Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Ont i tummen? Det blir allt vanligare när telefonerna får mer plats i vardagen.
Ont i tummen? Det blir allt vanligare när telefonerna får mer plats i vardagen.
Ont i tummen? Det blir allt vanligare när telefonerna får mer plats i vardagen.
Ont i tummen? Det blir allt vanligare när telefonerna får mer plats i vardagen. Foto: Colourbox

Så botar du sms-tummen

Vi lägger allt mer tid på att knappa på mobiler, datorer och fjärrkontroller - och allt fler får problem och ont i sina tummar.  
Här ger naprapaten André Hansson tips om hur du undviker sms-tumme.

När en led belastas fel eller för enformigt börjar det göra ont. Telefonerna är små och tummen måste böjas in ordentligt för att kunna skriva och skrolla på de små knapparna.
- Det är samma fenomen som musarm, fast det är mindre. En monoton och enformig rörelse som skadar leden. Det är nog många som går för länge utan att göra något, man förstår nog inte vad det är, säger André Hansson, naprapat på klinik Helheten i Stockholm och expert på Dina mediciner.
Sms-tumme är egentligen en överbelastning av den så kallade sadelleden, som ligger mellan första mellanhandsbenet och benet trapezium i handleden. Ibland blir det också en inflammation i ett av handens så kallade senskidefack, där senorna löper genom en trång kanal vid tummens rot.  
Här ger André Hansson några råd för att bli av med problemen och undvika dem i framtiden.

Första hjälpen vid sms-tumme:

1. Vila tummen. Du bör försöka avlasta området till värken försvinner.

2. Se över din ställning. En väl utprovad stödskena kan även vara till god hjälp, se vidare nedan om hur du ska använda din telefon på ett sätt som är snällt mot kroppen.

3. Träna. Därefter gäller att träna muskulaturen i området med till exempel en Handgripper.

Så undviker du att få ont i tummen:

1. Sitt inte stilla i en och samma ställning utan variera hur du sitter när du skriver SMS. Använd om möjligt ryggstöd.

2. Avlasta underarmarna mot till exempel ett bord eller mot låren. Använd båda tummarna.

3. Undvik att sitta för länge med huvudet böjt framåt.

4. Tänk på att låta tummarna vila emellanåt om du skriver många och långa SMS. Tänk på att inte skriva för fort.
Av: Hanna Brodda