Lever sunt. Christina Björklund har artros och är noga med vad hon äter. "Om jag inte levde så sunt som jag gör hade jag nog mått sämre", säger hon. Foto: Susanne Lindholm
Lever sunt. Christina Björklund har artros och är noga med vad hon äter. "Om jag inte levde så sunt som jag gör hade jag nog mått sämre", säger hon. Foto: Susanne Lindholm Foto: Susanne Lindholm

Rätt mat kan lindra din ledvärk - se listan här

Många svenskar lider av värk i lederna.

Men genom rätt kost kan du lindra smärtorna.

Fet fisk och grönsaker är lösningen.

- Jag äter mycket grönsaker och lax, säger Christina Björklund, 65, som har ledsjukdomen artros.

Ledvärk är vanligt. Flera hundra tusen lider exempelvis av ledsjukdomen artros. Men det finns saker som kan lindra smärtan. Motion och rätt kost är receptet.

- Det som gör ont i leden är ofta inflammationen. Man behöver ofta stärka benen och då är kalcium bra. Det finns i mjölk och hårdost exempelvis. Grönsaker är också bra, speciellt broccoli och kål som är rikt på kalk, säger Charlotte Erlanson Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, som har skrivit boken "Maten som stärker din hälsa".

Försöker äta och röra på sig

Christina Björklund, 65, i Luleå har artros i axlarna, höfterna och knäna. Hon försöker att röra på sig och äta sunt för att lindra smärtan.

Avokado, lax, tomat, paprika, apelsiner och kålgrönsaker brukar ofta rymmas på tallriken.

- Om jag inte levde så sunt som jag gör hade jag nog mått sämre. Jag vill inte tänka på det, säger hon.

Lagom av rätt mat

Även Ingemar Petersson, professor och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, menar att kosten kan ha betydelse för ledvärken.

- Det absolut viktigaste är att äta lagom mycket av rätt mat. Det finns många studier som visar att fet fisk är bra mot artros och ledvärk, säger han och berättar att det däremot endast finns ett fåtal studier som visar att grönsaker och frukt är bra mot värk i lederna.

Lever sunt

Charlotte Erlanson Albertsson menar däremot att antioxidanter är bra vid ledvärk.

- När man har ont i lederna är det oftast en inflammation. Då ska kroppen läka och det strömmar blod dit under den processen, på så sätt kommer det mycket syre till den inflammerade delen och därför är det viktigt att få i sig antioxidanter, säger hon.

Kosten som kan hjälpa mot onda leder

Feta fiskar

Makrill

Sardin

Sill

Ansjovis

Lax

Kommentar: Feta fiskar innehåller fleromättat fett som ger en gynnsam ämnesomsättning i kroppen. Ingemar Pettersson, professor och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, menar att man inte får lika ilskna smärtor i lederna.

 

Frukt och grönt med C-vitamin

Röd paprika

Apelsin

Kiwi

Nypon

Broccoli

Jordgubbar

Svarta vinbär

Kommentar: Dessa frukter, bär och grönsaker innehåller mycket C-vitamin vilket Charlotte Erlanson Albertsson menar är bra. C-vitamin ska ha en lindrande effekt vid ledvärk.

 

Mat med kalcium

Hårdost

Mjölk

Kommentar: För att skelettet ska bli starkt behövs kalcium vilket finns i mjölk och hårdost. Ska ha en positiv effekt när det gäller ledvärk.

 

Frukt och grönt med andra bra ämnen

Blåbär: Innehåller mycket antioxidanter som ska ha en lindrande effekt vid ledvärk och inflammationer.

Tomat: Är bra för blodkärlen enligt Charlotte Erlanson Albertsson och kan ha en lindrande effekt vid ledvärk.

Avokado: Har en antiinflammatorisk effekt och kan på så sätt minska ledvärken.

Spenat: Innehåller K-vitamin som stärker benmassan. Ska ha en positiv effekt när det gäller smärta i leder.