Så slipper du pirr i benen – experternas bästa tips

Pirr i benen kan bland annat märkas av när du åker på långa resor och sitter stilla.

Foto: Colourbox

1 av 2: Pirr i benen kan bland annat märkas av när du åker på långa resor och sitter stilla.

För att lindra rastlösheten och krypningarna i benen så kan du gå en kortare promenad eller bara röra på fötterna.

2 av 2: För att lindra rastlösheten och krypningarna i benen så kan du gå en kortare promenad eller bara röra på fötterna.

Under vinterhalvåret är det många svenskar som reser i väg, bland annat för att fira jul och nyår på annan ort.

Men för de som känner av pirr i benen kan långa resor bli extra jobbiga.

Jan Wesström, överläkare vid Falu lasarett, ger svar på hur du kan lindra besvären. 

Andra har också läst

Mellan fem och tio procent av alla vuxna svenskar har någon gång känt av pirr och krypningar i benen. Kvinnor drabbas i större utsträckning än män. Pirret och krypningarna, som kan kännas i underbenen och fötterna, uppstår vanligtvis under längre stillasittande perioder eller på natten när du ska sova. Den kronisk neurologiska sjukdomen heter Willis-Ekbom Disease, WED, och gick tidigare under namnet Restless Legs Syndrome, RLS.

– Det kan vara att man har obalans i nivån av dopamin, säger Jan Wesström.

Den exakta orsaken till sjukdomen är okänd, men enligt Jan Wesström kan pirrningar i benen ha att göra med att dopaminreceptorerna i hjärnan inte riktigt fungerar som de ska. På senare tid så har det även forskats kring om WED kan bero på syrebrist och nedsatt blodflöde i vävnaden där symptomen känns.

En annan orsak till varför pirret uppstår kan vara att man har brist på järn, B12 eller vitaminer.

– Järnnivåerna ska man kolla upp, för människor som har brist på järn har större risk för sjukdomen, säger han. 

Dessutom kan till exempel vissa antidepressiva läkemedel vara boven till besvären.

Rör på fötterna på resan

Runt helgerna är det många som reser i väg. Det innebär ofta många timmar av stillasittande på till exempel tåget eller flygplanet. Då kan pirret och rastlösheten i benen kan göra sig påminda. 

– Man kan inte göra så jättemycket, tyvärr. Men det man kan göra är att ställa sig upp och gå, eller så kan man sitta ner och röra på fötterna, säger Jan Wesström. 

Han nämner även några allmänna råd som kan lindra besvären som Willis-Ekbom Disease, WED, för med sig.

– Det är bra att undvika alkohol och undvika att röka. Sedan så ska man också undvika fysisk aktivitet innan man går och lägger sig, så man inte går på sitt gympapass på kvällen, utan hellre gör det på förmiddagen.

– Men har man riktiga besvär så ska man gå till doktorn.

 

Så lindrar du pirr i benen

Håll dig i rörelse

Många upplever att det börjar pirra i benen om man sitter ner under en längre stund, till exempel när man reser. Då kan en kort promenad eller lite stretchning vara på sin plats för att öka blodcirkulationen och syretillförseln i kroppen.

 

Träna på förmiddagen

Du som är van att träna på kvällen och därefter har svårt att somna för att det kryper i benen kan testa att träna tidigare på dagen. När man tränar minskar symptomen av rastlösa ben, men sedan när man går och lägger sig så förvärras det. Därför kan det löna sig att i stället träna på morgonen.

 

Ät mer järn

Om du tror att du lider av järnbrist, vilket kan vara en orsak till pirret och krypningarna i benen, så går det att köpa receptfria järntabletter. Då kommer symptomen förhoppningsvis att minska, men om inte så uppmanas du att uppsöka läkare.

 

Drick något annat än kaffe

Undvik att dricka alkohol och kaffe, då alkoholen och koffeinet kan göra att symptomen för WED förvärras. Man ska även undvika nikotin, vilket också kan vara en orsak till att pirret förvärras.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här