Så turboboostar du din sommarkropp

Sommaren närmar sig och många letar efter ett snabbt sätt att gå ner i vikt inför semestern. Med pulvershakes och soppor kan du tappa upp till fyra kilo på en vecka.

– Metoden är enkel att följa och ger dig tid att reflektera över hur din kost ser ut i vanliga fall, säger dietisten Sofia Antonsson.

Andra har också läst

Att kickstarta sin nya livsstil med en pulverdiet ger bra resultat, både på kort och lång sikt. Flera studier visar att en rivstart både ger snabb viktnedgång och bryter dåliga matvanor.

– Den här metoden utnyttjas för sällan, använder man pulverpreparaten på ett vettigt sätt ger de bra resultat, säger Stephan Rössner som tidigare har arbetat som överläkare på Karolinska universitetssjukhusets överviktsklinik och har granskat metoden i flera olika studier.

Kallas för VLCD

Ersätter du alla måltider med shakes och soppor kallas metoden VLCD som är en förkortning för väldigt kalorisnål diet (Very Low Calorie Diet). Det innebär att du får i dig mellan 500 och 800 kalorier per dag genom flytande föda. En mjukare variant är LCD där du byter ut en eller några måltider per dag.

Foto: Foto: Erich Stering

Den här metoden utnyttjas för sällan, använder man pulverpreparaten på ett vettigt sätt ger de bra resultat, säger Stephan Rössner som tidigare har arbetat som överläkare på Karolinska universitetssjukhusets överviktsklinik och har granskat metoden i flera olika studier.

– Fördelen med en sådan här kur är att det blir ett avbrott från vanlig mat. Många försöker äta nyttigare under dagen men står där med en godispåse varje kväll ändå. När du går på en VLCD-kur så behöver du inte ens tänka på mat, metoden är enkel att följa och ger dig tid att reflektera över hur din kost ser ut i vanliga fall, säger dietisten Sofia Antonsson.

– Det som är bra med produkterna är att de är fullvärdiga kostersättningar berikade med vitaminer och mineraler. Det kan vara säkrare än att bara dra ner radikalt på kalorierna eftersom du får i dig mer näring, tillägger hon.

 

Med en snabbkur kan du tappa flera kilon på kort tid, vilket ofta ökar motivationen till att fortsätta med en hälsosam livsstil.

– Framgång föder framgång. Det är helt okej att ta det lugnt och gå ner i vikt långsamt om man vill men många klarar inte det lika bra. Snabba resultat på vikten och det allmänna välmåendet är väldigt motiverande för många, menar Stephan Rössner.

Vilket pulver ska man välja?

– Det spelar ingen roll, de är lika bra allihop. Det är viktigt att följa instruktionerna på paketet men vilket märke man väljer är mer en smaksak beroende på vad man tycker är godast, säger han.

För att inte riskera att gå upp i vikt igen är det bra om du gör upp en plan redan innan du påbörjar snabbkuren.

– Använder man metoden rätt är detta något som fungerar. Problemet är att många går tillbaka till sina gamla vanor när de är klara med kuren och då går de upp i vikt igen, säger Sofia Antonsson.

 

Äter du VLCD på egen hand, utan tillsyn av läkare, rekommenderas du öka kaloriintaget efter tre veckor. Sofia Antonsson menar att det är en bra idé att sakta fasa in riktig mat för att bibehålla viktnedgången.

– Byt måltidsersättningen mot riktig mat, fast ta det en måltid i taget. Att fasa in maten igen kan ta allt mellan fyra och åtta veckor, känn efter under tiden och lär dig äta rätt portionsstorlekar så ökar chanserna att du håller vikten.

De första dagarna på en VLCD-kur kan du bli trött och få huvudvärk eller känna dig yr. För de allra flesta går omställningsbesvären över efter ett par dagar.

– En del blir trötta och matta men många känner att de får mer energi. De första fyra, fem dagarna kan vara tuffa. Alla beteendeförändringar ger abstinenssymptom till en början, säger Sofia Antonsson.

 

LÄS FLER TIPS NEDAN

Det här är VLCD

• VLCD står för Very Low Calorie Diet och kan översättas till väldigt kalorisnål diet. Genom att ersätta alla dagens måltider med soppor eller shakes får du en snabb viktnedgång, oftast mellan tre och fyra kilo första veckan. Hur många kalorier du får i dig varje dag varierar mellan de olika produkterna men vanligast är att du dricker mellan 500 och 800 kalorier om dagen.

