Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 apr 2012 11:31

Så fixar du din egen Hysén-rumpa

Anton Hyséns rumpa har blivit en snackis efter att han var med i premiären av Let`s dance. Vill du ha en rumpa som liknar hans? Kolla in övningarna som följer här i bildspecialen.

Anton Hyséns rumpa har blivit en snackis efter att han var med i premiären av Let`s dance. Vill du ha en rumpa som liknar hans? Kolla in övningarna som följer här i bildspecialen.

1/11

Foto: Olle Sporrong

<strong>Utgångsposition</strong><br>Fram med knäna, ner med rumpan! Mellan varje böj några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

Utgångsposition
Fram med knäna, ner med rumpan! Mellan varje böj några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

2/11

Foto: Anders Ylander

3/11

Foto: Anders Ylander

<strong>Utfallssteg på stället. </strong>Mellan varje utfall några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

Utfallssteg på stället. Mellan varje utfall några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

4/11

Foto: Anders Ylander

5/11

Foto: Anders Ylander

<strong>Utgångsläge.</strong> Du ligger på rygg på en matta. Fötterna i golvet, knäna pekar mot taket.<br>Mellan varje lyft några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

Utgångsläge. Du ligger på rygg på en matta. Fötterna i golvet, knäna pekar mot taket.
Mellan varje lyft några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

6/11

Foto: Anders Ylander

7/11

Foto: Anders Ylander

<strong>Utgångsposition.</strong> Ena benet vinklat 90 grader, fotsulan uppåtvänd. Andra benet dras in mot magen och knäet pressas uppåt.<br>Andra benet sträcks bakåt, uppåt. Mellan varje rörelse några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

Utgångsposition. Ena benet vinklat 90 grader, fotsulan uppåtvänd. Andra benet dras in mot magen och knäet pressas uppåt.
Andra benet sträcks bakåt, uppåt. Mellan varje rörelse några sekunders vila. Efter dussinet fullt en minuts vila. Efter tre gånger tolv är kvoten fylld.

8/11

Foto: Anders Ylander

9/11

Foto: Anders Ylander

<strong>Kissande hunden: Utgångsposition.</strong><br>Med lyft på ena benet.

Kissande hunden: Utgångsposition.
Med lyft på ena benet.

10/11

Foto: Anders Ylander

Anna Videhall, 32, personlig tränare har visat alla övningarna.

Anna Videhall, 32, personlig tränare har visat alla övningarna.

11/11

Foto: Anders Ylander

GÖTEBORG. Alla snackar om Anton Hyséns häck.

Själv kallar han den "ankröv".

Här kan du se tränarens råd för att få en rumpa av Anton-modell.

- Jag har själv aldrig tränat den kroppsdelen speciellt, säger Anton Hysén med ett stort skratt.

Den 21-årige fotbollsspelaren gjorde stor succé i "Let's dance" i fredags. Högst poäng bland deltagarna.

Men eftersnacket handlade mer om Anton Hyséns ändalykt än dansstegen.

GT vill givetvis inte undanhålla läsarna hemligheten.

Hur får man en Anton-rumpa, Anton?

- Ha-ha-ha, jag kanske har lite gener, föräldrar som inte har de största rumporna. Men jag spelar mycket fotboll, det är min träning.

Ingen styrketräning?

- Jo vi kör väl lite gym och tränar olika muskelgrupper. Mycket bålträning för att bli snabb i sidled. Men jag tränar inte min bakdel, den bara sitter där!

Inte mycket hjälp direkt från hästens mun alltså.

Så GT vänder sig till en annan expert.

Enkla övningar

Anna Videhall jobbar som personlig tränare hos Sats i Kompassen­huset i Göteborg. Hon vet hur du ska göra.

För bygge av snygg rumpa rekommenderar hon fem olika övningar av enklare sort. För varje övning gäller att du gör momentet ett dussin gånger i hyfsat snabb följd. Därefter unnar du dig en minuts vila. Sedan gör du om en andra och en tredje gång (med en minuts vila emellan).

Öka efter hand

Ta det vackert om du är otränad! Knäböjningsövningen är ett exempel på en övning som frestar på benen. Öva varannan dag till att börja med!

När du blivit vän med övningarna och börjat bygga upp din fysik kan du stegra svårighetsgraden. Det gör du genom att addera tyngder till momenten du övar.

Anna Videhall, 32, personlig tränare.

Du hittar henne hos Sats i Kompassen-huset i centrala Göteborg.