DRÖM DIG BORT IBLAND. Att tänka på semestern och planera för nya roliga saker är bra knep mot jobbångesten.
DRÖM DIG BORT IBLAND. Att tänka på semestern och planera för nya roliga saker är bra knep mot jobbångesten. Foto: Martin Kierstein

Så slipper du jobbångesten

Ångest för att semestern är slut?
Deppa inte - så här behåller du sommarkänslan på jobbet.
- Softa i gång och planera in små andningspauser, säger antistressrådgivaren Barbro Bronsberg.

Lata dagar på stranden, spontanutflykter och sena utekvällar mitt i veckan förpassas återigen till helgerna.


Vardagen är tillbaka för tusentals svenskar som i dag gör första dagen på jobbet efter flera veckors semester - och för många är dagen förknippad med svår ångest.


- Det är väldigt vanligt med oro och ångest, och det är inte så konstigt. Man har kommit ifrån jobbet, kopplat av och inte haft några krav - så plötsligt ska man börja arbeta igen, säger social-psykolog Bosse Angelöw.


Han tycker att man ska avdramatisera jobb-starten:


- Tänk på hur det var förra gången du slutade semestern och att ångesten försvann ganska snabbt då, säger han.


Rivstarta inte

Mjukstart med korta arbetsdagar och tid för fikapauser är författaren och antistressrådgivaren Barbro Bronsbergs bästa råd:


- Se första veckan som lite halvsemester, en kropp ska inte börja arbeta för tvärt.


- Passa även på att lova dig bra saker inför hösten och lägg ut lite guldkant på tillvaron, säger hon.


Orsakar konflikter

Men det är inte bara återgången till jobbet som skapar olustkänslor.


Det är även vanligt att människor är besvikna över att semestern inte blev som de tänkt sig, något som orsakar slitningar i relationerna till andra människor.


"Höga förväntningar"

- Vi har en tendens att ha lite för höga förväntningar. Men under semestern lever man mycket tätare tillsammans och det kan vara slitsamt, säger familje-terapeut Ann-Mari Orrenius.


- Det viktigaste nu är att ta hand om sig själv och träffa andra människor.



Experternas bästa tips för en roligare jobbstart


Ann Mari Orrenius, familjeterapeut. Ann Mari Orrenius, familjeterapeut.

Sänk förväntningarna på hur en lyckad semester ska vara. Ta hand om dig själv och få ordning på ditt eget liv - då minskar kraven på partnern. Träffa kompisar och snacka om hur hopplös partnern är - det lättar på trycket.



Bosse Angelöw, socialpsykolog.
Bosse Angelöw, socialpsykolog.

Avdramatisera jobb-starten och ha rimliga förväntningar - tro inte att du ska klara av allt första dagen. Tänk på de guldkorn du haft under ledigheten. Spara semesterdagar och boka in kortledighet under hösten så att du har något att se fram emot.



Barbro Bronsberg, författare och antistressrådgivare. Barbro Bronsberg, författare och antistressrådgivare.

Arbeta kortare dagar första veckan. Rivstarta inte. Fortsätt göra roliga saker och ta en eftermiddagsfika med kompisar eller en bio efter jobbet. Planera in andningspauser under hösten innan almanackan blivit fulltecknad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!