Så hittar du lusten och orken till att träna igen<br />

Löpning är bra för hälsan. Men se till att inte gå ut för hårt om du är ovan.

Foto: Christian Örnberg

Löpning är bra för hälsan. Men se till att inte gå ut för hårt om du är ovan.

Om du kombinerar LCHF och motion kan du lyckas ännu bättre med att gå ner i vikt och komma i form. Kostrådgivaren och personliga tränaren Jonas Bergqvist hjälper dig att hitta träningslusten och komma i gång.

Andra har också läst

- Många som börjar äta LCHF-kost upplever att de får mer energi och att de blir uthålligare. Det ökar lusten till träning. Om du både äter LCHF och tränar får du en dubbel verkan, säger kostrådgivaren och personliga tränaren Jonas Bergqvist som är aktuell med boken "LCHF och träning" (Bonnier fakta).

 

Både LCHF och träning sänker halten av insulinet och ökar fettförbränningen. Äter du LCHF höjer du halterna av det viktiga tillväxthormonet som bland annat påverkar vitaliteten i hud och ögon och hjälper till att bygga upp kroppen.

- Det tar cirka en månad för kroppen att anpassa sig till LCHF. Då kan det vara skönt att bara fokusera på kosten och kanske bara gå raska promenader. Om du börjar träna samtidigt ska du inte förvänta dig några personliga rekord.

 

För många funkar det alldeles utmärkt att motionera på en strikt LCHF-kost. Men för en del är en liberalare variant att föredra. Tränar du hårt och känner att du har dåligt med ork kan du dessutom lägga till lite raketbränsle i form av kolhydrater före eller efter passet. Före passet kan du ta kolhydraterna i din LCHF-måltid, exempelvis lite ris eller någon enstaka potatis. Ett glas mjölk eller en banan kan vara okej efteråt för att du ska återhämta dig fortare.

Jonas Bergqvists Kom-i gång-tips

1. Realistiska mål

Fundera över vilken sorts träning du långsiktigt kan hålla på med och göra till en vana. Sätt realistiska mål utifrån din form och vad som funkar i din vardag.

2. Två pass i veckan

Du behöver inte ha ett specifikt mål, som att springa fem kilometer på en viss tid. Men att åtminstone få till två pass per vecka är bra för att få resultat som gör dig ännu mer peppad.

3. Berätta

Berätta gärna för familj, vänner och kollegor att du ska börja träna. Om du har ett mål, skriv ner det och sätt upp på kylskåpet.

4. Köp utrustning

Se till att du har rätt utrustning. Framför allt bra skor är viktigt, men det kan vara sporrande med lite nya kläder också.

5. Gör något roligt

Börja med någon träningsform som du tycker är rolig och som du känner att du är bra på, då är chansen större att du fortsätter. Efter några månader kan du fundera på om du behöver lägga till något mer.

6. Gruppträna

Att motionera tillsammans kan höja träningslusten. Hitta gruppträningspass som är kul och på en lagom nivå för dig. Eller träna tillsammans med en kompis, att boka in motion ihop kan bli en extra piska.

7. Lugn löpning

Löpning är ett enkelt och naturligt sätt att motionera. Men se upp så att du inte går ut för hårt. Om du är överviktig kan löpning bli för påfrestande för knäna. Då kan du behöva styrketräna en eller ett par månader först för att träna upp muskler och skelett så du tål joggingen bättre.

8. Gåträna

Johan Bergqvist.

Promenader är ett bra sätt att komma i gång. Nästan alla kan promenera och göra det ansträngande utifrån sina förutsättningar. Gå så snabbt att du börjar småsvettas, flåsa och det blir lite jobbigt att samtala.

9. Kombinera

Kombinera gärna styrke- och konditionsträning för bästa effekt. Styrketräning är speciellt bra för kvinnor eftersom det stärker skelettet och minskar risken för benskörhet. Testa gärna att träna med en personlig tränare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer