Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 14 nov 2013 12:01

Så slipper du padd- nacke och laptopknä

Det finns fler åkommor som har med våra nya beteenden med datorer och mobiltelefoner att göra.

Det finns fler åkommor som har med våra nya beteenden med datorer och mobiltelefoner att göra.

Har du paddnacke, sms-tumme eller skärmögon?

Eller har du utslag på benen som kan vara laptopknä?

Tidningen 1177 Vårdguiden har kartlagt den digitala tidens krämpor.

Vad musarm innebär är nog de flesta hört talas om. Det är i dag ett samlingsnamn för olika besvär i händerna, armarna, nacken och skuldrorna. Gemensamt för krämporna är att de orsakats av att du under lång tid använt samma muskler på samma sätt.

Men det finns fler åkommor som har med våra nya beteenden med datorer och mobiltelefoner att göra. Här är de som 1177 Vårdguiden berättar om.

Skärmögon

Överbelastning av ögonmusklerna kan bland annat ge huvudvärk, trötta och svidande ögon och tunga ögonlock.

– Våra ögon är gjorda för savannen och stäppen, inte för så korta avstånd hela tiden. Att ständigt stirra på en skärm bara 30-70 centimeter bort kan ge skärmögon, skriver Allan Toomingas, forskare vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet till 1177 Vårdguiden.

Bästa knepet för att slippa skärmögon är att lyfta blicken från datorn några gånger per timme och helst titta ut genom ett fönster eller fästa blicken på något annat som är långt borta. Ett annat sätt att vila ögonen är att blunda.

Paddnacke

Orsakas av att du sitter framåtböjd med läsplattan eller datorn i ditt knä. Blir värre om du inte är fysiskt aktiv under dagen.

– De som är särskilt utsatta är grupper som inte kan lämna datorn, för då lämnade de jobbet, säger Allan Toomingas.

Bästa knepet är att inte sitta med huvudet framåtböjt för långa stunder. Lägg hellre surfplattan på ett bord och vinkla upp den. Använd dator om du ska skriva eller spela lång tid. Variera din sittställning.

Sms-tumme

Använder du bara en tumme för att skriva i mobiltelefonen kan du drabbas av värk i tummen. Exempelvis kan tumleden bli inflammerad.

– Att skriva snabbt och inte ha stöd för armen ökar risken för besvär, säger Ewa Gustafsson, forskare vid Göteborgs universitet till 1177 Vårdguiden.

Bästa knepet är att skriva med båda tummarna, skriva långsammare och vila armarna mot något när du skriver.

Laptopknä

Erythema ab igne heter en diagnos som var vanlig förr i tiden, när människor värmde sig vid öppen eld eller med en värmeflaska. Det uppstår när huden exponeras för värme under en längre tid. Blodkärlen vidgas, blir till slut inflammerade och bildar ett rödbrunt nätmönstrat utslag.

Nuförtiden kallas detta laptopknä, eftersom det uppstår när du sitter med datorn i ditt knä och batteriet gör att du utsätter huden för värme. Utslagen uppstår oftast på vänster lår, eftersom de flesta datorer har batteriet på den sidan.

Utslagen går oftast tillbaka om du slutar ha datorn i ditt knä, men de kan bli kvar för alltid.