningen kan det vara smart att sova i en stor säng, där minsta rörelse på ena sidan inte ger känning på andra sidan. Och så separata täcken igen, för att slippa dragkamp.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!