Värk i fötterna. Birgitta Goding slapp operera sin artros tack vare övningar och behandlingar.
Värk i fötterna. Birgitta Goding slapp operera sin artros tack vare övningar och behandlingar. Foto: Mikael Sjöberg

Så slipper du problem och värk i dina fötter

Problem med fötterna är vanligt, tre av fyra drabbas.

Birgitta Goding, 53, i Stockholm fick diagnosen artros och rådet att steloperera foten.

– Men med övningar och behandlingar har jag sluppit det, säger hon.

Busschauffören Birgitta Goding, 53, i Stockholm började gå på medicinsk fotvård när hon fick återkommande liktornar på lilltån och under trampdynan.

Sedan något år tillbaka har hon även fått artros i foten, vilket innebär att brosket nötts ner.

– Jag gjorde en magnetröntgen på en idrottsklinik och de föreslog steloperation.

Men i stället för att operera har Birgitta fått hjälp med övningar av en fotexpert för att hålla foten smärtfri. Hon smörjer också in den med smärtstillande gel.

– När jag gör mina övningar känns foten mycket bättre. Det gäller att röra på den, det här är ingenting man kan vila bort. Det onda sitter mitt på vristen, så jag avlastar även med inlägg, säger hon.

Birgitta Goding är inte ensam om att ha problem med fötterna. Enligt Sveriges fotterapeuter får tre av fyra någon gång fotbesvär.

LÄS OCKSÅ: Lena och smärtfria fötter - här är 10 tips

Se upp för Converse

Enligt podiatern Marie Edström gör det ofta lite extra ont när vi får problem med fötterna eftersom foten har så många smärtreceptorer.

Hon menar att en viktig faktor när det gäller att undvika fotproblem är hur vi står och hur vi går.

– Högklackat i all ära, men en av de största missarna som vi gör är att vi går i för platta skor, säger hon.

– Nästan alla går i Converse-skor i dag, jag förstår inte hur ett par skor som inte alls är fotriktiga har kunnat bli så populära.

LÄS OCKSÅ: Fotproblem - här är de 11 vanligaste plågorna

Skaffa en sula

Hon tycker att alla som går i platta skor borde ha en sula.

– Man måste inte gå till en ortopedtekniker och betala flera tusen. Det kan räcka med en sula som du köper i skobutiken, eller spå kan du köpa skor som har en naturlig avlastning.

Det kan värken bero på

REUMATOID ARTRIT, LEDGÅNGSREUMATISM:

Märks oftast allra först på stela leder längst ut i fötter och händer. Om du har svårt att komma i gång med fötterna på morgonen och har ont minst en timme per dag sex veckor i rad så bör du kolla upp det. Det är en kronisk sjukdom som går i skov.

 

ARTROS

Artros är vanligt i Sverige. När et är kallt ute blir lederna tungt belastade. Det innebär att brosket nöts bort lite i taget. Du kan drabbas av det i fotleden och det r vanligt i stortåleden. Det är ofta mycket smärtsamt och kan leda till mycket värk under fötterna. Det gäller att gymnastisera mera och hålla i gång foten. Arbeta med lederna och kanske använda stödstrumpor. I vissa fall kan det också hjälpa att sova med foten i högläge.

 

NAGELTRÅNG

Kan göra så ont att du inte ens kan ha ett lakan över foten på natten. Det beror på att nageln har gått in i huden. Du förebygger nageltrång genom att klippa och fila naglarna på rätt sätt. Man kan behöva ta ut nageln så att den inte ligger och trycker mot huden.

 

LIKTORN

Det är en komprimerad förhårdnad som går in i huden. När förhårdnaden inte får plats gräver den sig in i huden som ett litet riskorn. Det kan kännas som att gå på en vass liten sten hela tiden. Om den har gått för djupt kan den sätta sig på en nerv, och då blir det extra smärtsamt. Det finns liktornsplåster, men jag tycker inte att de är så effektiva. Det bästa är att gå till en fotexpert som kan ta ut den med en liten skalpell.

 

HALLUS VALGUS

Beror på en sned fotled som orsakar breda fötter framtill. Det är vanligt med en knöl på fotens innersida. En lösning är att inte ha högklackat eller skor som klämmer. Skaffa en pelott, en slags upphöjning, som avlastar foten. I vissa fall krävs operation.

 

HÄLSPORRE

Om senan som går till hälbenet under foten överbelastas kan den dras samman hårt så att det nästan blir som en sträckning. Kroppen kan då bilda en kalkpåbyggnad på hälen för att skydda det ömma området. Kan förebyggas genom gymnastik eller med en speciell sula.

SÅ FÖREBYGGER DU FOTPROBLEM

TA ETT FOTBAD

Börja din fotvårdsbehandling med ett fotbad på 10-15 minuter. Vattnet skall vara runt 37-39 grader. Du kan ha i flytande såpa eller fotsalt.

 

VÅRDA DINA TÅNAGLAR

Direkt efter fotbadet är det lämpligt att klippa naglarna eftersom de mjukats upp och är lättare att arbeta med. Använd en nageltång och följ naglarnas form på tå toppen. Om nagelns hörn är vassa i kanterna kan bör du slipa dem med en fil så att nageln inte går in mot huden.

 

FILA DINA FÖTTER

Sedan gör du en genomgång av fotens undersida. Ta bort förhårdnader och överflödig hud med en fotskrubb, pimpsten eller skrubbhandskar. Använd därefter en sandpapperfil på förhårdnaderna. De är bättre fila lite och ofta än mycket på en och samma gång.

 

SKAFFA INLÄGG

Om du har mycket förhårdnader bör du göra en gånganalys där man ser hur belastningen sker samt om du har behov av eventuellt skoinlägg.

Aktuellt just nu