Protein fungerar som kroppens byggsten
Protein fungerar som kroppens byggsten Foto: Shutterstock

Så mycket protein ska du äta varje dag för att må bra

Protein är viktigt för att kroppen ska fungera. Det bygger upp celler, bildar enzymer och hormoner. 

Proteinbrist är väldigt ovanligt och oftast får man i sig mer protein än man tror. 

Även om man inte äter kött. 

Sluta med kolhydraterna och ät bara protein och fett. Ät bara fett och minska på kolhydrater och protein. Eller ät bara protein och skippa allt annat. Otaliga är kostråden som talar om vad man ska äta för att vara hälsosam, för att bygga upp muskler eller för att gå ner i vikt. Det är svårt att hitta rätt i matdjungeln nuförtiden men en sak är säker. Protein är viktigt för att kroppen ska fungera. Det ingår i kroppens alla vävnadsceller och har även en roll i immunförsvaret.

LÄS MER: Hur ska jag äta för att bygga muskler 

Bra kost ger tillräckligt mycket protein

Proteinet byggs upp av cirka 20 aminosyror varav nio av dem är essentiella och det betyder att man måste få i sig dessa genom kosten. Kroppen kan inte själv producera dessa aminosyror. Det är lätt att få i sig tillräckligt mycket protein via kosten. Det är bara de som äter väldigt ensidigt eller energilöst som riskerar proteinbrist men det är som sagt väldigt ovanligt. Mat med mycket protein kommer från djur som till exempel fisk, kött, ägg och mjölk. Men det finns också i ärtor, bönor, linser och fullkornsbröd. 

LÄS MER: Mer proteinboost än ägg 

Friska människor behöver inte oroa sig

Så hur mycket protein ska man få i sig? Rekommendationen enligt nordiska näringsrekommendationerna är att 10-20 procent av kalorierna bör komma från protein. Sammanfattat man säga att friska personer som äter allsidig mat inte behöver fundera på sitt proteinintag men för att försöka ge en hint om hur mycket man ska äta kan man titta på följande tabell.

Så mycket protein ska du äta varje dag

Kvinna 18-30 år, 64 kilo som äter cirka 2300 kalorier per dag, behöver cirka 58-115 gram protein per dag.

Kvinna 18-30 år, 64 kilo, tränar och äter cirka 2500 kalorier per dag, behöver 63-125 g protein per dag.

Man 18-30 år, 75 kilo som äter 2800 kalorier per dag, behöver 70-140 g protein per dag.   

Man 18-30, 75 kilo, tränar och äter cirka 3200 kalorier per dag, behöver 80-160 gram per dag. 

Källa: www.livsmedelsverket.se (Nordiska näringsrekommendationer 2012)           

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!