Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Relationer

Publicerad 18 mar 2019 19:00

10 saker du aldrig ska göra efter ett gräl med din partner

Efter ett gräl kan det hända att något den andra sagt ligger kvar och gnager i en, eller så inser man långt efter att grälet är passerat att något störde en.

Efter ett gräl kan det hända att något den andra sagt ligger kvar och gnager i en, eller så inser man långt efter att grälet är passerat att något störde en.

Foto: Shutterstock

Det är helt normalt att bråka med sin partner – det kan till och med vara sunt.

Många gånger är det vad som händer efter själva grälet som förstör relationen.

Här listar Hälsoliv tio saker du aldrig ska göra.

Missförstånd och meningsskiljaktigheter är oundvikliga i alla relationer, och ibland resulterar det i ordentligt gräl.

Det finns många tips om hur man grälar på ett konstruktivt och föredömligt sätt. Typ: Skrik inte skällsord, lyssna på den andra och använd ord som ”jag känner” och ”min upplevelse är” när du riktar kritik.

Men hur man agerar efter ett gräl spelar också roll för förhållandets välmående.

Inspirerade av Prevention listar Hälsolivs tio saker du aldrig ska göra efter ett gräl.

1. Ignorera inte din partner

Det är helt normalt att vilka vara i fred och slicka sina sår efter ett bråk. Men många kommunicerar det inte, vilken kan resultera i att partnern känner att hen blir ignorerad som ett straff. Rachel A. Sussman, psykoterapeut och relationsexpert i New York ger tips på hur du kan säga att du vill vara för dig själv:

– Mina känslor går inte över lika fort som dina, men ge mig ett dygn så är jag säker på att saker kommer att känns bättre. Om inte så kan vi diskutera det då.

2. Ta inte upp saker för tidigt

Efter ett gräl kan det hända att något den andra sagt ligger kvar och gnager i en, eller så inser man långt efter att grälet är passerat att något störde en. Det här är särskilt vanligt hos folk som tar tid på sig att smälta saker, och inte alltid vet vad de ska säga i stunden. 

Foto: Shutterstock

Tipset här, enligt psykologen Michelle Golland, är att försöka bli bättre på att säga till direkt. Om det din partnet sagt fortsätter att gnaga dagen efter grälet är det bättre att avvakta lite innan du tar upp det. Annars är risken stor att nn hamnar i en cirkel av gräl som aldrig når en lösning.

3. Är din partner fortfarande ledsen? Säg inte bara ”förlåt”

Enligt författaren och relationsmedlaren Laurie Puhn är det samma sak som att säga ”Nu är jag trött på det här. Låt mig vara. Jag vill göra något annat.” 

En avspisning alltså.

– Vad du ska säga är ”Förlåt för att...” och sedan förklara vad du är ledsen för. Den andra delen av ursäkten är att säga ”I framtiden ska jag...” och sedan fylla i vad du ska göra för att inte begå samma misstag, säger Puhn till Prevention.

LÄS OCKSÅ: 5 bråk som alla lyckliga par borde ha

4. Hitta inte ursäkter för varför ni grälade

Visst finns det faktorer som gör oss mer benägna att ryka ihop, som till exempel en natts dålig sömn.

Men att skylla på det är inte rättvist mot dig själv eller din partner. Trots allt finns det ju något mer än sömnbrist som ligger till grund för grälet, eller hur? 

Foto: Shutterstock

Bonustips: Om du har en dålig dag på jobbet kan du förvarna din partner med ett sms. Det är ett sätt att undvika onödiga gräl.

5. Gå inte i väg om hen försöker ta upp grälet igen

Scenario: Det har gått ett par dagar sedan ert förra gräl och nu vill din partner prata om det igen. Väljer du att:

a) stanna kvar och lyssna

eller:

b) gå därifrån i frustation.

Det sistnämnda är en riktigt dålig strategi, eftersom du bokstavligen vänder din partner ryggen. Gå tillbaka, be om ursäkt och lyssna på vad de har att säga. Gör ditt bästa för att försäkra dig om att du förstår vad det är din partner vill kommunicera.

6. Kom inte med vassa kommentarer

Bråkat om ekonomin? Det är inte en ursäkt att komma med små nålstick i stil med ”Synd att du är så slösaktig” när ni tittar på Instagrambilderna från era vänners New York-weekend. Det är aggressivt och som att be om en uppföljare till bråket.

Vill du kan du i stället göra något konstruktivt, som en sparplan för semestern.

7. Ha inte sex om du inte känner för det

Sex kan vara ett fint sätt att försonas på – det kan ge en känsla av närhet som många gärna vill ha efter ett gräl. Men om du inte känner för det ska du inte ha det. 

– Säg ”Det är fint att du känner att du vill vara nära just nu” men jag är inte riktigt på humör just nu , säger Sussman.

8. Haka inte upp dig på vad som utlöste grälet

Ett sätt att verkligen inte komma framåt är att fortsätta att älta vad det var som gjorde att ni började bråka. Fokusera i stället din energi på att försöka lösa problemet. Och när problemet är löst: Släpp det.

– Det som skiljer ett dåligt gräl från ett bra är huruvida man hittade en lösning, säger Puhn.

LÄS MER: 7 knep för att slippa ständiga gräl

9. Säg inte ”Jag menade det inte”

– Det är som att försöka använda ett suddgummi på tusch, säger Puhn och menar att det inte kommer funka att ta tillbaka det.

Hon menar att man håller fast vid det förflutna i stället för att jobba framåt om man börjar dividera om huruvida man menade det man sa eller inte. 

Även om du inte menade det du sa, så sårade det din partner.

10. Var inte arg på dig själv för att ni bråkade

Som sagt, det är normalt att bråka med den man är ihop med. Det är också ett tecken på att ni är investerade i er relation.

Faran, menar Puhn, är att ni slutar bråka helt.

– Det betyder att de ha släppt förhållandet, vilket är det man gör innan man gör slut eller hittar en annan, säger hon.