Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 28 apr 2014 09:30

Så blir du detoxad från socker på en vecka

Blev det lite för mycket godis under påskhelgen? Ingen fara! Så här blir du fri från sockersuget - och går ner i vikt! Desutom gör kuren underverk för hälsan. På en månad tappar du fyra kilo och får ny energi.

Dag 0 – Beslutet

1. Bestäm dig för att leva sockerfritt i minst två veckor, men gärna fyra eller fler veckor. Den perfekta tiden kommer inte att dyka upp, så välj helt enkelt bara ett startdatum.

2. Se den sockerfria tiden som en nystart och fokusera på alla de positiva aspekterna, som hälsoförbättringar, viktnedgång, mer energi och sparade pengar. Planera in roliga saker att göra och ta en dag i taget, beröm dig själv för varje sockerfri dag.

3. Berätta för familj, vänner och kollegor att du kommer att vara sockerfri. Be dem respektera det och stötta dig i din satsning. Kanske vill någon göra dig sällskap?

Dag 1 – Rensa i kylen

4. Rensa bort allt med socker från kyl och skafferi. Var noga, sött finns där du minst anar det. Dra gärna ner på snabba kolhydrater från till exempel pasta och bröd.

5. Köp hem bra mat, gärna ekologiskt. Satsa på rena råvaror och laga mat från grunden. Hoppa över halvfabrikat som ofta innehåller tillsatser med snabba kolhydrater.

6. Var inte hungrig när du går till matbutiken. Ha med en inköpslista som du följer. Läs noga på innehållsförteckningarna.

Dag 2 Ta gärna med matlåda

7. Planera dina måltider. Bestäm vad du ska äta och se till att du har bra mat även på jobbet. Matlåda är ett lätt sätt att säkra en bra lunch. Ta med mellanmål om du behöver det.

8. Skippa alla söta drycker, som läsk, saft, juice eller energidrycker. Alkohol kan trigga sötsug och många varianter innehåller snabba kolhydrater, undvik helst.

Dag 3 – Suget kan slå till

9. Nu kan sötsuget slå till. Hunger, stress eller oro kan vilja dra dig mot något sött. Försök minimera de faktorer som kan försvåra för dig.

10. Var förberedd på att du kommer att bli sötsugen. När det händer, försök distrahera dig själv genom att göra något helt annat. Ring en kompis, ta en promenad eller läs något intressant.

Dag 4 – Nya mellanmål

11. Ha akutberedskap när suget slår till. Lite nötter eller en liten osötad yoghurt kan vara bra att ha till hands. Kesella och bär är ett smart alternativ till efterrätt.

Dag 5 – En dag i taget

12. Ta gärna hand om dig själv lite extra. Boka in en massage, basta eller gör något annat mysigt. Se också till att du sover ordentligt.

Dag 6 – Sockerfri 

13. Det är jobbigast i början. Nu, efter nästan en vecka kommer du att märka att det går lättare och du kommer att börja känna av de positiva effekterna. Håll ut och beröm dig själv för varje sockerfri dag.