Red Bull stäms för falsk marknadsföring

Red Bull ger dig vingar.

Eller inte.

Nu stäms företaget bakom energidrycken för falsk marknadsföring.

Vem har inte hört den frekventa reklamslingan "Red Bull ger dig vingar". Och funderat över om innehållet i den lilla aluminiumburken verkligen kan göra underverk?

Red Bull stäms

Det kan det inte - och nu stäms tillverkaren bakom energidrycken i USA för falsk marknadsföring.

Företaget har gått med på att betala 13 miljoner dollar, motsvarande 93 miljoner kronor, till amerikanska konsumenter som köpt drycken mellan den 1 januari 2002 och den 3 oktober 2014, skriver Buzzfeed. Köparna som stämt tillverkaren säger att de blivit vilseledda av Red Bulls slogan.

Håller inte vad den lovat

Enligt målsägandena i fallet håller inte energidrycken vad den lovar, nämligen att öka prestations- och reaktionsförmågan. Några sådana resultat har inte kunnat stärkas av vetenskaplig forskning, menar de.

Red Bull har alltså gått med på att kompensera missnöjda kunder, men förnekar samtidigt att de gjort fel.

Nu väntar en andra rättslig förhandling i maj 2015.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!