ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Scenskräck – bota din ångest för att tala för publik

Scenskräck – bota din ångest för att tala för publik

En femtedel av alla människor plågas av social oro och ångest. I filmen ”Bota din scenskräck” delar leg. psykologen Lars Ström med sig av kbt-övningar som hjälper dig att tala inför folk.

– Det är jobbigt att tala inför andra, säger han. Även vana talare har klump i magen när de ska börja prata. Man får acceptera att det är en onaturlig och jobbig situation och att tankar och känslor protesterar vilt – och göra det i alla fall. Och det finns trick, exempelvis att hålla fokus utanför sig själv Att träna sig i att hålla ett yttre fokus och att arbeta på att ta bort sina trygghetsbeteenden som att exempelvis klicka med en penna eller läsa innantill, kan ofta ge en stor effekt.

Botar scenskräcken

I filmen finns tipsen som i bästa fall kan hjälpa dig att bota din scenskräck fullständigt. Exempelvis får du lära dig hur du i tanken byter ut den publik som väcker oro och ångest.

Dagens samhälle kräver att vi presterar mer och bättre på allt kortare tid. Dessutom medverkar sociala medier till att vi ständigt jämför oss med andra. Inte konstigt att många mår dåligt med ångest, panikångest, oro, depression, stress, dålig självkänsla och social fobi som symtom. ”Terapi på 2 minuter” – Expressens filmer med kbt-övningar som vi tagit fram med leg. psykolog Lars Ström – kan hjälpa dig att bryta ditt tankemönster och stävja psykisk ohälsa.

Lars Ström

"Internetterapi fungerar"

Lars Ström och kollegan Richard Pettersson är pionjärer inom kbt-baserad internetterapi. De har erbjudit terapi online ända sedan 1998 och driver i dag gemensamt företaget Livanda-Internetkliniken. ”Psykologisk kunskap till folket” är deras devis.

– En stor mängd studier har visat att internetterapi fungerar – och i regel ger det lika bra resultat som personlig behandling hos en psykolog, säger Lars Ström.

Filmerna vänder sig till dig som vill så ett första frö till att förändra sådant du inte är nöjd med i ditt liv. Genom att börja med att ändra ditt beteende kan du påverka dina tankar och känslor. Var uthållig, med lite tålamod kommer förändringen.

SE FLER AVSNITT HÄR:

Minska kraven – hitta balansen och må bra

Slipp din oro – våga göra precis det du vill

Ta kontroll över dina negativa tankar och din oro

Relaterat