Hälsosam promenad. Malin Dannemann hade hälsporre. Efter att ha gått på behandlingar i några månader var hälsporren borta. "Men jag måste tänka på vad jag har på mig för skor", säger hon.
Hälsosam promenad. Malin Dannemann hade hälsporre. Efter att ha gått på behandlingar i några månader var hälsporren borta. "Men jag måste tänka på vad jag har på mig för skor", säger hon. Foto: Evelina Carborn

Så slipper du värken i tår, hälar och fötter

Tre av fyra svenskar får problem med fötterna någon gång i livet.

Malin Dannemann, 46, är en av dem. För två år sedan drabbades hon av en hälsporre och ett år senare fick hon problem med hälknölen vilket hon behandlas för nu.

– Jag känner av det även om det är mycket bättre, säger hon.

Fötterna bär dig fram överallt - men många drabbas av smärta i dem vilket kan ställa till med stora problem. Enligt statistik från Sveriges fotterapeuter drabbas tre av fyra svenskar av fotproblem någon gång under livet.

- Det är väldigt vanligt med fotbesvär och de flesta får det någon gång i livet. De flesta har inga permanenta besvär, men eftersom fötterna utsätts för mycket belastning är det inte ovanligt att man får problem, säger Maja Ahlberg, podiater.

Fick hälsporre

- Om man har problem ska man se över valet av skor i första hand. För trånga skor är ett vanligt problem, men man ska inte heller ha för platta, fortsätter Maja Ahlberg.

Malin Dannemann är en av de som haft och har fotproblem. För två år sedan fick hon en hälsporre på ena foten som behandlades med stötvågsbehandling vilket innebär att man triggar i gång inflammationen i foten så att kroppen får ta hand om den själv.

- Det gör förbaskat ont under behandlingen där det är skadat. Men behandlingarna är ganska korta, cirka 10 minuter, så det gick bra, säger Malin Dannemann.

Efter att ha gått på behandlingar en gång i veckan i några månader hos en sjukgymnast var hälsporren borta. Men ett år senare fick Malin Dannemann en kalkpålagring på hälbenet på andra foten som även den behandlas på samma sätt.

Vilar med högklackat

- Nu håller jag på att vila mig frisk. Jag känner av det även om det är mycket bättre. När det var som värst gjorde det ont av att bara sitta, nu kan jag gå i 45 minuter, säger Malin Dannemann.

- När jag vill vila fötterna tar jag på mig högklackade sandaletter, då avlastas hälen och det trycker inte.

- Men jag måste hela tiden tänka på vad jag har på mig för skor och så har jag ilägg.

Maja Ahlbergs tips för att dina fötter ska må bra

1. Smörj in hälarna - för att undvika hälsprickor.

2. Fila inte för mycket, förhårdnader har en viss funktion - att avlasta från tryck.

3. Om du har mycket problem med nageltrång eller förhårdnader - sök medicinsk fotvård.

4. Undvik att sitta still för mycket - se till att fötterna får blod till sig så att de inte svullnar upp. Använd gärna stödstrumpor också.

5. Klipp tånaglarna rakt av, men inte för kort. Fila sedan kanterna så att de

inte blir så vassa vilket annars kan orsaka nageltrång.

Så behandlas de vanligaste problemen

Hallux valgus

Problem: Sned fot-tåled gör att man får breda fötter framtill. Vanligt med en knöl på fotens insida. Förekommer mest hos kvinnor och förvärras av åtsittande skor och högklackar.

Lösning: Undvik skor som klämmer samt högklackade skor. Du kan också skaffa en pelott, en slags upphöjning, som gör att foten avlastas. I vissa fall krävs operation, risken att besvären ska återkomma är små, men de finns. Genom att undvika att överbelasta stortåleden kan smärtorna minska.

Hälsporre

Problem: En tjock sena sitter under foten, om den överbelastas kan man få ont i senfästet under hälen. Då kan en kalkpåbyggnad på hälen bildas för att skydda det smärtsamma området.

Lösning: Använd stötdämpande skor, undvik att gå barfota och stretcha ut foten och värm upp den innan du belastar den. Sök hjälp hos en ortopedteknisk avdelning om besvären inte går över. Undvik hård belastning som löpning. Däremot är det inte bra att vila helt då det är bra att belasta lite för att stärka upp senor och ligament och bibehålla rörlighet och cirkulation.

Hälseneinflammation

Problem: Man får ont i hälsenan, vilket oftast sker i samband med fysisk aktivitet.

Lösning: Vid en akut inflammation kan en hälkil användas som avlastar hälsenan vilket kan kännas skönt. Även excentriska tåhävningar kan ha en viss effekt, vilket en sjukgymnast kan hjälpa dig med.

Hammartå/klubbtå/klottåproblem

Problem: Småtorna har böjts, vilket ofta beror på att man gått i trånga skor.

Lösning: Se till att inte gå i för trånga skor, det ska vara en centimeter fram till kanten av skon. Det kan också hjälpa att ha en pelott i skon. Använd skor som är höga i tåboxen och försök att göra lite enkel tågymnastik så att leden blir mjuk. Om man har problem under en lång tid kan lederna bli fixerade och då kan det hjälpa med tågymnastik då lederna blir mjukare. Vid extrema fall kan operation behövas.

Slemsäcksinflammation

Problem: Slemsäcksinflammation i hälen uppstår efter belastning från hälsenan eller på grund av tryck från skor.

Lösning: Se till att ha rymliga skor. En ortopedklinisk klinik kan göra silikonhälkoppar som man kan lägga innanför strumpan, mot hälen, vilket avlastar trycket.

Aktuellt just nu