Foto: Aleksandar Mijatovic

Så tacklar du LCHF-kritiken: Ge svar på tal nästa gång

Blir du kritiserad så fort du berättar att du äter LCHF?

Att välja bort socker, bröd och pasta kan väcka ­känslor hos många. Så här bemöter du de fem ­vanligaste påståenden - med fakta!

Påstående 1:

Äter du mindre än vad du gör av med kommer du gå ner i vikt.

Visst finns det många olika metoder som fungerar om man vill gå ner i vikt men för många går det både snabbare och är lättare med en lågkolhydratskost. När du skär ner på kolhydraterna har du ett stabilt blodsocker hela dygnet och känner dig mättare och mindre sötsugen. En rapport från SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, visade dessutom att LCHF gav effektivare viktminskning under de första sex månaderna jämfört med andra dieter.

Källa: http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-fetma-/

 

Påstående 2:

Jag har hört att man får högre kolesterol av att äta LCHF.

Det finns de som får ett högre totalkolesterol när de äter LCHF, även om det inte händer alla. Triglycerider, LDL och HDL bildar tillsammans det som kallas för kolesterolvärdet. HDL kallas ofta för det goda kolesterolet och LDL för det onda. När du äter LCHF kan HDL-värdet gå upp medan LDL-värdet sänks. En meta-analys av 23 studier på lågkolhydratskost visade att dieten påverkade blodfetterna positivt med en ökning av det goda kolesterolet HDL och en minskning av triglyceriderna.

Källa: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-789X.2012.01021.x/abstract;jsessionid=7396D07C42DB2B84642D35158B132AF9.d04t04

 

Påstående 3:

Man blir trögtänkt av att inte äta kolhydrater!

Vissa upplever att de har svårare att koncentrera sig när kroppen först ställer om till LCHF. Det är omställnings­besvär som går över efter någon vecka, precis som trötthet och yrsel. En amerikansk åtta veckors studie med 93 deltagare visade att det inte fanns någon märkbar skillnad i humör eller koncentrationsförmåga mellan dem som åt LCHF eller en kost med mer kolhydrater. Flera ­forskare menar att det i själva verket är socker som ­påverkar hjärnan negativt.

Källa: http://ajcn.nutrition.org/content/86/3/580.full.pdf+html

 

Påstående 4:

Det är inte bra för ­magen att äta mycket fett.

Att man ska undvika fet mat är ett vanligt råd när man lider av magproblem som IBS, men många upplever tvärtom att en kost med mer fett och mindre kolhydrater ger en lugnare mage. En amerikansk studie visade att av 13 personer med IBS som följde strikt LCHF i fyra veckor, under 20 gram kolhydrater om dagen, upplevde 77 procent att deras magproblem blev betydligt bättre under hela perioden som de åt lågkolhydratskost.

Källa: http://www.cghjournal.org/article/S1542-3565(09)00198-0/abstract

 

Påstående 5:

Mättat fett leder till hjärtproblem!

Tvärtom visar nu flera studier att ­lågkolhydratskost minskar risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. En studie från tidigare i år jämförde effekterna som både en lågfettsdiet och en lågkol­hydratsdiet hade på vikt och riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom. 148 personer deltog och efter ett år hade deltagarna som åt lågkolhydratskost både gått ner mer i vikt och fått bättre kolesterolvärden.

Källa: http://annals.org/article.aspx?articleid=1900694

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!