Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 feb 2012 09:29

Rätt rustad i spåret!

GI&Hälsas reporter Emma V Larsson lär sig åka längdskidor av proffsen.

GI&Hälsas reporter Emma V Larsson lär sig åka längdskidor av proffsen.

Foto: Daniel Ohlsson/Doff.Se

Längdskidåkning är en sport som växer och det är inte svårt att förstå varför. Du tränar styrka, kondition och balans - samtidigt som du får en chans att njuta av frisk luft och natur.

Vi skickade ut vår reporter Emma V Larsson för att testa längdskidor för första gången. Proffsåkaren och GI&hälsas expert, Martin Tauber, bidrog med tips om teknik och utrustning.

Snön ligger vit och längdspåren sträcker sig kors och tvärs, långt in i skogen. Det är en kall vinterdag och alpsolen strålar från en blå himmel.

Jag befinner mig i Seefeld, en vintersportort i österrikiska Tyrolen. Orten har varit skådeplats för både olympiska vinterspel och världsmästerskap i nordisk skidsport. En bättre plats kan jag knappast hitta för dagens utmaning. I dag ska jag lära mig att åka längdskidor.

 

Jag har lagt mitt öde i två instruktörers händer. De heter Peter och Thomas och arbetar för Cross country academy här i Seefeld - en skidskola med verksamhet som passar de flesta nivåer. Den drivs av österrikaren Martin Tauber, med erfarenhet från både världscup och OS, och som senast år 2000 tävlade för IFK Umeå.

- Det är viktigt att du tar ut rörelsen ordentligt. Rör armarna i en pendelrörelse, förklarar instruktören Peter.

Han demonstrerar och flyger i väg några meter. Jag stapplar efter. Vi åker runt i vida cirklar, för att få in tekniken och känna på underlaget.

– Arbeta aktivt med höfterna. Är du rörlig i höfterna så kan du enklare åka på en skida och få rätt tyngdöverföring, säger Peter.

Jag hör knappt vad han säger. Jag är så inne i att bara försöka hålla mig upprätt, att ta mig framåt. Jag stakar mig fram med armarna och Peter tillrättavisar mig. Han tycker att jag ska öva på diagonalrörelse i stället, den klassiska åkstilen.

- Är du ovan vid skidåkning så tar det ett tag att öva in tekniken, men ganska snabbt kommer du att inse hur lätt det är. Om du ska ta dig framåt via diagonalrörelse så kommer det att kännas som att du faller framlänges. Du ska ha vikten på främsta foten hela tiden. Tänk det som att du promenerar, det är samma princip, säger Thomas, medan Peter får demonstrera tekniken.

 

Jag försöker svänga armarna parallellt med benen. Sparkar ifrån med benet utsträckt. Staven sätter jag ned vid den främsta foten. Plötsligt får jag in ett skönt flyt i rörelserna och när de två instruktörerna brister ut i en spontan applåd inser jag plötsligt varför längdskidåkning är en sådan populär sport. Principen är enkel, träningseffektiviteten är hög och träningsvärken kommer vara given om några timmar. Men framförallt är det naturen, luften och känslan av att flyga fram på mjuk snö som fängslar mig. Varför har jag inte gjort det här förut?

Relaterat