ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Tio vetenskapliga bevis för att bli lycklig

Publicerad 17 jan 2014 09.44
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Foto: Bruno Passigatti

Det är lätt att se lycka som ett resultat av något, men det kan också handla kämpaglöd och framåtanda.

Ett exempel på det är att lyckliga människor åstadkommer mer.

Det kanske låter för svårt, men det går att förändra med enkla medel, skriver inc.com.

Beth Belle Coope, innehållsansvarig på Buffer som är ett delningsverktyg inom sociala medier, listar tio vetenskapliga sätt att finna lyckan på.

1. Träna: 7 minuter kan räcka

Många tror att de inte har tid att träna. Tänk om.

Kolla in 7-minutersworkouten i New York Times. Det är en träningsform vem som helst hinner med.

Träning har en djup inverkan på vårt välbefinnande och är en effektiv strategi för att motverka depression. Men man behöver inte vara deprimerad för att få ut något av motion, det hjälper även till att öka hjärnkapaciteten, att slappna av och förbättra kroppsuppfattningen - även om man inte går ner i vikt.

En studie i The journal health of psychology visade att de som motionerade gillade sina kroppar mer även om de inte såg någon fysisk förändring. Så ut och rör på dig!

 

2. Sov mer: Du blir mindre känslig för negativa känslor

Sömn gör oss mer fokuserade och mer produktiva, men också att det reparerar kroppen. Det har även visat sig var av största vikt för lyckan.

I boken NutureSchock, förklarar Po Bronson och Ashley Merryman hur sömn påverkar oss positivt.

Människor som inte får den sömn de behöver kommer inte ihåg behagliga minnen, utan det som är grått och dystert tar över i stället.

Hur bra och hur länge man sover får konsekvenser för hur hela dagen blir.

 

3. Tillbringa mer tid med familj och vänner/pengar kan inte köpa lycka

Social tid värderas högt inom forskningen för människans välmående, även för de personer som är mer introverta.

En sköterska har till och med spelat in det folk ångrar mest när de ligger för döden och på topp fem kommer att man inte tillbringat tillräckligt mycket tid med sina när och kära.

Flera studier pekar just på hur stor skillnad tiden vi tillbringar med familjen faktiskt gör.

Dan Gilbert, professor i psykologi på Harvard, förklarar det så här:

"Vi är mår bra när vi har familj. Vi är mår bra när vi har vänner. Och alla de andra saker som vi tror gör oss lyckliga är egentligen bara olika sätta att skaffa oss ännu fler vänner och en större familj."

 

4. Var mer utomhus: Lyckan är maximeras när det är 13,9 grader

I boken, The hapiness advantage, rekommenderar Shawn Anchor sina läsare att vara ute i den friska luften för att må bättre.

- Att vara ute en fin dag ger oss stora fördelar: enligt en studie som gjorts räckte det med 20 minuter för att boosta humöret. Det gjorde även att man tänkte i ett större sammanhang och förbättrade arbetsminnet.

Amerikanska meterologiska institutet publicerade en studie 2011 och enligt den upptäckte man att temperaturen hade stor påverkan på vårt sinnestillstånd, mycket mer än vind, fukt och andra variabler. Enligt dem så maximerades lyckan vid 13,9 grader. Glöm alltså inte att hålla koll på väderrapporten.

Är du ännu mer intresserad av hur olika temeraturer påverkar din produktivitet och ditt sinnestillstånd? Läs mer här!

 

5. Hjälp andra: 100 timmar per år är det magiska numret

Hjälp andra människor. Det räcker med 100 timmar per år eller två timmar i veckan för att berika ditt liv och känna lycka.

Vi går tillbaka till Shawn Achors bok igen.

- När forskare intervjuade 150 personer om deras senaste inköp, upptäckte de att gruppaktiviteter som konserter och middagar gav mer tillfredställelse än materiella inköp. Detta gäller även att köpa saker till andra.

