Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 mar 2013 17:05

Så kom Wanja, 76, i sitt livs form

GÄVLE. Hon hoppade över skolgymnastiken - och i tio år var hon rökare.

I dag är Wanja Sjödin i sitt livs form.

- Jag tycker att det är roligare att träna och skapa i datorn än att virka eller lösa korsord, säger 76-åringen.

Fyra gånger i veckan träffas 25-årige Robin Meintanis och pensionerade bankkamreren Wanja Sjödin på gymmet Inshape24 i Gävle.

- Nu ska vi köra 30 dips på stången, instruerar Robin, som brukar lägga upp deras gemensamma pass.

Wanja tar en klunk sportdryck med aminosyror och börjar i högt tempo häva sig upp och ner mellan räckena. Musklerna spelar under den svarta pantertatueringen på vänster skuldra och hon är djupt koncentrerad.

- Målet är att öka lite varje pass. Jag för träningsdagbok för att ha koll på utvecklingen, säger hon.

Men de första 39 åren av sitt liv tränade Wanja Sjödin inte alls. Skolgymnastiken slapp hon för att hon hade intyg på att hon hade problem med knäet och i tio år rökte Wanja.

- Det var min man som övertalade mig att följa med ut och jogga. Jag tyckte att jag blivit lite stor om baken och bestämde mig för att göra ett försök.

Första vändan orkade Wanja inte två kilometer utan att stanna och vila.

- Det tog emot, men jag märkte snabbt resultat.

Efter några månader hade Wanja minskat två byxstorlekar och tio år senare sprang hon sitt första maratonlopp på den imponerande tiden 3 timmar och 43 minuter.

Men när Wanja skadade foten och tvingades göra ett uppehåll ville hon hitta ett annat sätt att stilla sitt behov av endorfin, träningshormon. 46 år gammal köpte hon sitt första gymkort - och blev fast.

- Jag ringde till gymmet och frågade om det inte var stor risk för skador när man är så gammal, men det var tydligen ingen fara. Wanja är verkligen i fantastisk form och man kan inte önska sig en bättre livskamrat. Jag är så stolt när jag för henne på Östersjöns dansgolv, säger hennes man Kurt Sjödin, 78.

Slapp klimakteriebesvär

De 20 första åren körde Wanja bara ett styrkepass i veckan vid sidan av löpningen, men för tio år sedan utökade hon dosen. Och för ett par år sedan började hon träna med 25-årige Robin Meintanis och 63-årige Bertil Bogebrant.

- Det är verkligen sporrande att köra med grabbarna. Vi brukar hålla på i 2-2,5 timmar. Och så löptränar jag två gånger i veckan.

Hon säger sig vara i bättre form nu än när hon var 30 och har helt sluppit klimakteriebesvär.

Kan man bli så här vältränad utan doping?

- I början blev jag förbannad när folk frågade vad jag gick på för piller, men numera blir jag smickrad. Man får inte den här kroppen över en natt. Fattas bara annat än att det ska synas på mig att jag styrketränat i 30 år! Och nej, jag dopar mig inte. Däremot har jag börjat med proteinpulver nu när jag hårdtränar med grabbarna.

Äter vanlig husmanskost

Wanja äter vanlig husmanskost, men undviker socker och chips. Hon dricker vatten när hon är törstig, men unnar sig vin på lördagarna och tar ibland en whisky före maten.

- Jag kan kanske inte räkna med att bli starkare och starkare i fortsättningen, men jag ska åtminstone behålla den här formen, säger Wanja när hon avslutar setet med bicepscurl.

"Alla har allt att vinna"

Professor Tommy Cederholm, överläkare vid geriatriken på Akademiska sjukhuset i Uppsala, berättar att mycket av åldrandet beror på att musklerna tillbakabildas. Och när musklerna försvinner ersätts de lätt av fett.

- Om du däremot kör styrketräning och lite hårdare träning påverkas ämnesomsättningen positivt och risken för hjärtkärlsjukdom, diabetes och demens minskar, säger han.

Börja alltid försiktigt och lyssna på kroppen om du är nybörjare.

Hur mycket beror på generna och hur mycket kan man påverka själv?

- Alla har allt att vinna på att ta saken i egna händer. Genetiken kan vi inte påverka, men har man generna mot sig är det ännu viktigare att med livsstilsåtgärder motverka genetiken, säger Tommy Cederholm.