Annons
X
EXPRESSEN.SE

Publicerad 24 maj 2013 15:14

Så ska du äta - före under & efter passet

Pasta passar bra som rejäl mat tre till fyra timmar före passet.

Pasta passar bra som rejäl mat tre till fyra timmar före passet.

Blir du snabbt hungrig och känner dig darrig på ­rundan? Eller behöver du många timmar för att smälta maten innan du ger dig ut och springer?

Lär känna dig egen mat- och träningsklocka och få ut mycket mer av ditt pass.

FÖRE PASSET

Generellt sett så brukar man säga att man ska äta en riktig måltid tre till fyra timmar före och sedan ett mellanmål en till två timmar före ett träningspass.

- En del kan äta och sticka ut och springa en timme senare, men personligen är jag jättekänslig och behöver två timmar på mig. Känn efter hur det känns för dig! Det kan både vara så att det inte känns bekvämt att träna med för mycket mat i magen, men också att det inte känns bra att vara för hungrig, säger näringsfysiologen Kristina Andersson.

UNDER PASSET

Drick var 20:e minut men var sparsam med att äta.

- Det är bara vid riktiga långpass på över 20 kilometer du ­behöver fylla på med energi under tiden du springer, anser Kristina ­Andersson.

- Du ska äta innan du tränar för att ha tillräckligt med ­energi för att orka prestera under ­passet. Många har med sig sportdrycker, geler och bars och fyller på med kalorier under hela passet och förstår sedan inte varför de inte går ner i vikt fast de tränar. Det är bara om man kör riktigt långt, alltså springer maraton eller halvmaraton, man behöver fylla på med energi.

EFTER PASSET

Du ska alltid äta efter att du tränat.

- Särskilt kvinnor slarvar med det. Men du får inte full effekt av din träning förrän du ätit. Träningen är nedbrytande och det är först när du vilar och äter som du återhämtar dig och bygger upp kroppen starkare än den var från början, säger Kristina Andersson.

Är du en vanlig motionär som ska träna nästa dag igen, då räcker det att du ser till att du får i dig något så snart du kan. Gärna inom en timme, men en och en halv timme är ingen katastrof.

- Tillverkarna av kostillskott vill gärna hävda att vi bara har en halvtimme oss att äta efter träningen. Men det bygger på forskning om att en person ska prestera, alltså träna, inom åtta timmar igen. Det är det väldigt få som ska. Tränar du tre gånger i veckan hinner du definitivt återhämta dig, så man ska inte överdriva det.

Relaterat