Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 okt 2016 10:52

Så får du friskare hjärta – på 30 dagar

Med livsstilsförändringar kan du göra skillnad för din hjärthälsa – redan inom ett par dagar.

Med livsstilsförändringar kan du göra skillnad för din hjärthälsa – redan inom ett par dagar.

1/4

Foto: Colourbox

<span><strong>&quot;Vad gör du för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar?&quot; </strong>Karin Wiberg, 61, konsult, Hornstull: - Jag går till och från jobbet varje dag, äter sunt ganska mycket grönsaker och cyklar en del. Går i trappar och går på yoga.</span>

"Vad gör du för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar?" Karin Wiberg, 61, konsult, Hornstull: - Jag går till och från jobbet varje dag, äter sunt ganska mycket grönsaker och cyklar en del. Går i trappar och går på yoga.

2/4

Foto: Michaela Hasanovic

<span><strong>&quot;Vad gör du för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar?&quot; </strong>Mehran Behjo, 59, IT, Södermalm: - Motionerar, cyklar mycket och tränar även på gym en gång i veckan. Jag försöker undvika det som är dåligt som till exempel fett och rött kött. Har tagit in mer fisk och kyckling i kosten, vitt kött. Jag röker inte och snusar inte.</span>

"Vad gör du för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar?" Mehran Behjo, 59, IT, Södermalm: - Motionerar, cyklar mycket och tränar även på gym en gång i veckan. Jag försöker undvika det som är dåligt som till exempel fett och rött kött. Har tagit in mer fisk och kyckling i kosten, vitt kött. Jag röker inte och snusar inte.

3/4

Foto: Michaela Hasanovic

<span><strong>&quot;Vad gör du för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar?&quot; </strong>Monica Bertman, 74, lektor, Lund:  - Jag promenerar varje dag, är aktiv av mig och äter bra mat. <br></span>

"Vad gör du för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar?" Monica Bertman, 74, lektor, Lund: - Jag promenerar varje dag, är aktiv av mig och äter bra mat.

4/4

Foto: Michaela Hasanovic

Hjärt- och kärlsjukdomar är nära förknippade med livsstil – vi äter fel, stressar för mycket och rör oss för lite.

Men med rätt förändringar kan du få ett friskare hjärta och minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

– Gör man radikala förändringar ser man effekter på blodfetterna redan inom ett par dagar, säger livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius.

Hjärt- och kärlsjukdomar är nära kopplade till vår livsstil. Bland annat har det visat sig att hur vi äter spelar en viktig roll.

Redan tidigare har flera studier pekat på att den så kallade medelhavsdieten, som är rik på grönsaker, balkväxter, olja och nötter, kan förbättra hjärthälsan. Nu kommer ytterligare en studie som visar att det kan vara klokt att välja kost från sydligare breddgrader för hjärtats skull.

Medelhavsdieten kan förebygga

Den brittiska studien som publicerats i tidskriften BMC Medicine är baserad på enkätsvar om kost från 23 902 personer. Efter uppföljning kunde forskarna se att de som åt medelhavslikt löpte 6 till 16 procents lägre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, jämfört med dem som inte åt likt medelhavskosten.

– Det är en studie som bekräftar det som många andra studier har visat, att gammaldags medelhavsmat är det bästa för hälsan och i synnerhet för hjärt- och kärlhälsan. Men kosten kan också förebygga bland annat alzheimer och cancer, säger livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius och fortsätter;

– I medelhavskosten har du allt som är bra för hälsan och i synnerhet hjärt- och kärlhälsan. Schyssta kolhydrater, fetter och mängder av vitaminer och antioxidanter.

 

Bland riskfaktorerna för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar finns även rökning, höga blodfetter, diabetes, högt blodtryck, stress och bukfetma. Så att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar handlar om fler saker än kosten.

– Fysisk aktivitet, att inte röka och att stressa mindre är alla viktiga faktorer om man vill förebygga hjärt- och kärlsjukdom, säger Mai-Lis Hellenius.

Men den goda nyheten är att man kan se resultat snabbt om man gör livsstilsförändringar. Den amerikanska läkaren Steven Masley släppte en bok för ett par år sedan där han hävdade att man kan få bättre hjärthälsa på bara 30 dagar.

– Det är inte någon fantasi. Gör man radikala förändringar ser man effekter på blodfetterna redan inom ett par dagar. Man beräknar att vi borde kunna förebygga 90 procent av alla hjärtinfarkter med en hälsosammare livsstil, säger Mai-Lis Hellenius.

 

Friskare hjärta på 30 dagar

Hjärt- och kärlsjukdomar är nära kopplat till vår livsstil. En studie som tidigare genomförts vid Harvard Medical School visade att du kan minska risken för hjärtsjukdom med 83 procent genom små livsstilsförändringar. Livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius menar att man kan se effekter på blodfetterna efter bara ett par dagar om man gör radikala förändringar.

Börja motionera

Studier visar att motion kan sänka kolesterolet och blodtrycket samt vidga förfettade kärl. Gör en plan för när du ska träna och rör dig helst enligt rekommendationen, minst 30 minuter per dag. Förutom att göra hjärtat en tjänst har motion som bekant fler positiva effekter; studier visar att träning kan motverka lättare depressioner och ökar insulinkänsligheten bland mycket annat.

Se över dina matvanor

Flera studier visar att kost som liknar den som traditionellt ätits kring medelhavet skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar. Planera dina måltider och inköp, satsa på en bra frukost och ta med dig nyttiga mellanmål så att du inte faller för sämre alternativ när blodsockret sjunker.

Sov gott

En livsstilsbov som kopplats ihop med hjärt- och kärlsjukdomar är dålig och för lite sömn. Att ha svalt i sovrummet, sova på regelbundna tider, röra på sig varje dag, varva ner innan sänggående och inte dricka energigivande drycker för nära läggdags kan vara några vägar till en bättre sömn.

Stressa ner

En förebyggande åtgärd för hjärt- och kärlsjukdomar är att varva ner. Det kan vara lättare sagt än gjort, men du kanske kan börja med att varva ner med en halvtimmas egentid varje dag. Studier visar att närhet eller sex med någon man tycker om också kan hjälpa en att varva ner.

Källor: Vårdguiden 1177, Prevention.com, Karolinska institutet, Livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius.