SMÄRTFRI. Karin Sax Granlöf tvingades lägga klackarna på hyllan och endast använda joggingskor under ett år, för att bli av med hälsporren.
1 av 6: SMÄRTFRI. Karin Sax Granlöf tvingades lägga klackarna på hyllan och endast använda joggingskor under ett år, för att bli av med hälsporren. Foto: Alexander Donka
Hallux valgusProblem: Hallux valgus betyder att stortån vinklas mot de andra tårna, och med tiden kan det bildas en knöl över stortåns insida. Trånga och smala skor tros vara den vanligasteLösning: Bra och rymliga skor är viktigt. Man kan avlasta med en tåspridare dagtid och eventuellt en tåskena nattetid. I besvärliga fall kan man operera.
2 av 6: Hallux valgusProblem: Hallux valgus betyder att stortån vinklas mot de andra tårna, och med tiden kan det bildas en knöl över stortåns insida. Trånga och smala skor tros vara den vanligasteLösning: Bra och rymliga skor är viktigt. Man kan avlasta med en tåspridare dagtid och eventuellt en tåskena nattetid. I besvärliga fall kan man operera. Foto: Mikael Sjöberg
SlemsäcksinflammationProblem: Inflammation i hälen uppstår efter belastning från hälsenan eller på grund av tryck från skor, till exempel högklackade.Lösning: Se till att skaffa rymliga skor och kyl hälen med is. Ibland kan det vara aktuellt med silikoninlägg som avlastar foten från trycket. Även stretchning av foten kan hjälpa.
3 av 6: SlemsäcksinflammationProblem: Inflammation i hälen uppstår efter belastning från hälsenan eller på grund av tryck från skor, till exempel högklackade.Lösning: Se till att skaffa rymliga skor och kyl hälen med is. Ibland kan det vara aktuellt med silikoninlägg som avlastar foten från trycket. Även stretchning av foten kan hjälpa. Foto: Cornelia Nordström
HälseneinflammationProblem: Stel och ond hälsena beror ofta på överbelastning i samband med fysisk aktivitet.Lösning: Det är viktigt att kyla med is, samt att vila. Vid behov kan antiinflammatoriska läkemedel ha god effekt. Om smärtan inte upphör efter 7-10 dagar ska man söka hjälp.
4 av 6: HälseneinflammationProblem: Stel och ond hälsena beror ofta på överbelastning i samband med fysisk aktivitet.Lösning: Det är viktigt att kyla med is, samt att vila. Vid behov kan antiinflammatoriska läkemedel ha god effekt. Om smärtan inte upphör efter 7-10 dagar ska man söka hjälp. Foto: Jan Wiriden
HammartåProblem: Småtårna har blivit böjda vilket ofta beror på för trånga skor. Risken att drabbas ökar med åldern.Lösning: Välj skor där tårna har gott om plats, cirka en centimeter från tån från till kanten av skon, särskilt som foten sväller vid träning. Tänk också på allmän fotvård med nagelsax och fil.
5 av 6: HammartåProblem: Småtårna har blivit böjda vilket ofta beror på för trånga skor. Risken att drabbas ökar med åldern.Lösning: Välj skor där tårna har gott om plats, cirka en centimeter från tån från till kanten av skon, särskilt som foten sväller vid träning. Tänk också på allmän fotvård med nagelsax och fil. Foto: Christer Wahlgren
Hälsporre/plantarfasciitProblem: Hälsporre orsakar en stark smärta mitt under hälen som uppstår när den tjocka senan under foten överbelastas. Kroppen kan då reagera med att bilda en kalkpåbyggnad på hälen för att skydda det ömma området. Smärtan är värst de första stegen på morgonen.Lösning: Behandla med stötdämpande skor, personligt utformade och avlastande inlägg, speciell slagstejpning, stretchning av vaden, antiinflammatoriska läkemedel och kortisoninjektioner. Ibland används kirurgi.
6 av 6: Hälsporre/plantarfasciitProblem: Hälsporre orsakar en stark smärta mitt under hälen som uppstår när den tjocka senan under foten överbelastas. Kroppen kan då reagera med att bilda en kalkpåbyggnad på hälen för att skydda det ömma området. Smärtan är värst de första stegen på morgonen.Lösning: Behandla med stötdämpande skor, personligt utformade och avlastande inlägg, speciell slagstejpning, stretchning av vaden, antiinflammatoriska läkemedel och kortisoninjektioner. Ibland används kirurgi. Foto: Mikael Sjöberg

