Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 9 aug 2011 12:59

Så blir du fri från ryggvärk

I RÖRELSE. Manuela Cripps, 37, blev av med sin smärta med hjälp av promenader och bikramyoga. I dag känner hon sig starkare i kroppen och har fått bättre hållning.

I RÖRELSE. Manuela Cripps, 37, blev av med sin smärta med hjälp av promenader och bikramyoga. I dag känner hon sig starkare i kroppen och har fått bättre hållning.

Foto: Anna-Karin Nilsson

Här är tipsen som tar bort din ryggsmärta - och minskar risken att den blir kronisk.
Ryggbesvär är en folksjukdom. Två av tre medelålders svenskar har haft ryggont senaste året. Men att röra på sig gör att smärtan försvinner snabbare.
Nu visar en ny svensk studie att fysisk aktivitet är bra vid akut smärta.

Varje år drabbas var tredje vuxen svensk av kraftig ryggsmärta - och hela två av tre personer mellan 35 och 45 år har haft ont i ryggen senaste året. Ny forskning från Sahlgrenska akademin visar att fysisk aktivitet lindrar akut ryggsmärta avsevärt.
– Man återhämtar sig snabbare i varje fall och minskar risken för att ryggsmärtan blir kronisk. Det fantastiska är att även om det gör ont i början försvinner smärtan efter två till tre dygn, säger Patricia Olaya-Contreras, forskare vid Sahlgrenska Akademin, som arbetat med studien i tre år.

Illa att vara stilla

Studien, där 109 patienter med akut ryggsmärta ingick, delades in i två grupper. Den ena gruppen fick rådet att hålla sig stilla och den andra att röra på sig som vanligt - med arbete, dagishämtning och träning.
– Smärtintensiteten var något högre i början hos de som rörde sig mer, men det är normalt eftersom det gör ont när man rör på sig vid ryggskott. På lång sikt var det däremot de som var stilla på grund av sin ryggsmärta som drabbades värst av smärta, säger Patricia Olaya-Contreras.

 

Yoga och träning

Hypnoterapeuten Manuela Cripps, 37, har lidit av akut ryggsmärta men är symptomfri sedan två år tillbaks. Fysisk aktivitet har hjälpt henne att bli av med smärtan.
– Jag inledde med 45 minuters promenader. Sedan började jag även med styrketräning och bikramyoga och nu har jag aldrig ryggskott, säger Manuela Cripps.
Deprimerade tog längre tid på sig att bli bra och tenderade att hålla sig mer stilla, enligt studien. En vecka efter den akuta ryggsmärtan var smärtintensiteten högre hos dem än hos den grupp som rörde på sig och mådde bra psykiskt.
– Patienterna som från början var lite deprimerade eller nedstämda och rörde sig mindre visade mer smärta. Smärtintensiteten var högre och de var mer funktionshindrade, säger Patricia Olaya-Contreras.

Manuela Cripps håller med om att också den mentala hälsan påvekar.
– Det är sant att stress och sinnesstämning kan få fysiska effekter på kroppen. Jag arbetade mycket med visualisering, att se mig själv arbeta med ryggen och bli bra, berättar hon.
Det kan göra fruktansvärt ont att vrida kroppen och böja sig fram vid ryggskott, men här har också vårdpersonalen ett ansvar, anser Patricia Olaya-Contreras.
– Det är viktigt att råda patienterna att röra på sig så mycket som det går.