ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 30 okt 2009 13.49

Så vaknar du fylld av energi

Det finns knep att ta till för att vakna utvilad och fylld av energi.

Det finns knep att ta till för att vakna utvilad och fylld av energi.

Foto: Colourbox

Känner du dig trött och hängig - trots att du fått din åtta timmar långa nattsömn? Då kanske du inte får den djupa sömn du behöver.
- Tid i sängen betyder inte nödvändigtvis att du fått en bra och fridfull sömn, säger vd:n för Claytons sömninstitut i St. Louis, Joseph Ojile, till Womens health magazine.
Womens health magazine ger flera tips på vad man bör och inte bör göra för att vakna upp utvilad och fylld av energi:

Skippa nattfösaren

En grogg innan läggdags kanske snabbar på insomnandet – men så snart kroppen börjar jobba på att få ut alkoholen ur kroppen blir det en allt annat än vilsam sömn. Ofta vaknar man efter ett par timmar och kan då även få svårt att somna om igen. Strunta därför i nattfösaren och ta en varm dusch eller en kopp kamomillte i stället.

Andas lättare

De som lider av andningsuppehåll under sömnen, så kallad sömnapné, kan få mängder av problem som följd. Vanliga effekter av den störda nattsömnen är att man ofta känner sig slö, får ont i huvudet och får koncentrationssvårigheter under dagtid. På sikt kan man även få ännu värre problem, som hjärt- och kärlsjukdomar.
Har man allvarliga problem bör man kontakta läkare, men det finns även knep man kan ta till själv. Sov på sidan i stället för på rygg och försök att andas med näsan i stället för munnen. Till din hjälp kan du ta bettskenor eller snarkplåster som hjälper till att hålla näsborrarna öppna.

Undvik kvällsträning
Träning kan förbättra din sömn om den görs på rätt tid. Senast fyra timmar innan läggdags bör du ha avslutat ditt träningspass eftersom du annars kan hållas vaken av att du fortfarande har en hög kroppstemperatur och ett hjärta som slår fort. Allra bäst är att träna på morgonen eller under lunchen – den uppiggande effekten varar i timmar!
ANNONS