Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 nov 2008 14:10

Uppdaterad 26 nov 2008 14:25

Så festar du GI-smart

Skippa ölen och söta drinken.
SÖNDAGS GI-expert Ewa Söderström tipsar inför julens alla fester.
Många tror att all alkohol är förbjudet för den som vill äta GI-rätt. Men vin och ren starksprit innehåller faktiskt väldigt få kolhydrater (däremot en massa kalorier). Detta till skillnad från öl, cider och söta likörer som innehåller mängder av socker. När det gäller öl är det den ”högglykemiska” sockerarten maltos, som spökar. Maltos har faktiskt lika högt GI som rent druvsocker, glukos.

Undvik öl

Vill du gå ner i vikt ska du alltså undvika öl, söta likörer och drinkar som blandas med läsk – eftersom de innehåller både kolhydrater med högt GI och mängder med kalorier.
De här dryckerna betyder dubbla problem. Dels skjuts förbränningen av fettet i kroppen upp på grund av alkoholen, dels innehåller de dryckerna mängder med snabba kolhydrater som påverkar blodsockret och insulinproduktionen – just det vi försöker undvika genom att äta GI-rätt, mat med lågt glykemiskt index.


Vin bästa valet

Men unna dig gärna ett glas vin, det är det absolut bästa GI-valet.
Undantag: Om du precis har börjat med GI. Under de första omställningsveckorna, som vi brukar kalla rivstarten, bör du avstå från alla sorters alkohol.
Rött eller vitt vin spelar ingen roll när det gäller kolhydratinnehållet.

Seriös viktminskning och alkohol är ingen riktigt bra kombination, det gäller förstås att vara måttlig. Men kalorierna i alkohol tycks faktiskt inte vara lika skadliga (för vikten) som kalorier från annat vi sätter i oss eftersom alkohol också påverkar kroppens så kallade termogenes, det vill säga värmealstring – och den tar i sin tur hand om en del av energin/kalorierna..



Här är dryckerna som du kan unna dig



Drinkar
GI-vänliga drinkar som vilken bartender som helst snor ihop:
*  Torr champagne.
* Vitt vin med mineralvatten.
*  Vodka med pressad lime- eller citronsaft.
* Rosé Champagne – rätt okej ur GI-synpunkt. Inte lika bra som rött vin, men lika bra som en rosa champagne.
* Bloody Mary – här har vi faktiskt en drink som den som följer GI-metoden kan ta! Vodka, tomatjuice och kryddor, inga onödiga kolhydrater..

Champagne
* Champagne är en fantastisk dryck. Smakar gott, varje liten bubbla har sin speciella smak.
Och den godaste champagnen är torr. Det är en extra bonus för alla GI-anhängare eftersom torr champagne har lägre sockerhalt! Ordet champagne används ofta för mousserande viner. Men det är endast det bubblande vinet från Frankrikes nordligaste vindistrikt, Champagne, som får kallas just champagne.

Sockerfacit

Beteckning    max. socker/ liter
Extra Brut    6 gram
Brut     12 gram
Sec     35 gram
Démi-Sec    50 gram
Doux    mer än 50 gram

På etiketten står det alltid hur torr (eller söt) champagnen är. Men sällan när en champagne är Extra Brut. De tre champagner som på etiketten uppger att de är Extra Brut, finns i Systembolagets specialsortiment. Extra Brut är mest GI-vänlig.

Bästa GI-bubblet

1 Laurent-Perrier
    Ultra Brut
    (nr 87340)
2 Marquis
    d’Estrand
    Extra Brut
    (nr 84548)
3 Mailly Grand
    Cru Extra Brut
    (nr 86917)