Så blir du 10 år yngre – ända ner på cellnivå<br />

Motion är verkligen ett universalmedel för att skjuta upp åldrandet. Att träna på gym med lätta vikter är populärt – men om det inte passar dig finns en mängd enkla motionsformer som du lätt får in i vardagen. Klicka vidare för några bra tips!

1 av 7: Motion är verkligen ett universalmedel för att skjuta upp åldrandet. Att träna på gym med lätta vikter är populärt – men om det inte passar dig finns en mängd enkla motionsformer som du lätt får in i vardagen. Klicka vidare för några bra tips!

Ta en långpromenad i rask takt är extra skönt i vårsolen.

2 av 7: Ta en långpromenad i rask takt är extra skönt i vårsolen.

Cykla till och från jobbet. Eller när du ska göra ärenden eller träffa en vän. Smart motion som inte tar någon extra tid!

3 av 7: Cykla till och från jobbet. Eller när du ska göra ärenden eller träffa en vän. Smart motion som inte tar någon extra tid!

Passa på att gå till och från jobbet. Eller en väg. Eller hoppa av bussen ett par stationer tidigare. Den bästa motionen är den som blir av.

Foto: Andrey Arkusha

4 av 7: Passa på att gå till och från jobbet. Eller en väg. Eller hoppa av bussen ett par stationer tidigare. Den bästa motionen är den som blir av.

Gå på pilates eller yoga är stärkande för både kropp och knopp.

Foto: Hemera Technologies

5 av 7: Gå på pilates eller yoga är stärkande för både kropp och knopp.

Att gå på gympapass och röra sig till musik tränar viktig koordination samtidigt som du får upp flåset. Det bästa av allt? Det är härligt roligt!

Foto: Skovdal Skovdal

6 av 7: Att gå på gympapass och röra sig till musik tränar viktig koordination samtidigt som du får upp flåset. Det bästa av allt? Det är härligt roligt!

Vattengympa är en utmärkt motionsform för den som tex har problem med knäna.

Foto: Lars K. Christensen

7 av 7: Vattengympa är en utmärkt motionsform för den som tex har problem med knäna.

Det är aldrig försent att vrida tillbaka din ålder. Du kan enkelt bli 10 år yngre. Och det gäller alla - oavsett hur gammal du är.

Det räcker med 20 till 30 minuters rask promenad varje dag för att föryngra dig ända ner på cellnivå.

Allt eftersom du blir äldre så minskar din muskelmassa, ämnesomsättningen sjunker och du förlorar din kondition. Men det går att motverka, med regelbunden träning. Det bästa är att det räcker med enkel träning, som promenader.

Universalmedel

Motion är verkligen ett universalmedel för att skjuta upp åldrandet. Det påverkar varje del av din kropp och kan göra dig upp mot tio år yngre. Det har bland annat forskare vid King's College i London som studerat över två tusen tvillingpar kommit fram till.

- Du skjuter ålderssjukdomar framåt, det dröjer längre innan du drabbas av krämpor. Du kan leva längre och vara kapablare fysiskt och mentalt långt upp i åldern, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen på Karolinska Universitetssjukhuset.

Decennium yngre

Enligt forskningen kan tre timmars motion i veckan göra att din kropp kan bli ett decennium yngre. Men du behöver inte gå till gymmet, det räcker faktiskt med 20-30 minuters rask promenad varje dag för att du ska få resultat.

Träningen kan bland annat hjälpa dig att bli av med övervikt, sänka blodsocker, blodfetter och blodtryck, stärka skelettet och musklerna, minska inflammationer och reducera stress. Det minskar risken för alla våra folkhälsosjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes.

På cellnivå

Fysisk aktivitet påverkar faktiskt dig ända ner på cellnivå.

- Det påverkar grundläggande mekanismer i cellerna, därför kan du få så många positiva effekter. De som regelbundet är fysiskt aktiva har längre telomerer, det påverkar hälsan, livslängden och kroppens förmåga att reparera sig.

Telomerer skyddar våra kromosomer, det vill säga vår arvsmassa. Korta telomerer ökar risken för att dö i förtid, och med ökad ålder blir de automatiskt kortare. Med regelbunden träning hålls telomererna längre, vilket kan förlänga livet.

Rör på dig ofta

Men det är inte bara regelbunden motion, som gympa, löpning eller styrketräning, som håller dig ung. Vardagsmotionen är minst lika viktig menar Mai-Lis Hellénius.

- Vardagsmotionen är det som är enklast att åtgärda. Bryt stillasittandet, ställ dig upp och rör på dig en gång i halvtimmen. Eller stå upp när du jobbar och cykla eller promenera gärna till jobbet.

Glöm inte heller att det aldrig är försent att öka motionen. Även om du är 60, 70 eller 80 år gammal så kan du få en yngre kropp och förbättra din hälsa.

Därför gör träningen dig yngre

1. Stärker immunförsvaret

Motion minskar kronisk inflammation, något som i senare års forskning har visat sig påskynda åldrandet. Bland annat eftersom risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och cancer ökar om du har en kronisk inflammation i kroppen. Fysisk aktivitet är anti-inflammatorisk.

 

2. Ökar cirkulationen

Vid träning ökar blodcirkulationen, genomblödningen blir bättre. Det kan sänka blodtrycket, halten av de skadliga blodfetterna och stabilisera blodsockret.

 

3. Hjälper mot övervikt

All träning gör att ämnesomsättningen hålls igång och förbränningen höjs. Om du styrketränar och stärker dina muskler så ökar din förbränning dygnet runt. Dessutom hjälper träning till att stabilisera blodsockret, vilket i sin tur leder till lägre utsöndring av det fettinlagrande hormonet insulin.

 

4. Minskar stresspåverkan

Ständig stress är nedbrytande för kroppen och kan göra att man åldras i förtid. Vid träning får man en timeout från stressen och efteråt har kroppen lättare att bryta ner stresshormoner.

 

5. Håller hjärnan skärpt och humöret på topp

Motion kan minska ångest och risken för depression. Fysisk aktivitet, precis som antidepressiv medicin, stimulerar nybildning av celler i hjärnan. Motion påverkar också hormonerna positivt eftersom det utsöndrar "lyckohormoner", som endorfiner. Forskning har också visat att träning minskar risken för demens.En studie följde två grupper äldre personer, varav ena gruppen tränade gympa tre gånger i veckan. Efter ett år hade de som gympade ökat sin hjärnvolym och de klarade också minnestest bättre.

 

6. Ökar muskelmassan

Styrketräning kan hålla nere blodtrycket och gör dina muskler bättre på att omvandla socker till energi. Det leder till bättre insulinkänslighet. Mer muskelmassa ger också högre förbränning.

 

7. Ger fräsch hy

Hudens elasticitet förbättras med träning. Det beror på att blodcirkulationen ökar och huden blir bättre syresatt.

 

8. Stärker skelettet

Att belasta kroppen med träning stärker skelettet, musklerna och förbättrar balansen. Det gör att risken för fallolyckor minskar. För en äldre person bidrar en fallolycka med skelettskador ofta till andra hälsobesvär som kan förkorta livet.

 

9. Håller i gång organen

Motion gör att blodcirkulationen ökar. Det tränar dessutom din viktigaste muskel – hjärtat. Det ger dessutom bättre vilopuls och syreupptagningsförmåga.

 

10. Förbättrar sömnen

Eftersom träning är stressreducerande kan det också förbättra sömnen. Det kan också hjälpa till att balansera hormoner som påverkar välbefinnandet, det kan bidra till en god sömn. Sömnen är viktig för kroppens återhämtning och för att motverka övervikt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här