Så enkelt kan du slippa värk i dina fötter

Hälsporre, hallux valgus och hammartå. Tre av fyra svenskar lider av onda fötter till följd av överbelastning, intensiv träning och höga klackar.
Men det finns enkla lösningar som behandlar problemen (se bildspecialen ovan).
– Första steget är att vila och byta till bekväma skor, säger Michael Weber, specialist inom fotvård.

HÄLSPORRE. Miljontals svenskar lider av smärtande fotplågor så som hälsporre – särskilt efter semestern. Skogspromenader, joggingturer och flip flops gör att fötterna belastas extra mycket.
– Många löper mer intensivt på sommaren men det är farligt att öka träningsmängden för snabbt, säger Michael Weber, podiater.

Hälsporre väldigt vanligt

Hälsporre, en inflammation under foten, är en av de vanligaste åkommorna, vilket ofta beror på att man går eller springer mycket med dåliga skor. Här kan stötdämpande inlägg, stretchning och massage i fotvalvet lindra plågan.
– Lyssna på din kropp, se över dina träningsrutiner och vilka skor du använder, säger Michael Weber.
Han understryker samtidigt vikten av att söka professionell hjälp om besvären inte ger med sig. 

Sök vård om hälsporren inte ger med sig

– Om värken inte släpper efter tio dagar - sök hjälp, säger han.
Enligt statistik från Sveriges fotterapeuter får tre av fyra svenskar problem med fötterna någon gång under livet. Många går med skadorna för länge, vilket kan ge allvarliga konsekvenser.
– Det tar längre tid att bli helt återställd och kan leda till att andra delar, till exempel knäna, överbelastas, säger Michael Weber.

Vila, sjukgymnastik, tejp och ortopediska inlägg

Karin Sax Granlöf, 47, körledare och mindfulnessinstruktör i Stockholm började springa för två år sedan och som ett brev på posten kom både hälsporre och löparknä. Efter två månader sökte hon hjälp och tack vare vila, sjukgymnastik, tejp och ortopediska inlägg försvann hälsporren efter ett år.
– Det värsta var att inte kunna röra sig ordentligt - och att gå runt i joggingskor i nästan ett år när mitt yrke kräver mer proper klädsel, säger hon. 

Specialgjutna inlägg

I dag fungerar Karins fot som den ska och hon ser fram emot en härlig höst i löpar-spåret.
– Jag har köpt nya skor med specialgjutna inlägg och mitt mål är att kunna springa som vanligt i oktober, säger hon.

 

Av Emelie Simonsbacka

FÖREBYGG FOTPLÅGOR

* Bra skor är a och o för friska fötter. De ska passa din fot, vara stabila, andas och ha bra stötdämpning. Använd inte högklackade skor för ofta – framfoten belastas och du kan få förkortade hälsenor.
* Få fart på blodomloppet med massage – och undvik att sitta stilla för mycket.
* Placera fötterna i ett fotbad, 37-39 grader och koppla av i 10-15 minuter. Ha gärna i en välgörande fotbads-produkt som såpa eller badsalt.
* Efter ett fotbad passar det perfekt att fila bort förhårdnader och överflödig hud. Använd en vård-ande sandpappersfil och en separat vårtfil på eventuella liktornar och vårtor.
* Klipp även de uppmjukade tånaglarna i samma veva. Klipp rakt av så att formen följer tåtoppen och fila vassa hörn med en nagelfil för att undvika nageltrång. Ta för vana att smörja fötterna varje dag!

Aktuellt just nu