Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Iris Schyberger, 77, lider av artros, men genom att äta rätt och motionera kan hon lindra besvären.
Iris Schyberger, 77, lider av artros, men genom att äta rätt och motionera kan hon lindra besvären.
Iris Schyberger, 77, lider av artros, men genom att äta rätt och motionera kan hon lindra besvären.
Iris Schyberger, 77, lider av artros, men genom att äta rätt och motionera kan hon lindra besvären. Foto: Tommy Pedersen

Så lindrar du din ledvärk - med mat

Har du värk i lederna?

Rätt kost kan hjälpa till att lindra smärtan.

– Jag äter mycket grönsaker och nästan inga mackor, säger Iris Schyberger, 77, som lider av ledsjukdomen artros.

Henrietta Johansson

HÄR ÄR MATEN SOM KAN HJÄLPA MOT ONDA LEDER

Grönsaker och frukt med C-vitamin

Citron

Röd paprika

Apelsin

Nypon

Kiwi

Jordgubbar

Broccoli

Svarta vinbär

Kommentar: Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. I boken "Maten som stärker din hälsa" skriver hon att mat med c-vitamin kan lindra ledsmärtor.

---

Fet fisk

Lax

Sardiner

Makrill

Sill

Ansjovis

Kommentar: Fet fisk innehåller omega 3-fetter, vilket enligt överläkare Lars Ellegård ger den mest tydliga smärtlindringen mot ledvärk.

---

Mat med kalcium

Mjölk

Hårdost

Kommentar: De som har ledgångsreumatism behöver kalciumtillskott för att stärka skelettet, enligt överläkare Lars Ellegård.

---

Mat med andra bra ämnen

Blåbär och tomat: Innehåller antioxidanter som har en lindrande effekt vid inflammationer och ledvärk.

Avokado: Kan minska ledvärken genom en antiinflammatorisk effekt.

Spenat: K-vitaminet i spenaten stärker benmassan och ska ha en positiv effekt på benmassan.

Ledvärk är väldigt vanligt. Ungefär 800 000 svenskar lider till exempel av ledsjukdomen artros.

Besvären beror ofta på en inflammation och då krävs att man motionerar och äter rätt för att lindra dem, enligt Lars Ellegård, överläkare på enheten för klinisk nutrition vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Omega 3-fett är viktigt

– Det mest klarlagda resultatet är om man sätter i sig fet fisk som innehåller omega 3-fett. Dessa fettsyror bildar olika ämnen i kroppen som dämpar inflammation och då mår man bättre, säger Ellegård.

En del personer kan känna sig bättre av mat som innehåller antioxidanter, som tomater eller blåbär exempelvis.

Andra saker som är viktiga att få i sig är kalcium, från mjölk och ost, samt grönsaker.

– De som har ledgångsreumatism har ofta nedsatt kalkhalt och därför ska de ha kalciumtillskott och d-vitamintillskott, säger Lars Ellegård.

"Är väldigt aktiv"

Iris Schyberger, 77, från Enskede har lidit av artros i båda knäna under många år. I perioder får hon mycket ont och försöker äta rätt samt motionera för att lindra smärtorna.

– Jag äter mycket grönsaker och frukt och försöker äta fisk minst en dag i veckan. Samtidigt är jag väldigt aktiv. Jag rör på mig mycket och sedan dansar jag square dance fyra gånger i veckan, säger Iris Schyberger.

Håll normal vikt

Även Ingemar Petersson, professor och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, menar att rätt kost har betydelse.

– Det absolut viktigaste är att äta den kost som gör att man bibehåller eller återvänder till normal vikt. Det vill säga att äta mer frukt, grönsaker, rotfrukter och fisk. Och äta mindre fleromättat fett och kött, säger han.

Han rekommenderar också den så kallade medelhavskosten:

– Mycket fisk, skaldjur och olivolja. Och antingen små mängder kött eller inget kött alls, säger Ingemar Petersson.