ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 25 maj 2010 16.15

Så blir du sund som en italienare

BJUD IN VÄNNERNA. "Det handlar inte om att bjuda på Nobelmiddag utan om att umgås. Släng ihop en enkel pasta och låt folk komma när de vill", säger Alessia Cerulli.

BJUD IN VÄNNERNA. "Det handlar inte om att bjuda på Nobelmiddag utan om att umgås. Släng ihop en enkel pasta och låt folk komma när de vill", säger Alessia Cerulli.

Foto: Emil Nordin

Alessia Cerulli går helt på Anna Skippers linje om att man är vad man äter. Hennes recept på ett hälsosamt liv à la Italien är okomplicerat:
- Det viktigaste är att njuta. Att njuta och att äta sund mat, säger hon.
Att italienare njuter sig i form är en stereotyp. Men i Alessia Cerullis fall stämmer bilden precis.
- Jag stannar upp och skålar för solnedgången eller sitter länge och njuter av en god måltid. Att uppmärksamma det som är bra och inte bara låta livet gå är hälsa för mig, säger hon.
Hon skämtar om att det var vädret och maten som fick henne att flytta från Milano till Stockholm. I själva verket var det emellertid vare sig aprilväder eller falukorv, utan kärleken, som lockade henne hit för åtta år sedan.

Hårda krav


Med sig tog hon de hårda krav på bra mat som hon menar är typiska för italienare. Bara råvaror av absolut toppkvalitet kommer över tröskeln där hemma.
- Vi italienare granskar innehållsförteckningen och vill inte ha E-ämnen eller glutamat. Är vi inte nöjda tillåter den höga konkurrensen mellan matföretagen att vi byter leverantör. Svenskar är också medvetna om vad som är nyttigt, men man är mycket mer accepterande och då får man äta därefter.

"Inte så komplicerat"


Alessia lever efter devisen att vad vi äter står i direkt förhållande till hur vi mår, både fysiskt och psykiskt.
- I Sverige är fredagsmys att titta på tv och äta godis och det är vanligt att koppla mat till tröst. Det är inte bra men om man måste, varför trösta sig med skräp? Baka en kaka i stället. I Italien är mat också kopplat till det sociala men vi vill inte stoppa något giftigt i kroppen.
Den klassiska bilden av det stora, italienska matbordet där vänner och familj samlas stämmer också in på hennes definition av en riktigt njutbar kväll. Men det behöver inte alls vara så komplicerat som svenskar gärna gör det, säger hon.
- Det handlar inte om att bjuda på Nobelmiddag utan om att umgås. Släng ihop en enkel pasta och låt folk komma när de vill, säger Alessia.


Så håller jag mig...


... frisk: Jag äter frukt och grönt, så mycket rått som möjligt, och dricker massor av vatten. Om jag har bakat en tårta njuter jag av den. Varför inte? Om jag har ätit för mycket gör jag en liten detox på ett par dagar.

... pigg: Jag undviker att överäta, speciellt socker och fett, och ser till att få vardagsmotion. Jag håller hårt på mina fasta rutiner och så dricker jag en bra espresso om dagen, inte mer! Eller okej, kanske två. Men inte efter klockan tre.

... glad: Jag njuter av resan mot målet och sedan spelar det ingen roll om jag når målet eller inte. Jag njuter av att vara med barnen, av tid för mig själv, av en stund i solen. Jag är inte rädd för att säga nej till sådant jag inte vill göra eller ja till att göra nya saker och
hitta på äventyr i livet.

... vacker: Att vara mjuk, både inuti och utanpå, och att skratta och le är vackert. Ett livligt och glatt ansikte är mycket vackrare än ett stelt och surt. Jag njuter av alla mina skrattrynkor.


Så äter jag:


1. Jag äter regelbundet. Tre mål mat och två mellanmål, mer till lunch än till middag. Det är vanligt att svenskar äter ständigt, barnen har alltid en banan eller klubba i handen. Det är inte bra för vare sig magen eller tänderna.
2. Ekologisk och närodlad mat är bra för miljön och därför också i förlängningen för hälsan. Det gäller att tänka i stora perspektiv.
3. Kosttillskott behöver jag inte. Jag ser till att min kropp får allt den behöver genom maten.
4. Italienare är dåliga på att äta frukost så där har jag anammat svenska vanor. Resten av dagen äter jag som en typisk italienare:
Frukost: Färskpressad apelsinjuice, en stor fruktsallad, fil och egenblandad müsli med russin och nötter.
Mellanmål: Färsk frukt eller yoghurt.
Lunch & middag: Inleder alltid med råa grönsaker, till exempel gurka, tomat och sallad med lite olja och salt. Fortsätter sedan med kolhydrater i form av pasta, ris, polenta eller
dinkelris och proteiner, helst vegetabiliska i form av baljväxter och nötter. Animaliska
proteiner äter jag så lite som möjligt av och då alltid i ren form som parmesan, kött eller fisk. Äter jag snabba kolhydrater till lunch så äter jag mycket grönsaker också, och till middagen undviker jag kolhydrater. Allt handlar om balans.


Så dricker jag:


1. Vatten till varje måltid och under resten av dagen om jag är törstig.
2. I min familj dricker vi inte mjölk till lunch och middag, dels för att det förstör smaken på maten, dels för att det är mättande. Mjölk hämmar också upptaget av järn.
3. Jag dricker inte vin för att berusa mig utan för att det kommer med maten. Det ingår liksom om man lagat något fint. En flaska kan räcka hela veckan till två personer.