Maria Bratt tappade åtta kilo med metoden.
Maria Bratt tappade åtta kilo med metoden. Foto: Christian Örnberg

Rasa i vikt med professorns supermetod

Få hjärnkoll - och rasa i vikt. Hjärnan styr hunger, sockersug, ätande och vikt. Med hjärnprofessorn Martin Ingvars metod får du viktkontroll.
- Man måste arbeta med hjärnan för att lyckas gå ned i vikt, inte mot den.
Maria Bratt följde metoden - och tappade åtta kilo på tio veckor.

De flesta bantningskurer misslyckas. Enbart kalorirestriktion fungerar inte på sikt eftersom hjärnans styrsystem för hunger och överlevnad är alltför starka, menar Martin Ingvar, hjärnforskare och professor vid Karolinska institutet.


- Man kan sätta sig över hjärnan ett kort tag, men långsiktigt lyckas det aldrig. Vi är i grunden biologiska varelser, säger Martin Ingvar.


Till årsskiftet kommer han med boken "Hjärnkoll på vikten", skriven tillsammans med journalisten Gunilla Eldh.


- Om man bara lär sig litegrann om hur hjärnan, med hunger-, belönings- och stressystem, fungerar är det möjligt att gå ned i vikt och hålla vikten, säger Martin Ingvar.


Blir snabbt hungrig

Hjärnan gillar mat som får blodsockernivån att rusa i höjden. Men blodsockernivån sjunker snabbt igen - och hjärnan skickar ut signaler om att man är hungrig igen.


Studier har påvisat "second meal-effekten": En dålig frukost följs gärna av en osund lunch.


Stress gör att vi äter

- Fralla med ost och lightyoghurt till frukost är ett säkert sätt att äta för mycket till lunch, säger Martin Ingvar.


Tricket är att satsa på mat som håller blodsockernivån jämn. Både GI och LCHF-kost utgår från detta tänkande.


Att lära sig hur sömn, stress och känslor påverkar ätandet är också viktigt.


- Stress ger en brantare hungerkurva så vi äter mer. Dessutom sänker stress ämnesomsättningen och vi lägger lättare fett på lager.


Kostrådgivaren Cathrine Schück håller tillsammans med KBT-coachen Maria Helander kurser i "helhetsmetoden" där kombineras GI-metoden, LCHF och kognitiv beteendeterapi.


- De flesta överviktiga missbrukar snabba kolhydrater. Hjärnan är "kidnappad" av sockret och måste omprogrammeras, säger Cathrine Schück.


Prästen Maria Bratt gick en KBT-kurs mot övervikt - och har tappat åtta kilo på veckor.


- Det var det bästa jag har gjort.

FAKTA

Martin Ingvar ger sina 11 bästa råd:


1 Skippa extrema lågkalori- dieter. Då skyddar hjärnan kroppen mot svält genom att sänka ämnesomsättningen.
2 Ät vanlig mat. Laga från grunden. Låt bli snabba kolhydrater i socker, godis, vitt bröd med mera. Sötade produkter triggar hjärnans hungersystem och leder till överätande. Frukt är okej i måttliga mängder.
3 Lightprodukter och färdigmat innehåller mest socker, bulkmedel, kemiska tillsatser och transfetter. Låt bli!
4 Slopa sötningsmedel. Allt som smakar sött gör att hjärnan drar igång hungersystemet och du utsöndrar mer insulin. Dricker du en lightcola kommer du att äta mer än om du druckit vatten.
5 Var noga med brödet. Välj osötat grovt bröd, gärna surdegsbröd och bröd med hela korn. 6Sätt dig aldrig till bords vrålhungrig. Ät istället något fett som lite nötter eller ost före maten. Du blir mätt och får en långsam höjning av blodsockret.
7 Var inte överdrivet rädd för fett. Hjärnan behöver fett, särskilt omättat fett som finns i fet fisk, nötter och avokado.
8 Ät flera små mål- tider varje dag. Då talar du om för hjärnan att det kommer mat hela tiden och den "luras" ställa om sig till förbränning.
9 Motionera. Försök komma upp i en halvtimmes rörelse med en puls på över 100 minst tre gånger i veckan. Låt bli sportdrycker och bars.
10 Stressa av. Stresshormoner och sömnbrist minskar ämnesomsättningen.
11 Väg dig en gång i veckan.

Kostrådgivaren Cathrine Schücks bästa knep


11 Om du undviker snabba kolhydrater och tar tre raska långpromenader i veckan kan du lätt gå ned ett kilo i veckan. Jag har haft klienter som gått ned upp till tre kilo i veckan.
12 Kartlägg dina matfällor. Sätt dig ned under en vecka och fundera vid vilka situationer och tidpunkter du av-viker från din kosthållning. Hur kan du undvika det? Om du alltid köper en chokladkaka när du går förbi tobaksaffären kanske du ska ta en annan väg hem?
13 Tänk efter före. Om du planerar ditt ätande slipper du extrema hungersug. Ha gärna med lite nödmat i väskan, som ett ägg eller lite nötter.
14 Ta av offerkoftan. Det är du som har kontrollen över vad du äter, inte dumma kolleger, krångliga chefer, besvärliga barn eller partners.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!