Grunden för den japanska metoden är att du inte kan bli omtyckt av alla människor. Först när du inser det kan du bli lycklig.
1 av 2: Grunden för den japanska metoden är att du inte kan bli omtyckt av alla människor. Först när du inser det kan du bli lycklig. Foto: Shutterstock
En annan grundregeln är att du ska inte låta andra styra ditt liv och du ska själv inte hålla på och lägga dig i det som inte är ditt ansvar
2 av 2: En annan grundregeln är att du ska inte låta andra styra ditt liv och du ska själv inte hålla på och lägga dig i det som inte är ditt ansvar Foto: Shutterstock

Ta kontroll över ditt liv med japanska tankemetoden

Låt inte andra styra ditt liv och inse att du inte behöver bli omtyckt av alla. 

Det är receptet på lycka enligt den japanska tankemetoden som redan älskas av miljontals människor. 

Det du behöver göra är att sortera dina tankar och rensa bort det som ställer till det för dig. 

I Japan känner alla till Marie Kondo och hur man rensar i sin röra av överfyllda garderober och skåp. Man håller upp varje sak och frågar sig ”Ger den här saken mig verkligen glädje” och behåller enbart de prylar och kläder som får frågan besvarad med ett JA!

Men den nya trenden i Japan är ännu större än Kondo-vågen. Och nu handlar det om att rensa och röja i sitt sätt att se på livet. Och inse att man faktiskt kan skapa sig ett lyckligt liv. 

Handlar om att våga ifrågasätta dina egna sanningar

De nya guruerna heter Ichiro Kishimi och Fumitake Koga. Deras bästsäljande bok ”The courage to be disliked” har redan sålts i 3,5 miljoner exemplar och förändrat livet för många. Marie Kondo ligger jämförelsevis på ”bara” drygt 2 miljoner! 

Särskilt i den japanska kulturen är budskapet revolutionerande. Där är det nämligen ännu viktigare än i väst att inte stöta sig med andra, att bli omtyckt och gillad. Budskapet i boken är tydligt: Du kan välja att vara lycklig. Men det kräver mod. Och det kräver också att du ger upp dina försök att vara omtyckt och gillad av alla.

Grundregeln är – du ska inte låta andra styra ditt liv och du ska själv inte hålla på och lägga dig i det som inte är ditt ansvar.

Hela boken är en klassisk filosofisk dialog mellan den unge olycklige mannen som söker råd hos den kloke filosofen. 

Det handlar inte om att vika sina tröjor i fina paket och ställa dem på högkant i byrålådorna. Det gäller att våga öppna sin lite råddiga hjärna och sitt snåriga hjärta och våga ifrågasätta sina ”men så är ju livet, det kan jag inte göra något åt”. 

Man kan nästan ana en leende Marie Kondo där i bakgrunden som håller upp en tanke i sina händer och frågar: ”Gör den här mig lycklig?” 

Varsågod, här är 6 steg som gör att du kan möta sommaren lite lättare i sinnet!

1. Rensa ut – vad är ditt ansvar?

Granska dina relationer till andra och sortera bort allt som inte är ditt ansvar. Med all sannolikhet är dina och andras trådar hoptrasslade i en enda stor härva. Det gör livet väldigt komplicerat. Försöker du hela tiden ”hjälpa” andra så att de ska leva rätt? Sluta med det. Sortera, separera och var sträng när du sätter gränserna. Gå inåt och kolla i alla skrymslen och vrår. Finns det val du gör av rädsla för vad andra ska tycka? Styrs du av tankar som ”men om jag gör så blir hon ledsen”? Stoppa den tanken och träna dig att tänka ”Jag väljer mitt liv, det är mitt ansvar. Vad andra tycker om det, det är deras ansvar, jag kan inte göra något åt det.”

Grundregeln är – du ska inte låta andra styra ditt liv och du ska själv inte hålla på och lägga dig i det som inte är ditt ansvar. Den här separationen är själva grunden för riktigt bra relationer till andra. 

2. Välj själv om du vill vara lycklig

Undersök hur du tänker om dig själv och hur du talar om dig själv. Säger du ”Jag är född pessimist” ändra det till ”Jag har en pessimistisk syn på livet”. Plötsligt hör du själv att det är något du faktiskt kan ändra på. Enligt Alfred Adlers individualpsykologi (som Ichiro Kishimi och Fumitake Koga inspirerats av) väljer vi när vi är runt 10 år vår ”livsstil” och vårt sätt att se på världen. Naturligtvis valde vi inte då medvetet vår typ av själv, det sker i regel helt omedvetet och påverkas av den miljö du växte upp i, kulturellt inflytande, kön, nationalitet och mycket annat. Vitsen är att du inte är född med din livsstil och ditt sätt att se på världen, och det betyder att du kan välja om! Men det kräver mod att våga förändras. Många gånger stannar vi hellre kvar i det som är invant och tryggt och fortsätter att klaga och gnälla. 

3. Sluta fokusera på de som inte gillar dig 

Fortsätt vrida och vända på dina tankar och relationer. Är du väldigt angelägen om att bli sedd och bekräftad av andra? Häftar minsta kritik fast vid din hjärna som kardborreband? Om du fokuserar på vad andra tycker kommer du att leva ett liv som styrs av deras värderingar. Och missa att leva ditt eget liv. En judisk liknelse säger att om det finns tio personer runt dig kommer en av dem att inte gilla dig oavsett vad du gör, två kommer att älska dig och sju kommer att vara mitt emellan. Sluta lägga all din kraft på den enda negativa. 

