Semesterkilona kan försvinna snabbt för den som ser till att ändra till normal kost.
Semesterkilona kan försvinna snabbt för den som ser till att ändra till normal kost. Foto: Katarzyna Zwolska

Semesterkulan kan försvinna snabbt

STOCKHOLM. Tre, fyra nya kilon runt midjan efter semestern? Ingen fara. De extrakilon många drar på sig under några veckors njutning går snabbt att bli kvitt med några enkla knep.

– Vi svenskar är bra på att unna oss rejält när det väl är sommar och semester, säger dietisten Elisabeth Sneitz.

Men semesterkilon försvinner snabbt hos den som återgår till normal kost och rör på sig igen.

Distriktsläkaren och hälsobloggaren Andreas Eenfeldts råd är att rensa ut kakor, pasta och bröd ur skåpen och åka till affären och köpa ingredienser till sallader.

– Undvik socker, stärkelse, skräpmat och lättprodukter. Då minskar sötsuget kraftigt. Första veckan kan man tappa ett par kilo, sedan brukar ett halvt kilo i veckan försvinna.

Han förespråkar riktigt smör, olivolja och gräddiga såser. Det ger en mättnadskänsla som förhindrar småätande, enligt honom.

"Hetsbanta inte"

Elisabeth Sneitz framhåller att det är bra att vara medveten om viktökningen. Utan motion och med sämre kost är det lätt hänt att ett par semesterkilon blir kvar.

– Två kilo extra varje sommar under några år blir snart 10–15 kilo.

Hennes råd är att inte hetsbanta eller sätta upp extrema mål.

– Då tröttnar man snart. Det är smartare med vardagsmotion och att hålla sig till tallriksmodellen. För att minska i vikt är det bäst att undvika energitäta livsmedel som exempelvis söta drycker, glass och godis.

Fakta: Livsmedelsverkets kostråd

Det finns olika skolor och uppfattningar om vad och hur vi bör äta för att må bra och hålla oss i form. Livsmedelsverket har sammanställt fem råd om hur man kan äta hälsosamt:
Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar cirka tre frukter och två stora nävar grönsaker.
Den som äter bröd, flingor, gryn, pasta eller ris bör i första hand välja fullkorn.
Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.
Källa: Livsmedelsverket (TT)

Fakta: Räkna ut din normalvikt

BMI (Body mass index) är ett sätt att kontrollera om man är överviktig genom att mäta förhållandet mellan vikt och längd. Genom att räkna ut sitt BMI och komplettera med sitt midjemått kan man få en uppfattning om sin egen vikt.
Börja med att ta din vikt i kilo. Multiplicera sedan din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med den summan. Exempel: 70 kilo/(1,70 meter X 1,70 meter) = BMI 24,2.

BMI under 18,5 räknas som undervikt
BMI 18,5–24,9 räknas som normalvikt
BMI 25–29,9 räknas som övervikt

Aktuellt just nu