Men om vi bortser från pengar och snarare tar tid som ett mätverktyg?

I en studie av volontärarbetare i Tyskland efter berlinmurens fall upptäckte man att de påverkades starkt när möjligheten att hjälpa andra togs ifrån dem. Volontärarbete var vanligt när Berlinmuren fortfarande fanns kvar, men chocken många upplevde av återföreningen gjorde att mycket av infrastrukturen kollapsade, (som sportklubbar etc) vilket gjorde att många förlorade möjligheten att arbeta i frivilliga organisationer.

Hyptesen stöds av att de som jobbar frivilligt faktisk belönar sig själva med en större glädje och tillfredställelse. De personerna mår bra av de bra för andra.

 

6. Öva dig på att le: Det reducerar smärta, förbättrar humöret och du tänker bättre

Att le kan få oss att må bättre, men det blir ännu mer effektivt om det backas upp av positiva tankar.

Enligt en studie, som leds av universitetet i Michigan, hävdar man att kundservicearbetare som fejkar leendet under hela dagen försämrar sitt humör och deras produktivitet blir lidande. Medan de som ler genom att de tänker positiva tankar förbättrar sitt humör och sin produktivitet.

 

7. Planera en resa: Det hjälper även om du faktiskt inte genomför den just nu

Många gånger flyr vi vår vardag genom att tänka oss bort.

Men ibland kan vi inte resa bort rent fysiskt. Men enligt en studie publicerad i Applied research in quality of life så räcker det att planera en resa, det är under själva planerandet som vi njuter av förväntningarna om själva slutmålet.

Studien visade att planeringen och förväntningarna under planeringen av semesterresan gav åtta veckors lyckorus.

Även om du inte kan ta semester just nu ska du lägga in något i din kalender - även om det handlar om en månad eller ett år framåt. Bara känslan av att ha något att se fram emot ger energi och du har möjlighet att påminna dig själv "om att då ska jag äntligen åka bort".

 

8. Meditera: Ställ om din hjärna för lycka

När man talar om meditation trycker läromästarna oftast på att det är en viktig del för att förbättra fokus, perception och uppmärksamhet, samt att det gör oss lugna. Men det är också användbart för vårt välbefinnande.

I en studie vid Massachusetsn allmänna sjukhus röntgade man 16 personers hjärnor innan de deltog i en åtta veckors kurs i mindfulness. Studien som publicerades i Psychiatry research: Neuroimagine kom man fram till att de delar av hjärnan som associerar med medlidande och självmedvetenhet växte. Och att stressnivån hos deltagarna sjönk.

Enlig Shawn Achor så är meditation den form av aktivitet som kan ge långsiktig lycka. Flera studier har också bevisat att det ger ett snabbt resultat. Bara efter några minuter känner de som mediterat känslor som lugn och belåtenhet.

 

9. Flytta närmare jobbet: Kortare pendling är värt mer än ett stort hus

Vår pendlingsstid till jobbet kan ha en överraskande stor påverkan på vårt välbefinnande. Det är ingen nyhet att det påverkar vårt humör pendla två gånger per dag minst fem gånger i veckan.

Oftast kompenserar man pendlingen med att ha ett stort hus, eller ett bättre jobb, men det fungerar inte i längden, enligt schweiziska ekonomer som studerat effekterna med pendling.

 

10. Visa tacksamhet: Öka glädjen och tilfredställelsen

I ett experiment där deltagarna antecknade saker som de var tacksamma över varje dag upplevde de att deras humör förbättrades. En enkel sak som kan göra skillnad.

I en studie publicerad av The journal of hapiness lät man 219 personer skriva tre bokstäver som de associerade med tacksamhet under en tre-veckorsperiod. Resultatet indikerade att skriva bokstäver som anspelade på tacksamhet också ökade försökspersonernas tillfredställelse med livet och minskade depression.

Relaterat