Inse att för att bli lycklig måste du också våga bli illa omtyckt av vissa personer.

Om du hela tiden är rädd för att bli bortstött och sårad låter du det styra ditt liv. Och om du har svårt för att tycka om dig själv och ständigt ältar dina fel och har svårt att se dina starka sidor, kan det vara ett försvar du byggt upp för att skydda dig. Släpp det. Inse att för att bli lycklig måste du också våga bli illa omtyckt av vissa personer. 

Männen bakom tankemetoden och succéboken ”The Courage to be disliked”. Ichiro Kishimi, 64, som är en japansk filosof, psykolog och översättare. Fumitake Koga, 47, som är skribent och författare och som under många år intervjuat Ichiro Kishimi
1 av 2: Männen bakom tankemetoden och succéboken ”The Courage to be disliked”. Ichiro Kishimi, 64, som är en japansk filosof, psykolog och översättare. Fumitake Koga, 47, som är skribent och författare och som under många år intervjuat Ichiro Kishimi
Mycket i boken har inspirerats av Alfred Adler, 1870-1937, som var en österrikisk läkare och psykolog. Han menade tvärtemot sin samtida kollega, Sigmund Freud, att vi inte styrs av genomgångna trauma, utan att det viktiga är att förstå vad som styr oss i nuet. Centrala begrepp är kärlek, arbete och gemenskap. Adler var den som grundlade den moderna psykoterapin.
2 av 2: Mycket i boken har inspirerats av Alfred Adler, 1870-1937, som var en österrikisk läkare och psykolog. Han menade tvärtemot sin samtida kollega, Sigmund Freud, att vi inte styrs av genomgångna trauma, utan att det viktiga är att förstå vad som styr oss i nuet. Centrala begrepp är kärlek, arbete och gemenskap. Adler var den som grundlade den moderna psykoterapin. Foto: Fine Art Images / Heritage-Images

4. Släng livs-lögnerna 

Vad hindrar dig i ditt liv? Den beska medicinen är att vi måste inse att vi själva ljuger oss fulla med ursäkter som hindrar oss att göra det vi vill. Vi säger ”om jag bara vore som X” eller ”om jag bara hade pengar” eller ”om jag bara hade en uppmuntrande omgivning” då skulle jag vara lycklig, skriva den stora romanen eller vara framgångsrik företagare. 

Vi ljuger därför att vi vill låtsas som om vi egentligen är mer fantastiska än vi är, och vi vill stanna i vår lilla ”om-bara-bubbla” och slippa utsätta oss för hårt arbete och kritik och kanske misslyckanden. Om du hade tid kanske du skulle skriva en jättedålig roman och om omgivningen stöttade dig kanske du skulle starta ett företag som gick i konkurs direkt. Så det är tryggast att stanna kvar, klaga och ha ursäkter. 

Att ha saker som borde göras och hela tiden hitta på orsaker varför man inte kan göra dem är att göra livet svårt. Lösningen är att våga. Våga erkänna att du är normal, ganska vanlig rent av. Och det är helt okej. Och du kan våga börja arbeta mot dina mål, varje dag, i små steg. 

5. Satsa på horisontella relationer 

Gå in i din själs garderob och ta dig en titt på hur du ser på andra människor. Tror du att alla i grunden är ute för att lura dig eller litar du på andra? Här krävs en separering som inte är den lättaste. Du måste inse att om andra väljer att utnyttja dig är det deras sak. Det är inget som du kan göra något åt (även om du kan använda ditt sunda förnuft, förstås). Men hur du väljer att se på andra människor är ditt ansvar. Och ska du kunna få djupa, äkta relationer som verkligen ger glädje måste du välja att se andra som medmänniskor, inte motmänniskor. 

Sedan ska du arbeta på att skapa horisontella relationer. Inse att du och andra är på samma plan, och var och en går framåt i sin egen takt med målet att bli bättre jämfört med sig själv – inte tävla med andra, inte klättra uppåt och puffa ner andra på vägen upp. Livet är inte en tävling. 

Granska dina relationer – är de i regel vertikala? Alltså ser du dig som under- eller överlägsen jämfört med den andre? Arbeta på att åtminstone få en relation som är helt jämlik. Där ni är olika men på samma plan. Där ingen talar ner till den andre eller försöker underordna sig den andre. Det är början till ett nytt liv. 

6. Inse att du behövs 

Och längst där inne i dina stökiga lådor ska du så hitta själva guldet, det som verkligen gör dig lycklig. Och det är att bli medveten om att du tillför andra människor något, du bidrar till det gemensamma bästa. För du tillhör ett större sammanhang av alla människor, djur, växter och ting. Vi är en del av en helhet och lyckan är att veta att just du bidrar med något, bara genom att vara eller genom att göra något för andra. 

LÄS OCKSÅ: 3 enkla övningar för att lindra din stress
LÄS OCKSÅ: 6 olika typer av ångest – så hanterar du dem 

AV: Maggan Hägglund

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!