Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 apr 2013 10:41

Så blir du 10 år yngre – ända ner på cellnivå

Motion är verkligen ett universalmedel för att skjuta upp åldrandet. Att träna på gym med lätta vikter är populärt – men om det inte passar dig finns en mängd enkla motionsformer som du lätt får in i vardagen. Klicka vidare för några bra tips!

Motion är verkligen ett universalmedel för att skjuta upp åldrandet. Att träna på gym med lätta vikter är populärt – men om det inte passar dig finns en mängd enkla motionsformer som du lätt får in i vardagen. Klicka vidare för några bra tips!

1/7

Ta en långpromenad i rask takt är extra skönt i vårsolen.

Ta en långpromenad i rask takt är extra skönt i vårsolen.

2/7

Cykla till och från jobbet. Eller när du ska göra ärenden eller träffa en vän. Smart motion som inte tar någon extra tid!

Cykla till och från jobbet. Eller när du ska göra ärenden eller träffa en vän. Smart motion som inte tar någon extra tid!

3/7

Passa på att gå till och från jobbet. Eller en väg. Eller hoppa av bussen ett par stationer tidigare. Den bästa motionen är den som blir av.

Passa på att gå till och från jobbet. Eller en väg. Eller hoppa av bussen ett par stationer tidigare. Den bästa motionen är den som blir av.

4/7

Foto: Andrey Arkusha

Gå på pilates eller yoga är stärkande för både kropp och knopp.

Gå på pilates eller yoga är stärkande för både kropp och knopp.

5/7

Foto: Hemera Technologies

Att gå på gympapass och röra sig till musik tränar viktig koordination samtidigt som du får upp flåset. Det bästa av allt? Det är härligt roligt!

Att gå på gympapass och röra sig till musik tränar viktig koordination samtidigt som du får upp flåset. Det bästa av allt? Det är härligt roligt!

6/7

Foto: Skovdal Skovdal

Vattengympa är en utmärkt motionsform för den som tex har problem med knäna.

Vattengympa är en utmärkt motionsform för den som tex har problem med knäna.

7/7

Foto: Lars K. Christensen

Det är aldrig försent att vrida tillbaka din ålder. Du kan enkelt bli 10 år yngre. Och det gäller alla - oavsett hur gammal du är.

Det räcker med 20 till 30 minuters rask promenad varje dag för att föryngra dig ända ner på cellnivå.

Allt eftersom du blir äldre så minskar din muskelmassa, ämnesomsättningen sjunker och du förlorar din kondition. Men det går att motverka, med regelbunden träning. Det bästa är att det räcker med enkel träning, som promenader.

Universalmedel

Motion är verkligen ett universalmedel för att skjuta upp åldrandet. Det påverkar varje del av din kropp och kan göra dig upp mot tio år yngre. Det har bland annat forskare vid King's College i London som studerat över två tusen tvillingpar kommit fram till.

- Du skjuter ålderssjukdomar framåt, det dröjer längre innan du drabbas av krämpor. Du kan leva längre och vara kapablare fysiskt och mentalt långt upp i åldern, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen på Karolinska Universitetssjukhuset.

Decennium yngre

Enligt forskningen kan tre timmars motion i veckan göra att din kropp kan bli ett decennium yngre. Men du behöver inte gå till gymmet, det räcker faktiskt med 20-30 minuters rask promenad varje dag för att du ska få resultat.

Träningen kan bland annat hjälpa dig att bli av med övervikt, sänka blodsocker, blodfetter och blodtryck, stärka skelettet och musklerna, minska inflammationer och reducera stress. Det minskar risken för alla våra folkhälsosjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes.

På cellnivå

Fysisk aktivitet påverkar faktiskt dig ända ner på cellnivå.

- Det påverkar grundläggande mekanismer i cellerna, därför kan du få så många positiva effekter. De som regelbundet är fysiskt aktiva har längre telomerer, det påverkar hälsan, livslängden och kroppens förmåga att reparera sig.

Telomerer skyddar våra kromosomer, det vill säga vår arvsmassa. Korta telomerer ökar risken för att dö i förtid, och med ökad ålder blir de automatiskt kortare. Med regelbunden träning hålls telomererna längre, vilket kan förlänga livet.

Rör på dig ofta

Men det är inte bara regelbunden motion, som gympa, löpning eller styrketräning, som håller dig ung. Vardagsmotionen är minst lika viktig menar Mai-Lis Hellénius.

- Vardagsmotionen är det som är enklast att åtgärda. Bryt stillasittandet, ställ dig upp och rör på dig en gång i halvtimmen. Eller stå upp när du jobbar och cykla eller promenera gärna till jobbet.

Glöm inte heller att det aldrig är försent att öka motionen. Även om du är 60, 70 eller 80 år gammal så kan du få en yngre kropp och förbättra din hälsa.