Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 17 apr 2012 06:00

Så ökar du din energi - här är 10 smarta sätt

Att andas rätt och djupt är viktigt för syreupptagningen.

Att andas rätt och djupt är viktigt för syreupptagningen.

Foto: Warren Goldswain

Med bättre kost kan man öka sin energinivå och få gjort en massa saker man aldrig trodde man skulle orka. Här är 10 smarta sätt att öka din energi!

1. Ät ordentligt

För att ha energi och orka hela dagarna är det viktigt att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver. Kroppen vill också ha en jämn blodsockerkurva utan höga doppar och djupa dalar. Ta tid på dig vid måltiderna, sitt ner och tugga ordentligt så kan kroppen lättare tillgodogöra sig alla näringsämnen.

2. Rör på dig

Att röra på sig stimulerar blodflödet och syresättningen i kroppen. Rörelse och träning har också bevisad effekt på frisättningen av endorfiner, som gör oss glada.

3. Var ute när det är ljust

Ljus gör oss pigga. Kroppen får signaler om att vi ska vara vakna och pigga när det är ljust så försök att vara ute i dagsljus så mycket det går. Bra belysning hemma och på jobbet gör också att vi känner oss piggare.

4. Sov ordentligt

De flesta behöver sova 7-9 timmar per natt. Hitta din optimala sovtid och försök att sova så länge varje natt. Både hjärnan och kroppen behöver återhämta sig. Men sov inte för länge eftersom det gör dig tröttare och kan öka risken för hjärtproblem.

5. Träna mentalt, tänk positivt

Mental träning har effekt på många olika plan. Gör som elitidrottarna och skapa en bild av något du vill uppnå och försök att ha den bilden framför dig. Om du känner dig stressad och trött kan en snabb mental bild av någon eller något som gör dig glad pigga upp och utsöndra en kick av endorfiner i kroppen. Att tänka positivt gör att vi upplever vårt liv som bättre och känner oss lyckligare. Fokusera på bra saker och njut av livet där du är just nu.

6. Använd färger

Färger påverkar oss på många olika sätt. Olika färger betyder olika saker för olika individer. Men rätt färger och rätt färgkombinationer kan göra dig piggare och gladare. Känn efter vilka färger du tycker om och lägg till dem i ditt hem eller din garderob.

7. Drick mycket vatten

Kroppen består till 65 procent av vatten och det spelar en stor roll i de flesta av kroppens funktioner. Eftersom vi hela tiden blir av med vatten genom svett och utandning är det viktigt att fylla på. Vattenbrist gör dig trött och försämrar din koncentrationsförmåga. Ungefär 3 liter vatten om dagen, eller 30 milliliter per kilo kroppsvikt, är lagom. Ungefär hälften får vi i oss genom maten, men resten måste vi dricka. Det bästa är att dricka rent vatten, sex till åtta glas jämnt utspridda över dagen.

8. Andas rätt och djupt

Du får in mer syre i kroppen, vilket gör dig piggare. Lätt syrebrist gör att kroppen börjar dra in på olika funktioner för att spara. Att ta några djupa andetag kan också hjälpa dig att slappna av och varva ner

9. Pigga upp dig med bra musik

Lyssna på en favoritlåt och kicka i gång kroppen. Att sätta på en låt som du har positiva minnen till eller som du bara tycker är riktigt bra gör att du snabbt känner dig glad. Dansa gärna med lite eller gå i takt till låten så kommer kroppen i gång ännu mer och du känner dig genast piggare.

10. Skratta mycket

Skratt frisätter endorfiner som gör oss glada och kan hjälpa oss av bli av med negativ stress. Om du känner dig trött och orkeslös på jobbet eller hemma så ta en paus och titta på ett roligt klipp eller läs någon rolig serie. Ännu bättre effekt får du om du skrattar tillsammans med andra, den sociala gemenskapen gör det nämligen ännu härligare för kroppen och du känner dig snabbt piggare.

Tillägg endorfiner:

Endorfiner är kroppens eget lyckohormon. Ordet kommer från en sammansättning av endo som betyder "inre" och morfin, alltså kroppens eget morfin. Endorfiner gör oss lyckliga, lugna och kan lindra smärta. Endorfiner frisätts vid träning, sex, förälskelse och till och med choklad.

 

Av: Linn Sjöström