D-vitaminbrist ger 62 procent högre risk för att utveckla demens., enligt ny forskning.
D-vitaminbrist ger 62 procent högre risk för att utveckla demens., enligt ny forskning. Foto: THINKSTOCK

Rädda hjärnan med D-vitamin

Slipp trötthet - och demens.
Ny forskning visar att D-vitamin inte bara stärker immunförsvaret - utan även kan minska risken för Parkinsons sjukdom och alzheimer.
- D-vitamin är en av kroppens allra viktigaste substanser som många lider brist av, säger psykiater Mats Humble.

En omfattande finsk studie visar att högre nivåer av D-vitamin kan minska risken för att utveckla Parkinsons med 67 procent jämfört med för lågt D-vitamin i blodet.
Nyligen publicerades även en italiensk studie som visar ett samband mellan D-vitaminbrist och utvecklingen av demens, bland annat alzheimer. D-vitaminbrist gav 62 procent högre risk för att utveckla demens.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin – får du tillräckligt?

Stärker immunförsvaret

Både Alzheimers och Parkinson drabbar nervceller i hjärnan, vilket pekar på att D-vitaminbrist kan skada hjärnceller.
– Det är ett vitamin som påverkar otroligt många saker, det är en av kroppens allra viktigaste substanser som många lider brist av, säger psykiater Mats Humble, vid äldrepsykiatrin vid Uppsala Akademiska sjukhus.
Vitaminet stärker även immunförsvaret och har visat sig hjälpa mot influensa. En brist på D-vitamin kan öka risken för depression, benskörhet, cancer, diabetes, autism och hjärt- och kärlsjukdomar.

Varnar för överdosering

Forskningsområdet är relativt nytt – och alla är inte odelat positiva.
– Man ska vara försiktig med att överdosera D-vitamin. Vi har hittat samband mellan cancer och höga D-vitaminnivåer i blodet, säger Karl Michaëlsson, professor och överläkare i ortopedi vid Uppsala universitet.
Men en lagom dos D-vitamin varje dag, som det man tillgodogör sig genom kost är riskfritt, försäkrar han.
– En rejäl bit laxpudding kan ge 10 mikrogram D-vitamin, medan en halvtimme i solen i badkläder en solig dag kan ge minst 250 mikrogram, säger Mats Humble. Han menar att det är mycket svårt att överdosera D-vitamin.

”Jag märker skillnad”

Ett symptom på D-vitaminbrist är trötthet. En av de drabbade är Marie-Michelle Ask, 33. Hon var trött och upptäckte att hon hade brist på D-vitamin. Något som var enkelt att åtgärda.
– Jag bli alltid tröttare på hösten och vintern men jag märker skillnad om jag tar D-vitamintabletter. Nu i sommar har jag även testat D-vitaminberikad dryck, säger hon.

FAKTA

Så får du i dig det viktiga vitaminet:


SOLEN: Vår hud bildar själv D-vitamin i solen. Var dock försiktig med solandet, så att du inte bränner dig. Vit hud behöver inte så mycket sol för att få tillräckligt mycket D-vitamin. Tvärt emot vad många tror, så lider vita, sollängtande svenskar inte av D-vitaminbrist i högre utsträckning än personer i övriga Europa, enligt flera internationella jämförelser.

KOSTEN:
D-vitamin finns i fet fisk, äggula, kantareller, margarin och berikade mjölkprodukter. D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som kan lagras ett tag i kroppen. Vi behöver därför inte få i oss D-vitamin varje dag.

TILLSKOTT:
Eftersom D-vitamin är relativt svårt att hitta naturligt i kosten, kan vid D-vitaminbrist tillskott i form av kapslar, tabletter eller D-vitaminberikad dryck vara ett sätt att få i sig lagom mängd D-vitamin.

Kolla – är du i riskzonen?


Mörk hy. Mörkhyade personer har svårare att tillgodogöra sig D-vitamin från solen och kan få brist av att leva i solfattiga länder som Sverige.
För lite solljus. Personer som av olika skäl inte exponerar sin kropp för solljus kan få D-vitaminbrist.
Fel kost. Personer som undviker fet fisk och mjölkprodukter riskerar D-vitaminbrist.
Övervikt. Överviktiga personer lider brist på D-vitamin vilket kan bero på att det fettlösliga D-vitaminet binds i kroppsfettet så att de inte kan tillgodogöra sig det i blodet. Det krävs stora mängder D-vitamin för att mätta vävnaderna så att det blir något över som kan tas upp av kroppen.
Äldre. Äldre personer som sällan vistas i solen och har svårt att tillgodogöra sig D-vitamin genom kosten är en riskgrupp.

Så mycket behöver du:


Rekommenderat dagligt intag är 7, 5 mikrogram enligt Livsmedelsverket, motsvarande 300 IE (som det står på burkarna).
Enligt Europakommissionen är det riskfritt att ta upp till 50 mikrogram D-vitamin/2 000 IE per dag.
D-vitaminnivån mäts i blodet men i dag används olika metoder som kan ge olika resultat. Det gör att det blir svårt att avgöra vem som har brist.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!