Så sänker du dina farliga blodfetter

MEDVETEN KONSUMENT. Ulrika Wahlström, 37, tolk från Älta går inte runt och tänker på höga blodfetter, men är en medveten matkonsument. "Det är klart att jag äter chips och dricker läsk, men det handlar mer om undantagsfall. Jag tänker på vad jag och mina barn stoppar i oss. När jag handlar undviker jag konserveringsmedel och försöker handla ekologiskt", säger hon.

Foto: Veronika Ljung-Nielsen

MEDVETEN KONSUMENT. Ulrika Wahlström, 37, tolk från Älta går inte runt och tänker på höga blodfetter, men är en medveten matkonsument. "Det är klart att jag äter chips och dricker läsk, men det handlar mer om undantagsfall. Jag tänker på vad jag och mina barn stoppar i oss. När jag handlar undviker jag konserveringsmedel och försöker handla ekologiskt", säger hon.

Fler än 100 000 svenskar lider av för höga blodfetter.
Med det går att sänka blodfetterna med motion och rätt kost.
- Du kan mäta effekten redan efter några veckor, säger Bo Angelin, professor och överläkare på Karolinska Institutets institution för medicin i Huddinge.

Andra har också läst

Höga halter av "det onda" blodfettet - LDL-kolesterolet - ökar risken för åderförfettning och kan leda till hjärtinfarkt eller stroke.
– Mycket handlar om ärftlighet. Men i och med att man inte kan välja sina föräldrar får man göra vad man kan för att sänka blodfetterna på egen hand, säger Bo Angelin, professor och över­läkare vid institutionen för ämnesomsättning vid Karolinska institutet i Huddinge.

Fimpa och motionera

Vid sidan av att fimpa är motion en av de faktorer som mest påverkar risken för kärl­sjukdomar. Det handlar dels om att få in rörelse i vardagen, men också om att lägga till promenader.
Bo Angelin vill undvika pekpinnar om maten. Faran är att det blir så tråkigt att hålla diet att vi inte klarar att behålla nya, alltför strikta vanor i längden, menar han.
- Ät lagom mycket. Det är grundrådet. Och minska på det mättade fettet i form av smör och animaliskt fett.

Kan sluta med hjärtinfatkt

Att äta enligt LCHF-metoden (lite kolhydrater och mycket fett) fungerar visserligen ibland om man vill gå ner i vikt.
- Men LCHF har mycket ofta negativa effekter på kolesterolet, säger professorn.
Dilemmat med höga blodfetter är att de inte ger några symptom förr-än de resulterar i exempelvis en hjärtinfarkt.
- Därför rekommenderar vi alla som har föräldrar eller syskon som fått hjärtkärlsjukdomar före 60 års ålder att låta undersöka sig så att de höga blodfetterna kan upptäckas och åtgärdas i tid, säger Bo Angelin.

Så sänker du dina farliga blodfetter

PROFESSORNS 9 BÄSTA RÅD


1. UNDVIK MÄTTAT FETT
Mättat fett är inte farligt i små mängder, men om du äter för mycket fet yoghurt, grädde, kokosolja och choklad ökar risken för hjärtkärlsjukdom. Bäst kan det vara att skippa matfettet på mackan och bara ha ost eller skinka.
2. ÄT DET HÄR
Enkel- (olivolja, avokado, kyckling) och fleromättade fetter (fet fisk, matfetter gjorda på rapsolja, sesam- och linfrö) kan sänka halten av det farliga LDL-kolesterolet i blodet.
3. RÖR PÅ DIG
Ta trapporna, hoppa av bussen ett par hållplatser tidigare och lägg till 30-45 minuters rask promenad om dagen. Om du som är ovan börjar träna intensivt är risken stor att du skadar dig och inte kan motionera alls. Motionen ökar inte bara förbränningen när du rör dig utan även ämnesomsättningen är högre även efter träningspasset.
4. ETT ÄGG OM DAGEN
Ägg innehåller visserligen kolesterol, men de är förpackade med bra fettsyror. Det finns folk som kan äta 18 ägg om dagen utan att må dåligt av det, men ett ägg om dagen kan man gott tillåta sig.
5. ÄT MER GRÖNT
Grönsaker, linser, rotsaker och frukter med tuggmotstånd innehåller fibrer som kan binda kolesterol och sänka blodfetterna på samma sätt som många läkemedel. Testa till exempel blomkålssnacks.
7. SLUTA RÖKA
När du röker sänker du "det goda" HDL-kolesterolet som ska transportera bort kolesterol från blodkärlen till levern där det bryts ner.
8. SKIPPA SÖT DRYCK
Julmust och läskedrycker innehåller tomma kalorier och sockret omvandlas till triglycerider som kan ge åderförkalkning, dia- betes och hjärtinfarkt.
9. DRICK MED MÅTTA
Måttliga mängder av alkohol kan höja det goda HDL-kolesterolet. Men om du dricker för mycket får du mer triglycerider (fettsyror) som kopplas samman med åderförkalkning, hjärtinfarkt och ökad risk för diabetes typ två.

Källa: Bo Angelin, professor och överläkare på Karolinska Institutets institution för medicin i Huddinge.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här