1 av 2
61-åriga Kerstin Erikssons föräldrar och syskon har haft hjärtinfarkt. När Kerstin gick en kostkurs och fick lära sig hur man sänker blodsockret blev hon friskförklarad för sin diabetes och fick mycket bättre sömn och mage.
2 av 2: 61-åriga Kerstin Erikssons föräldrar och syskon har haft hjärtinfarkt. När Kerstin gick en kostkurs och fick lära sig hur man sänker blodsockret blev hon friskförklarad för sin diabetes och fick mycket bättre sömn och mage. Foto: RICHARD STRÖM /EXPRESSEN / Richard Ström /Expressen

Sänk ditt blodsocker - bli kvitt diabetesen

Sju av tio som får hjärtinfarkt har problem med sitt blodsocker.

Och har du rubbat blodsocker löper du högre risk för nya hjärtkärlproblem efter infarkten.

- Åderförkalkningen verkar accelerera när du har mycket socker i blodet, säger Ann Fernholm, som doktorerat i molekylär bioteknik.

Varje svensk äter i snitt 42-43 kilo vitt socker om året. Dessutom får vi i oss 14 kilo "annat socker", exempelvis i form av stärkelsesirap, laktos och fruktos. Totalt blir det mer än ett kilo i veckan.

- Rädslan för fett har fått oss att äta mer snabba kolhydrater. Men med råden om lågfettskost har vi fått en fetmaepidemi som leder till ökad risk för hjärtinfarkt, säger vetenskapsjournalisten Ann Fernholm.

LÄS OCKSÅ: 9 tidiga tecken på diabetes att ha koll på

Blodsocker - högt eller lågt?

I sin nya bok "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" (Natur & Kultur) redogör Fernholm för effekterna av allt sockret vi får i oss:

Är vi stillasittande och äter för mycket socker omvandlar levern sockret till fett. De onda kolesterolpartiklarna blir då mindre och fastnar lättare i kärlväggarna, vilket ökar risken för åderförkalkning.

Sockret i blodet klistrar sig fast kemiskt på bindväven kollagen. Blodådror och hjärta blir stelare, vi åldras och blodtrycket höjs.

Även smala personer kan få farligt bukfett av sockret, där celler från immunförsvaret läcker ut molekyler som triggar i gång inflammationer i kroppen. Blodkärlens väggar attackeras och återförkalkningen accelererar.

LÄS OCKSÅ: Fem tecken på tyst hjärtinfarkt 

Ökar risken för hjärtproblem

- Våra kroppar är inte gjorda för att äta så mycket socker. I slutet av 1800-talet åt vi bara en tredjedel så mycket socker, säger Ann Fernholm.

Anna Norhammar, hjärtspecialist vid Karolinska universitetssjukhuset, berättar att studier har visat att blodsockerhalter redan under dagens gräns för diabetes ökar risken för hjärtkärlproblem.

Mat som sänker och höjer ditt blodsocker

Grönsaker, rotfrukt, baljväxter.

Olivolja.

Fet yoghurt.

Makrill, lax.

Fullkornsbröd (gäller ej diabetiker, som kan få höjt blodsocker även av detta bröd).

Riv blomkål och stek den som ersättning för ris.

Gör rättikagratäng i stället för potatis-gratäng.

Satsa på blomkåls- eller broccolimos i stället för potatismos.

Använd kikärtor i köttfärssåsen i stället för att äta pasta till.

Müsli med krossade nötter och kokosflingor (gärna lätt rostat i ugnen).

Bär och grädde i stället för glass.

Smälta ostkex i stället för bröd till tacos.

Maten du bör undvika

Fikabröd, godis och andra sötsaker.

Vitt och sötat bröd.

Juice, läsk och andra sötade drycker.

Pasta, vitt ris, potatis.

Sötad yoghurt.

Se upp med dolt socker som kan gå under benämningen glukos eller fruktossirap i innehållsförteckningen.

Källa: ”Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker” av Ann Fernholm (Natur & Kultur).

- Vi har sett att cirka två tredjedelar av de med hjärtinfarkt har en sockerstörning som de inte känt till tidigare och om man gör en sockerbelastning hos dem som nyligen haft en hjärtinfarkt kommer man finna att ungefär 25-30 procent har diabetes och 30-35 procent har förstadier till diabetes, säger docent Anna Norhammar.

