Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 jul 2013 13:19

Så slipper du skoskav – åtta effektiva råd

Skoskav - en pina. Så förebygger du den!

Skoskav - en pina. Så förebygger du den!

Foto: Colourbox

Att drabbas av skoskav kan göra att den mest fantastiska vandring förvandlas till en pina.
Men du kan förebygga problem med fötterna både före och under vandringen.

Här är några knep.

  • Välj rätt skor

Ska du bara vandra en dag i lättare terräng kan det räcka med ett par bra gympaskor. Men ska du vandra lite längre är det en stor fördel med grövre skor eller ett par riktiga vandringskängor. Vandringskängor är ofta lite högre, vilket ger bättre stabilitet och minskar risken för stukade vrister. Många kängor är också vattentäta så att du enkelt kan vada i mindre vattendrag utan att bli blöt.

  • Ha rätt storlek

Fötterna sväller när du vandrar. Du kan dessutom behöva plats för dubbla strumpor. Därför ska skorna du går i vara minst en halv storlek större än vad du har i vanliga fall.

  • Gå in skorna

Gör aldrig en längre vandring i helt nya skor eller kängor. Har du köpt nya skor är det bra om du först testar att ha på dig dem inomhus. Känn efter att du verkligen har köpt rätt skor. Känns de bra så går du in dem utomhus. Börja gå med dem kortare sträckor och förläng efterhand. Känn efter om du riskerar att få skoskav någonstans.

  • Fixa fötterna

Klipp tånaglarna ungefär en vecka före vandringen. Klipp naglarna rakt av, inte för långt ner och fila försiktigt bort skarpa kanter. Fila också ner förhårdnader med en fotfil. Smörj in fötterna.

  • Ha bra strumpor

Undvik strumpor i bomull som blir fuktiga när du svettas. Välj strumpor som är anpassade för vandring. Att ha dubbla par kan minska risken för skoskav. Ha i så fall ett par tajta strumpor närmast foten och ett par rymligare utanpå, till exempel ett par yllestrumpor.

  • Håll dig ren

Den instängda miljön i dina kängor är en perfekt grogrund för mikroorganismer som minskar hudens motståndskraft. Tvätta fötterna och byt strumpor, alternativt tvätta strumporna - ofta. Byt också strumpor om de blivit blöta. Passa på att vädra fötterna när du pausar.

  • Tejpa förebyggande

Vet du med dig att du lätt får skoskav på vissa ställen kan du tejpa där. Använd slitstark och elastisk tejp från apoteket.

  • Använd skavsårsplåster

Drabbas du ändå av skoskav är skavsårsplåster det bästa du kan använda. Många vandrare brukar punktera blåsan först. Sedan rengörs området, helst med sårtvätt, och torkas ordentligt. Sätt sedan på ett plåster. Se till att det inte bildas veck. Avsluta gärna med ett till två lager tejp.