REN MED ÄPPLEN. Ät rätt mat och rensa ut gifterna ur kroppen.
REN MED ÄPPLEN. Ät rätt mat och rensa ut gifterna ur kroppen. Foto: PIERRE BOURRIER

Rena kroppen – och gå ner i vikt

Trött och hängig trots semester och ledighet? 

Då är det dags för operation utrensning! 

Ge kroppen en detoxkur och bli som en ny människa.

Utrensningskuren handlar om att avgifta och städa bort de gifter som ständigt samlas i kroppen.

 Som extra bonus brukar man även gå ner i vikt.

 För att vi ska må bra måste det finnas balans mellan syror och baser i kroppen. Blir det obalans mår vi uselt!

 Du kan välja att göra utrensningen under en vecka hemma eller på längre sikt med hjälp av kosttillskott.

Starten

Dra ner på kaffedrickandet några dagar innan du börjar kuren. Om det är för svårt att sluta helt nöj dig med en, två koppar om dagen.

 Börja dagen med ett glas varmt vatten med citron i, lime eller färsk mynta. Det sätter fart på magen och sköljer rent tarmarna.

 Öka antalet vattenglas till minst åtta per dag för att underlätta utrensningen.

 Rör på dig varje dag. Tre gånger i veckan kan du satsa på sådant du tycker är roligt som simning, gympa, promenad i snabbt tempo och yoga.

Maten som rensar ut:

Olika sorters kål – som vitkål, grönkål, brysselkål, blomkål, och broccoli – hjälper till att rena levern.

Vitlök – drar till sig kvicksilver, livsmedelstillsatser och syntetiskt östrogen.

Äpplen innehåller pektin som påstås binda tungmetaller som bly och kvicksilver.

Rödbetor – innehåller renande enzymer.

Avokado – innehåller antioxidanter som kan förena sig med fettlösliga gifter och gör det lättare för kroppen att bryta ner dem.

Kronärtsskockor – stimulerar gallproduktionen som gör att avfallet i tarmarna försvinner ut ur kroppen.

Alger – hindrar kroppen från att ta upp tungmetaller.

Tofu – hjälper kroppen att absorbera tungmetaller.

Alfalfa – innehåller fibrer som absorberar kemikalier och livsmedelstillsatser och hjälper till att rensa ut dem ur kroppen.

 

 

Så här kan en detoxdag se ut:

 När du vaknar: Ett glas varmt vatten med citron i, lime eller färsk mynta.

 Frukost: Linfröshot – blötlägg en matsked linfrön i vatten över natten. Fruktsallad med dinkel, nyponte, yoghurtsmoothie med cultura, bifilus eller dofilus.

 Mellanmål: Torkad frukt, mandlar, grönt te, 1 dl spirulinajuice.

 Lunch: Bulgur med ångkokt lax och broccoli.

 Mellanmål: Banan och morotsjuice.

 Middag: Het tomatbaserad böngryta med råris. Eller något annat protein som kalkon, tofu, ägg eller tonfisk och ugnsstekta eller ångkokta grönsaker.

 Kväll: Halv avokado, cocktailtomater och keso.

 Före sänggåendet: Drick ingefärste.