• Dina soppor och shakes innehåller all näring du behöver i flytande form. I början kan man uppleva omställningsbesvär då kroppen inte är van vid den låga energi- och kolhydratmängden men detta går över för de allra flesta.

• Du rekommenderas inte fortsätta med VLCD längre än tre veckor på egen hand, vill du fortsätta en längre tid bör du söka kontakt med läkare eller dietist.

• Har du haft gallstensproblem tidigare, har diabetes eller äter läkemedel för någon annan sjukdom bör du också prata med en läkare innan du påbörjar kuren.

• Att byta ut alla sina måltider mot soppor eller shakes kostar mellan 50 och 100 kronor per dag, beroende på vilka produkter du väljer.

Plus och minus med VLCD

+ Snabb och effektiv viktminskning. Du får resultat direkt!

+ Genom en radikal förändring kan du få perspektiv på ditt ätbeetende.

+ Enkel att följa och produkterna är lätta att få tag på. Kräver ingen matlagning.

- Omställningsbesvären kan upplevas jobbiga för många.

- Det kan bli enformigt och tråkigt att dricka shakes och soppor varje dag.

- Har du ingen plan för hur du ska hålla vikten är risken stor att du går upp i vikt när kuren är klar.

Efter kickstarten - så gör du för att hålla vikten på sikt

Har du väl blivit kvitt extrakilon är det viktigt att ha en plan för att hålla dem borta. En kur med VLCD passar bäst för den som lider av kraftig övervikt med ett BMI över 30. Har du ett lägre BMI, mellan 25 och 30, kan LCD vara ett bättre val. Byt då ut bara några av dagens måltider mot shakes eller soppor. Kom ihåg att dricka mycket vatten under snabbkuren, runt två liter per dag brukar vara lagom. Dietisten Sofia Antonsson ger sina tre bästa tips för hur du håller vikten på sikt:

1. Gör en kartläggning av ditt liv. Hur ser det ut med kosten, stressnivåerna och träningen? Vad kan du ändra för att må bättre och leva mer hälsosamt? Finns det något du behöver prioritera i framtiden för att hålla en sund vikt? Fundera på hur du lade på dig kilona från första början.

2. Fasa in maten långsamt efter en snabbkur. Lägg till en måltid i taget och fortsätt ersätta vissa mål med soppor eller shakes. Du lär dig på detta sätt äta hälsosamt och med måtta. Kom ihåg att kroppen inte heller gör av med lika mycket energi när du väger mindre så det är viktigt att hålla koll på portionsstorlekarna.

3. När du börjar äta vanlig mat igen, våga lägga upp mindre på tallriken. Vi äter ofta för stora portioner vilket leder till att vi äter för många kalorier på en dag. Ät långsammare och minska på kolhydratmängden om du fortfarande har svårt att hålla vikten.

Shakes, soppor eller bars?

Shakes

Det smidigaste alternativet, de flesta shakes är dessutom fullvärdiga kostersättningar vilket betyder att du kan byta ut alla dagens mål mot dem. Enkla att ha med i väskan och blanda med vatten i en shaker.

Bildtext: Milkshake. Shake med smak av jordgubb från Allévo. 158 kr för 10-pack. allevo.nu

Soppor

Ett bra alternativ om du vill ha en varm måltid som inte smakar lika sött som vissa shakes kan göra. En portion soppa brukar innehålla runt 200 kalorier och de flesta är fullvärdiga måltidsersättningar.

Bildtext: Kycklingsoppa. En portion av Itrims kycklingsoppa innehåller 150 kalorier. 12 portioner kostar cirka 199 kr. itrim.se

Bars

Finns i många olika smaker från olika märken och brukar innehålla runt 250 kalorier. Bars rekommenderas oftast inte under en VLCD-kur utan som en måltidsersättning efter en snabbkur. Du kan byta ut frukost, lunch eller middag mot en bar när du vill sänka kalorimängden på en måltid.

Bildtext: Chokladsmak. Nutrilett Chocolate chip cookie bar innehåller 228 kalorier per bar. 359 kronor för 20-pack. nutrilett.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här