1 av 3: Charlotte Sanders berättar om tips och knep som gör att relationen stärks och utvecklas.
För att en relation ska må bra på sikt krävs arbete.
2 av 3: För att en relation ska må bra på sikt krävs arbete. Foto: Shutterstock
Parterapi kan vara välgörande för alla.
3 av 3: Parterapi kan vara välgörande för alla. Foto: Shutterstock

6 smarta tekniker som kan stärka er relation

Många tror att parterapi är ett sista stopp innan en relation totalhavererar, men även välmående relationer kan dra stor nytta av terapi.

Inspirerade av Healthline listar vi sex olika tekniker som kan användas inom parterapi och ytterligare tio övningar som ni kan testa på hemmaplan.

Alla relationer drabbas av konflikter då och då. Hur ni som par hanterar dessa konflikter kan vara avgörande för hur länge relationen håller, men också bidra till att den blir starkare på sikt!

– Många par väntar med att söka hjälp till de har hamnat i en kris, säger psykologen Nikki Young.

Tekniker som kan användas inom parterapi

Foto: Shutterstock

Reflektivt lyssnande

När kände du dig senaste riktigt lyssnad på? Reflektivt lyssnande går ut på att den ena parten pratar medan den andra gör sitt yttersta för att lyssna så aktivt som möjligt.

Börja dina uttalanden med ordet ”jag” snarare än ”du”.

I stället för att säga ”Du gör fel när du gör x” säger du ”Jag blir sårad när du gör x”.

– När par turas om att vara aktiva lyssnare så främjar det en hälsosam kommunikation och ökar parets förmåga att lösa konflikter, säger psykologen Laura Louis till Healthline.

Emotionsfokuserad terapi

Tanken bakom emotionsfokuserad terapi (EFT) är förenklat att vi ska få ökad förståelse för våra känslor och lära oss hantera känslomässiga problem.

I parterapi är målet är att identifiera mönster i relationen som stör tryggheten och anknytningen paret emellan.

Narrativ terapi

Den här terapiformen fokuserar på berättandet som ett terapeutiskt verktyg. Genom livet utvecklar alla historier som vi bär med oss. Vi ger dessa historier mening och låter dem påverka hur vi ser på oss själva och världen omkring oss. En grundpelare i narrativ terapi är vikten av att göra skillnad på en person och personens problem.

– Många tror att de drabbas av romantiska misslyckanden och trauman eftersom de är misslyckade som människor och att de får vad de förtjänar, säger terapeuten Sam Nabil.

Gottmanmetoden

Metoden, skapad av psykologforskaren John Gottman, går ut på att par ska få en djupare förståelse för varandra och lära sig att hantera konflikter bättre.

Imagoterapi

Teknik som lägger vikt vid kopplingen mellan vuxna relationer och barndomsupplevelser. Genom att förstå de trauman som någon har upplevt i barndomen kan vi också få en mer empatisk förståelse för varandra.

Lösningsfokuserad terapi 

Medan mycket annan terapi fokuserar på vad som orsakat ett problem letar lösningsorienterad terapi efter, som namnet antyder, lösningar. Målet är att förstå vad som är fel och hitta konkreta råd för förändring.

LÄS OCKSÅ: 6 tecken på att det är dags för parterapi

Övningar för att stärka relationen

Foto: Shutterstock

1. Visualisera era mål

Skapa en så kallat vision board där ni skriver ner och bildsätter era gemensamma mål och drömmar för framtiden.  Både mindre delmål och större visioner får ta plats.

När vi har problem i relationen fungerar det som en påminnelse om vad vi jobbar för. Det hjälper oss också att komma ihåg att ett förhållande är under ständig uppbyggnad och att det krävs hårt arbete från båda parter för att det ska hålla i längden.

2. Samtala på djupet

Ibland tar vardagslunken över fullständigt. Era samtal handlar mest om vad ni ska äta till middag eller vilket nästa seriemaraton blir.

Bryt lunken genom att dyka på djupet lite då och då. Det behöver inte vara livsomvälvande diskussioner. Det handlar mer om att inte bara fokusera på dagliga behov.

LÄS OCKSÅ: Psykologen: Så gör du slut på ett bra sätt

3. Uttryck uppskattning

Genom att uttrycka tacksamhet, uppskattning och kommunicera vad som funkar bra i relationen stärker ni den på sikt.

Ha som daglig vana att uttrycka din uppskattning för din partner, genom ord, sms eller på en gammal hederlig post it-lapp.

4. Identifiera din partners kärleksspråk

Vad som funkar för dig funkar inte alltid för alla andra. Enligt psykologen Gary Chapman finns det fem primära sätt att uttrycka kärlek, så kallade kärleksspråk:

Gåvor

Kärlekshandlingar

Bekräftande ord

Kvalitetstid

Fysisk beröring

Om du identifierar din partners kärleksspråk så kommer hen också känna sig mer uppskattad.

LÄS MER: Kris i relationen? Därför missförstår ni varandra

5. Planera viktiga samtal

Behöver ni prata om något som är viktigt för framtiden? Se till att ha en plan för när och hur det ska ske.

Om tajmingen är fel och en av partnerna är i en helt annan sinnesstämning blir det lätt konflikt.

Avsätt tid i schemat så ingen av er överrumplas.

6. Satsa på olika typer av intimitet

Intimitet kommer i många olika former och det är viktigt att fylla på i alla depåer, inte bara i en.

Familje- och äktenskapsterapeuten Grazel Garcia menar att förutom sexuell intimitet finns även intellektuell, social, emotionell och upplevelsebaserad intimitet.

Vanliga orsaker bakom parterapi

Otrohet och svek

Försämrad fysisk och mental intimitet

Trauma

Stora förändringar

Konflikter

Missbruk

Gnistan har gått förlorad

Ekonomiska problem

7. Sex-sekunders-kyssen

Psykologforskaren John Gottman, grundare av det världsberömda Gottman Institute, förespråkar den så kallade sex-sekunders-kyssen. Ett sätt att bryta den vardagliga stressen med lite passion. Lätt att implementera och lätt att utföra.

8. Visa intresse

Det är alltid positivt att avsätta lite tid åt att diskutera varandras dag – både före och efter. Vad har ni på agendan i dag? Finns det något ni är extra peppade på? Eller något som känns jobbigt? När dagen är slut kan ni utvärdera hur den gick.

Meagan Prost, klinisk relationsrådgivare, menar att nyfikenhet gör att ni känner er mer sammankopplade.

9. Skriv en lista…

…över saker du söker hos din partner. Klottra ner tre saker var som ni skulle vilja att er partner gjorde, saker som skulle göra er glada. Dela med er av era listor samtidigt som ni tittar varandra i ögonen.

Det behöver inte vara saker som ska utföras dagligen. Låt det snarare fungera som en påminnelse om vad du kan göra, åtminstone en gång i veckan, för att bygga tillit och förbättra kommunikationen med din partner.

10. Koppla ner

Smart elektronik har gjort våra liv så mycket enklare på en mängd olika sätt. Tyvärr bidrar de också till distraktion i vardagen, vilket kan vara störande för en relation. Om ni upplever att ni inte har tid för varandra, lägg undan telefonerna och prata i stället. Kanske kan det bli en ny rutin för framtiden? Som sker någon gång i veckan?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!