LÄS OCKSÅ: 12 tidiga tecken på hjärtsvikt att se upp för

Viktigt ändra livsstil

Men den som ändrar livsstil kan minska risken för att drabbas av diabetes och minska riskfaktorerna för att få hjärtkärlsjukdom. Äldreomsorgsadministratören Kerstin Eriksson, 61, från Katrineholm åt i många år mediciner mot den typ 2-diabetes hon fick 1998.

- Jag var lättirriterad, hade sömnproblem, var nästan alltid trött och kunde få dippar då jag nästan raglade, säger hon.

DIABETES ÖKAR RISKEN FÖR HJÄRTINFARKT

Diabetes ökar risken för hjärtinfarkt och hjärtkärlsjukdom med två gånger för män och 3-4 gånger för kvinnor.

Risken för nya hjärthändelser efter hjärtinfarkt ökar också om du har problem med blodsockret. Ju högre blodsocker desto större risk för diabeteskomplikationer, det vill säga förändringar i kroppens små kärl.

Att åtgärda flera riskfaktorer - genom livsstilsförändringar med kost och motion och samtidig kontroll av blodsocker, blodtryck och blodfetter - ger dramatiska effekter. Efter fyra år såg man betydligt mindre komplikationer i de små kärlen och efter åtta år mindre problem med exempelvis hjärtinfarkt i danska Steno 2-studien.

Mer kostråd vid diabetes finns i socialstyrelsens skrift ”Kost vid diabetes - en vägledning till Hälso- och sjukvården. Socialstyrelsen 2011”.

Källa: Anna Norhammar, docent i kardiologi vid enheten för kardiologi, Karolinska universitetssjukhuset.

Kerstin Erikssons mamma dog i hjärtinfarkt och hennes pappa och bror och har också haft hjärtinfarkter. Därför anmälde Kerstin sig till en helgkurs om lågkolhydratkost för två år sedan, där hon bland annat fick lära sig att utesluta socker.

- Jag var skeptisk, men märkte att genast att magen och sömnen blev bättre. Jag kunde successivt sluta med mina diabetesmediciner och efter 9,5 månader blev jag fri från alla diabetessymptom.

FAKTA: Diabetes ökar risken för hjärtinfarkt

* Diabetes ökar risken för hjärtinfarkt och hjärtkärlsjukdom med två gånger för män och 3-4 gånger för kvinnor.

* Risken för nya hjärthändelser efter hjärtinfarkt ökar också om du har problem med blodsockret. Ju högre blodsocker desto större risk för diabeteskomplikationer, det vill säga förändringar i kroppens små kärl.

* Att åtgärda flera riskfaktorer - genom livsstilsförändringar med kost och motion och samtidig kontroll av blodsocker, blodtryck och blodfetter - ger dramatiska effekter. Efter fyra år såg man betydligt mindre komplikationer i de små kärlen och efter åtta år mindre problem med exempelvis hjärtinfarkt i danska Steno 2-studien.

* Mer kostråd vid diabetes finns i socialstyrelsens skrift "Kost vid diabetes - en vägledning till Hälso- och sjukvården. Socialstyrelsen 2011".

 

Källa: Anna Norhammar, docent i kardiologi vid enheten för kardiologi, Karolinska universitetssjukhuset.

Ät detta - sänk blodsockret

* Grönsaker, rotfrukt, baljväxter.

* Olivolja.

* Fet yoghurt.

* Makrill, lax.

* Fullkornsbröd (gäller ej diabetiker, som kan få höjt blodsocker även av detta bröd).

* Riv blomkål och stek den som ersättning för ris.

* Gör rättikagratäng i stället för potatis-gratäng.

* Satsa på blomkåls- eller broccolimos i stället för potatis-mos.

* Använd kikärtor i köttfärssåsen i stället för att äta pasta till.

* Müsli med krossade nötter och kokosflingor (gärna lätt rostat i ugnen).

* Bär och grädde i stället för glass.

* Smälta ostkex i stället för bröd till tacos.

 

Källa: "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" av Ann Fernholm (Natur & Kultur).

Undvik det här - sänk blodsockret

* Fikabröd, godis och andra sötsaker.

* Vitt och sötat bröd.

* Juice, läsk och andra sötade drycker.

* Pasta, vitt ris, potatis.

* Sötad yoghurt.

* Se upp med dolt socker som kan gå under benämningen glukos eller fruktossirap i innehållsförteckningen.

 

Källa: "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" av Ann Fernholm (Natur & Kultur)

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!