Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 22 aug 2012 13:28

Sara: "Man är där för att träna och ha kul"

Sara Magnusson har bland annat varit på träningsresa i Portugal.

För tre år sedan åkte Sara Magnusson, 37, på sin första träningsresa. Året efter blev det ytterligare en. Syftet var att göra något annorlunda och förbättra formen, men framför allt tyckte hon att det var roligt, socialt och inspirerande.

Sara Magnusson, 37, är en ganska normal motionär som tränar 3-4 gånger i veckan. För några år sedan satsade hon mest på olika gruppträningsklasser, nu blir det mer löpning, lite bodybalance och yoga.
2009 bestämde hon sig för att åka på en träningsresa, med Springtime Travel till Portugal.
- Det lät som en rolig grej och som en annorlunda resa när man inte bara skulle ligga och sola utan göra något, säger Sara.
På schemat stod bland annat dans, afro och step. Förutom klasserna fanns det tillgång till gym och cirkelträningsklasser. Många av passen hölls utomhus, på ett trädäck på stranden som kallades plankan.
- Det var jättemysigt att träna på plankan, jag kunde ta med mig badkläder och bada direkt efteråt.

Stor åldersspridning

Sara åkte själv på resan, men det spelade ingen roll eftersom det var ganska många fler som också reste ensamma.
- Alla har ett gemensamt intresse, man är där för att träna och ha kul. Jag lärde snabbt känna folk att umgås med.
Med på resan var folk i alla åldrar. Vissa var väldigt vältränade, andra normala motionärer som Sara.
- En del var upp mot 60 år gamla, jag var förvånad över att det var så stor åldersspridning. Trots det passade resan alla, det fanns ju så mycket att välja på.
Efter den första resan fick Sara blodad tand, året efter åkte hon på ännu en resa. Den här gången var temat "toppa formen" och resan leddes av Martin Lidberg. Då var en del pass brottnings- och kampsportinspirerade, deltagarna fick också träna med kettlebells.
När Sara åkte andra gången hade hon ett tydligare mål med resan.
- När jag åkte första gången hade jag nyss börjat springa. På andra resan var jag med mer på löpträningen, jag ville bli bättre.

"Det blir fler resor"

Under andra resan kunde Saras dag börja med morgonlöpning längs stranden, sedan var det frukost. På förmiddagen körde hon en klass, efter den var det paus då hon kunde sola och bada. På eftermiddagen blev det ytterligare en löprunda. Kvällstid hade de en föreläsning och åt middag. Den sista kvällen var det fest för alla deltagare.
- Den första resan visste jag inte hur mycket jag skulle klara på en dag, jag tog det lugnt i början. Det är nog bra att känna efter hur mycket man orkar träna på en dag.
Några av dem hon lärt känna på resorna har hon fortfarande kontakt med. Men hon är fortfarande sugen på mer inspiration och träningsglädje, i oktober blir det en tredje träningsresa.