Så får du fina fötter

Har du torra och ömmande fötter? 

Det finns hjälp att få - och mycket kan du göra själv hemma. 

- Underskatta inte problem med fötterna. De kan signalera att något är fel i kroppen, varnar professor Johan Frostegård.

TAR HAND OM FÖTTERNA. Sofi Brännström, 27, filar med sandpappersfil, tar fotbad någon gång i veckan och smörjer in sina fötter. För att fötterna ska bli extra vårfina så lackar hon tånaglarna på på Spakällan i Eskilstuna där hon jobbar som hudterapeut. Foto: Foto: Joakim Serrander

Tre av fyra svenskar får någon gång problem med fötterna, enligt statistik från Sveriges Fotterapeuter. Men många lider i tysthet. Mer än hälften av alla som har värk i fötterna söker inte professionell hjälp.

 - När vårsandalerna åker på tror många att de drabbats av hälsporre. De går direkt från vinterkängor till nätta sandaler i stället för att mjuka upp fötterna i mer fotriktiga skor, berättar fotterapeuten Christine Fritzon som jobbar på Spakällan i Eskilstuna och är ledamot i Sveriges fotterapeuter.

Bomullssockar är bäst

 Modet att ha långa tånaglar med fransk pedikyr kan också ställa till det.

 - Långa tånaglar tappar formen och ger skavsår, säger Christine Fritzon.

 Så här års är fötterna ofta torra och spruckna och detta kan förvärras om man har nylonstrumpor.

 - I värsta fall kan man få förhårdnader och liktornar av att ha nylonstrumpor. Bomullssockor är bäst.

 Många tvättar också fötterna för sällan och för dåligt.

 - Går du barfotai skorna utomhus kan du få infektioner om du inte rengör fötterna ordentligt, säger Christine Fritzon.

Bra att röra sig

 Har du värk i fötterna i mer än ett par veckor ska du söka läkarvård.

 - Det är viktigt att få diagnos och rätt behandling. Smärtan kan indikera att du har dålig cirkulation som kanske beror på diabetes. Ledgångsreumatism kan också visa sig först i fötterna, säger Johan Frostegård, professor i internmedicin och specialist på reumatiska sjukdomar vid Karolinska Institutet.

 Förr var det vanligt att man ordinerades vila när man hade ont i fötterna.

 - Men ofta är det bra att röra sig så länge fötterna inte protesterar alltför mycket. Läkare, ortopeder och fotterapeuter kan alla hjälpa till på olika sätt, säger Johan Frostegård, aktuell med pocketboken "Nästan allt om människan".

FAKTA

TERAPEUTENS 17 TIPS -
SÅ FÅR DU FINA FÖTTER


Fotterapeuten Christine Fritzons 17 råd:
• Mjukstarta med fotriktiga skor i stället för att rivstarta med högklackat och sandaler.
• Lufta fötterna.
• Ta ett fotbad med såpa eller någon lyxig fotvårdsprodukt. Torrslipa lite först och fortsätt att fila efter badet. Lufttorka fötterna innan du smörjer in dem, annars kan du få fotsvamp.
• Klipp naglarna efter tåns form. För långa naglar tappar formen och kan ge skoskav och blåsor.
• Rengör blåsor och sätt Compeedplåster på för att undvika infektioner.
• Använd bomullsstrumpor och byt strumpor varje dag.
• Massera fötterna för att få i gång cirkulationen.
• Stressa inte. Om du häver dig fram när du går kan du få 150-250 kilos felaktig belastning på framfoten. En bra hållning ger bra fötter.
• Lägg fötterna i högläge när du kommer hem från jobbet för att få ner eventuell svullnad.
• Överväg att ha stödstrumpor om du har ett stillasittande arbete. Bäst är det dock att göra sig ärenden så att man måste gå lite då och då. 
• Gör fotgymnastik under skrivbordet. Plocka kulor med tårna och rulla vristerna. Satsa på några tåhävningar (upp och ner) när du går i trappor.
• Om du får ont av skorna kan du få hjälp av fotterapeut eller ortoped att prova ut fotinlägg. På Löplabbet och andra specialbutiker brukar man vara bra på att prova ut bra promenad- och löparskor.
• Byt skor ofta. Olika skor belastar fötterna på olika sätt. Springer du mycket är det bra att låta löparskorna torka ordentligt och kanske ha två-tre par att växla mellan.
• Vissa mår bra av fotriktiga stödskor även inomhus, andra kan ha slip in-skor som det går att sparka av under skrivbordet.
• Släpp ut fötterna på grönbete. Ta en promenad i gräset eller gå barfota på stranden.
• Gör en fotinpackning framför tv:n. Smörj in dina rengjorda fötter med en fet salva och linda en handduk eller plastpåse runtom.
Sök professionell hjälp om du har ihållande smärta.

Källa: Christine Fritzon, Spakällan i Eskilstuna, ledamot av Sveriges fotterapeuter.

Andra har också läst

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 1 månad fri digital provläsning av Topphälsa här!